Článek
Ti totiž čekají na podepsáni kontraktů na nový rok. Jednou z příčin je stále malá a spíše klesající poptávka po elektromobilech za situace, kdy poptávka po hybridech je konstantní a pro některé možná překvapivě naopak mírně roste poptávka po spalovacích motorech.
Nedávno jsem měl možnost setkat se s vedením automobilky Hyundai. Setkání bylo velmi podnětné a jen potvrdilo to, co jsem napsal výše. Byli a jsou připraveni vyrábět elektrická auta, ale bohužel po nich poptávka spíše klesá.
Minulý rok vyrobili 13 % automobilů na elektřinu z celkové své produkce. Letos to bude oproti původnímu plánu 17 % z celkové produkce pouze 7 %. Proto roste strach z možných vysokých pokut v roce 2025 ze strany Evropské komise, protože by to znamenalo omezení výroby.
Někteří si stále myslí, že lidé začnou kupovat elektrická auta, pokud jim to přikážeme. Opak je pravdou. Je skvělé si dát vysoké cíle, ale ty musí být splnitelné. Když není poptávka, těžko budou automobilky cíle plnit. Autobyznys se proti těm aktuálně nastaveným limitům dlouhodobě bouří.
Přetrvávající nevýhody
Proč lidé nechtějí elektromobily a zájem o ně mnohde dokonce klesá? Problémů je několik. Jednak je to stále vysoká cena ve srovnání s klasickými spalovacími motory: Elektromobily stále vyjdou dráž.
Dokonce i přes subvencované pobídky mohou ceny pro mnoho lidí zůstat příliš vysoké a elektrovozy tak zůstávají z velké části spíše hračkou pro ty bohatší.
Dalším problémem je nedostatečná nabíjecí infrastruktura: V některých oblastech Evropy stále chybí dostatek veřejných nabíjecích stanic. To ztěžuje majitelům elektromobilů pohodlné nabíjení a cestování na delší vzdálenosti.
Zákazníky odrazuje také dlouhá doba nabíjení: I když se rychlonabíječky zlepšují, nabíjení elektromobilů může stále trvat podstatně déle než naplnění nádrže tradičního vozidla.
Nízký dojezd a cena baterií
Ačkoliv se dojezd elektromobilů zlepšuje, některé modely stále nenabízejí dojezd na úrovni tradičních vozidel na jedno tankování.
Dalším slabým místem jsou baterie, především jejich cena. Baterie, které jsou klíčovou součástí elektromobilů, stále představují velkou část ceny vozu. Také životnost baterií stále neodpovídá představám zákazníků: Baterie elektromobilů mohou s časem ztrácet kapacitu a vyžadují drahou výměnu, což odrazuje zákazníky.
Nemůžeme přehlížet ani zvýšené náklady na energii a její spotřebu: S rostoucími cenami elektřiny může být provoz elektromobilů dražší než dříve, což k jejich větší oblibě také rozhodně nepřispívá.
Socialismus pro bohaté
Jak už jsem zmiňoval, mnohé evropské vlády se snaží elektromobily podporovat a nabízejí dotace a daňové úlevy. Neoblíbenost elektrovozů to ale vyřešit nemůže, spíše se tím jen dočasně uměle zvýší poptávka po automobilech.
Jakmile podpora skončí, klesne i poptávka, čehož jsme byli svědky např. v Německu. Pobídkami a různými dotacemi na elektromobily jsme navíc v Evropě nejvíce pomohli především Elonu Muskovi a jeho automobilce Tesla, jejíž vozidla zůstávají především záležitostí těch bohatších, kteří by si je většinou mohli dovolit i bez dotací.
Podpora formou dotací, pobídek či úlev tedy fakticky znamená socialismus pro bohaté. Logiku v tom nehledejte.
Vedle Elona Muska profituje na prodeji elektrovozů v Evropě také Čína. Další problém, jemuž nyní Evropa musí čelit, představuje totiž právě dovoz elektroaut z Číny za dumpingové ceny, což silně poškozuje evropské výrobce.
Evropská komise proto přikročila k sankcím v podobě vyšších cel. Čínská vláda výrobu elektromobilů silně dotuje, a tím uměle snižuje jejich cenu. Považuji za logické a správné, že členské státy EU kývly na možnost uvalení cel na čínské elektromobily.
Evropské automobilky se bouří
Nevím, jestli je zrovna zvýšení zisků pro automobilku Tesla Elona Muska a čínské výrobce elektromobilů tím, co zelení aktivisté a politici opravdu chtěli. Evropská komise nasedla na lep zeleným aktivistům a teď bude na nás konzervativcích vyhodit tyhle nesmysly do propadliště dějin.
Většinu na to v parlamentu máme. Autobyznys se zcela pochopitelně bouří proti těm aktuálně nastaveným limitům, levnému dovozu elektroaut z Číny a je pod obrovským tlakem. Např. automobilka Volvo nedávno zrušila plán nabízet roku 2030 pouze elektromobily.
Také koncern Volkswagen oznámil, že plánuje pokračovat ve vývoji všech pohonů. Důvod je prostý: Na trhu vždy rozhoduje zákazník. Příčinou současné nelehké situace Volkswagenu jsou právě mizerné prodeje zejména plně elektrických vozů.
Čas změnit přístup
V Evropě proto začíná za těchto okolností sílit názor, že zákaz prodeje aut se spalovacím motorem po roce 2035 by se měl přehodnotit, protože automobilky jej prostě nemohou zvládnout.
Ukazuje se, že cíle Evropské komise byly prostě příliš ambiciózní, nereflektovaly ekonomickou realitu a poptávku zákazníků. Nastal čas zrušit zákaz prodeje nových vozů se spalovacím motorem do roku 2035. Evropská komise má v roce 2026 posoudit, zda je Evropa připravená na zákaz prodeje aut se spalovacím motorem.
Dosavadní vývoj nasvědčuje tomu, že zjevně ne. Proto bych uvítal, kdyby se k přehodnocení zákazu přistoupilo už dříve. Je to v zájmu celé Evropy a jejího hospodářství.