Článek
Název pochází z roku 1869, kdy po spekulacích se zlatem kolabovala newyorská burza. Až o víc než sto let později se stal Black Friday marketinkovým termínem. A díky internetovým obchodům se po roce 2010 prosadil i ve zbytku světa, kde se americký Den díkůvzdání neslaví, a stal se globálním nákupním fenoménem.
A také ten se tedy vyvíjí. Ano, už i Češi stále více kupují během listopadových slev zážitky – od wellness pobytů po tematické rituály a víkendové úniky. Psychologové to vysvětlují reakcí na digitální únavu a dlouhodobý stres, který moderní život přináší.

Zatímco před několika lety dominovaly Black Friday nákupy materiálních věcí, dnes se zájem přesouvá k „měkkým“ formám radosti v čele s dárkovými poukazy na relaxační pobyty, podporující zdraví. Pandemie, nárůst práce z domova a celoroční přetížení vedou k tomu, že lidé hledají způsob, jak na chvíli vypnout – klidně i v rámci slevové akce. Už loňské statistiky ukázaly, že Češi během Black Friday utratili o 28 % více za služby než rok předtím. Letos má být růst ještě výraznější.
Největší konzumní svátek se tak mění v příležitost zpomalit, lidé si dovolí investovat do něčeho, co běžně odkládají. „Vidíme, že Black Friday se změnil v moment, kdy si lidé kupují odpočinek,“ říká Sonja Zöpflová, generální manažerka Falkensteiner Hotel v rakouském Schladmingu, který se specializuje na aktivní dovolenou. Podle ní hosté stále častěji volí namísto věcných dárků „čas pro sebe“, který lze snadno věnovat — zejména formou pobytového voucheru. „Je to jeden z mála dárků, u kterého víte, že ho někdo skutečně využije. A hlavně mu udělá dobře,“ dodává.

Trend zážitků jako vánočních dárků potvrzuje i rostoucí zájem o wellness víkendy, meditace, detox nebo rituály inspirované tradiční medicínou. Navíc Češi plánují s větším předstihem, už teď si tak mohou zajistit nejen zimní dovolenou, ale i třeba víkendové wellness pobyty až po novém roce. Během Black Friday se tak paradoxně propaguje něco, co jde proti jeho podstatě: zpomalit. Stává se tedy nejen ekonomickým fenoménem, ale i společenským barometrem: ukazuje, co lidem chybí a co si skutečně přejí dopřát.
Opravdu potřebujete čtvrtou televizi, nebo o jednu modelovou řadu vyšší nový telefon? Či by spíš zasloužila update vaše postava a duševní rozpoložení? Například Falkensteiner Hotels & Residences se k tomuto trendu připojují limitovanou listopadovou nabídkou na vybrané pobyty a rituály Black Friday Deal s 35% slevou na ubytování. Jeho manažeři říkají, že nechtějí soutěžit s elektronikou nebo oblečením. Chtějí jen využít momentu, kdy lidé přemýšlejí o tom, co si nadělit, a nabídnout jim variantu, která podporuje zdraví a klid. „Hosté si stále více uvědomují hodnotu času a péče o sebe. Black Friday se pro ně stal vhodným momentem, kdy si mohou dopřát kvalitní zážitek za výhodnější cenu,“ říká Alexandra Geyerová z Falkensteiner Hotels & Residences.

Akce startuje 24. listopadu výhradně pro členy věrnostního programu Spirit Club (zdarma) s přednostním přístupem do 26. listopadu. Od 27. listopadu bude nabídka dostupná i nečlenům až do ranních hodin 1. prosince. Slevu lze uplatnit na omezený počet pokojů, rezervace je předplacená a platí princip first come, first served.





