Článek
Jak to začalo
Bydlíme s manželem v nájemním bytě v menším domě, kde jsou čtyři bytové jednotky. Když jsme se nastěhovali, zdálo se všechno v pořádku. Majitel nám říkal, že dům je dobře izolovaný a že společné topení funguje spolehlivě. V létě to samozřejmě nikdo neřešil. Jenže když přišla první zima, začali jsme tušit problém.
Sousedi odmítli topit
Brzy jsme zjistili, že naši sousedi pod námi topení vůbec nezapínají. Tvrdili, že šetří a že jim stačí občas zapnout malý přímotop. Jenže tím pádem zůstával celý dům promrzlý. Teplo z našeho bytu unikalo dolů a my byli nuceni neustále přitápět elektrickými radiátory, aby se u nás dalo vůbec fungovat.
Účty rostly
První zimu jsme se snažili vydržet. Ale když přišlo vyúčtování, skoro se mi zatočila hlava. Částka byla několikanásobně vyšší, než bychom normálně platili. Z úspor začaly mizet peníze, které jsme si nechávali stranou na úplně jiné věci. Nechtěla jsem tomu věřit, ale další měsíce se to jen opakovalo.
Komunikace nikam nevedla
Zkusili jsme mluvit se sousedy, jestli by nemohli aspoň trochu topit. Oni to ale striktně odmítli. Podle nich to byl jejich byt a jejich rozhodnutí. Připadali jsme si bezmocní a unavení, protože jsme věděli, že na náš rozpočet to má obrovský dopad.
Obrátili jsme se na majitele
Nakonec jsme se rozhodli, že to už dál nejde. Sepsali jsme dopis majiteli a vysvětlili mu, že sousedi netopí a že kvůli tomu nám prudce rostou účty za topení. Popsali jsme mu konkrétní čísla a doložili faktury. Nebyl nadšený, ale slíbil, že situaci vyřeší, protože mu došlo, že v domě opravdu něco nefunguje, jak má.
Došlo na změnu
Po našem upozornění se majitel začal zajímat. Zavedl pravidla pro minimální vytápění a sousedům vysvětlil, že takto to dál nepůjde. Zpočátku sice brblali, ale nakonec začali topit, protože už to nebyla jen naše prosba, ale jasný požadavek majitele domu.