Hlavní obsah
Aktuální dění

Demonstrující zemědělci nemají právo ničit cizí majetek

Foto: Český řidič kamionu

Protesty zemědělců zmítají několika evropskými zeměmi. Zasáhly např. Německo, Belgii či Francii. Zemědělci demonstrují kvůli klesajícím příjmům, přílišné byrokracii a novým ekologickým předpisům.

Článek

Přísná zelená opatření poháněná ideologii ničí farmáře, kteří jsou z těch rychlých a někdy ne úplně racionálních změn právem rozhněvaní.

Šikana českých kamioňáků

Ve Francii však mají protesty dopady i na ty, kdo nemají se současným stavem nic společného. Zaznamenány byly případy, kdy protestující zastavovaly mimo jiné i české řidiče kamionů, ze kterých bylo násilně vytaženo a zdevastováno zboží.

Poškozená byla nejen samotná vozidla, ale několikrát došlo i k napadení řidičů. Přestože francouzská vláda několik dní slibovala vyřešení problémů, protesty trvaly i poté.

Právo na protest zemědělcům v evropský zemích nikdo nebere. Mnohé důvody lze určitě považovat za pochopitelné. Pokud se ale protestující dopouštějí takových věcí, jako rozjetí a převrácení kamionu, absolutně ničemu a nikomu neprospějí.

Milionové škody

Dosáhli pouze toho, že dopravcům vznikly stamilionové škody a svým jednání tak demonstrující zemědělci škodí ostatním. Oběťmi se stali dopravci nejen z České republiky, ale i třeba Slováci, Poláci, Němci nebo řidiči z pobaltských států.

Takhle se protestující opravdu chovat nemůžou a francouzská vláda nemůže říkat, že oni jenom demonstrují. Pokud demonstrují, ať demonstrují, ale ať nikomu neničí majetek a nechají lidi žít. I přesto, že je řada českých dopravců pojištěných, může je to položit, protože bude nějakou dobu trvat, než jim to pojišťovna proplatí.

Je třeba si uvědomit, že čeští autodopravci zažívali v posledních letech opravdu zlé časy a topí se v problémech. Ať už to bylo kvůli zdražení pohonných hmot v důsledku inflace, kdy řada dopravců nebyla schopna promítnout do cen zvýšené náklady na naftu, nebo předtím covid.

V posledních době to tedy opravdu nebylo jednoduché podnikání. To je důvod, proč tady teď křičíme, aby ve Francii nechali proudit zboží. Ať si protestují, ale současná forma protestu znamená také šikanu kamioňáků ze střední a východní Evropy.

Všichni ti, kteří nad násilnými protesty jásají, by si měli uvědomit, že dopravci z Česka a dalších postkomunistických zemí mají kvůli tomu problémy, trpí tím naše firmy i celá naše ekonomika.

Porušení volného pohybu zboží

Už od začátku jsem v kontaktu s řidiči, logistickými společnostmi i obchodními řetězci. Začali posílat svá videa a fotky a prosili nás o pomoc. Řada řidičů tam prostě uvízla. Volal řidič, který si nevzal inzulinovou kazetu, je tam uvězněný a nemůže odejít od kamionu.

Ozývají se řidiči, kteří byli vytaženi z kamionů a požádáni, aby otevřeli zadní návěs. Následně jim byly vyházeny palety ven a zboží rozřezáno nebo jinak poškozeno. Některé zablokovali na několik hodin a nemohli vůbec projet.

Komunikace ministrů

Ministr zemědělství Marek Výborný se obrátil na svůj francouzský protějšek, ministra Marca Fesneaua, který mu sdělil, že je to ostuda a že tamní vláda bude dělat maximum proto to, aby policie zasáhla. Jenže zkušenost je taková, že policisté si vše jen fotili a nikdo z nich nezasáhnul. To je ten důvod, proč i nadále křičíme.

Už minulou sobotu mi bylo řečeno, že v neděli mají protesty skončit. Pondělí na to zemědělcům francouzská vláda ustoupila, ale ani potom protesty neskončily. Ještě ve středu jsem měl telefonát od kamioňáka, který říkal, že protesty stále jsou a že tam zdržují dopravu.

Prý má strach, jelikož veze čerstvé zboží, zda mu ho vůbec převezmou. Evropské smlouvy zaručují svobodný pohyb osob a zboží. A tohle blokování, nefunkčnost právního státu a poškozování cizího majetku je naprosto nepřijatelné. Francie nedělá nic, přestože jde o porušení evropského principu volného pohybu zboží.

Francie musí začít jednat

Takové jednání není možné ponechat bez reakce. Už jsem proto interpeloval Evropskou komisi se třemi dotazy. Zeptal jsem, zda existuje objektivní ospravedlnění pro to, že Francie nezabránila takovému omezení volného pohybu zboží?

Dále jsem ji položil dotaz, zda EK bude po francouzské vládě chtít, aby jednala s patřičnou rozhodností a v praxi obnovila práva, která hospodářským subjektům náleží v rámci jednotného trhu?

A ve své třetí otázce se ptám na to, zda mohou české kamionové společnosti požadovat po francouzské vládě náhradu škody způsobené protesty a odpovědností z omezení volného pohybu?

Odpověď přijde až za několik dní

Věřím, že zásah Evropské komise a tlak, který jsme vytvořili napříč evropskými zeměmi, pomůže. Řešit to ale musí hlavně francouzská vláda, my to za ni nevyřešíme. Ať se postarají o volný pohyb zboží, uvolní hlavní koridory, protože ten nepořádek, který trvá už několik dní, je naprosto zbytečný.

Pokud Francouzi nechtějí ztratit veškerou kredibilitu, měli by začít jednat a případně proti násilným demonstrantům zasáhnout, pokud se budou podobné incidenty opakovat. Považuji za naprosto neakceptovatelné, že se někdo chová takovým způsobem. S problémem (nejen) českých kamioňáků se musí začít něco dělat!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz