Hlavní obsah
Lidé a společnost

Dovolená snů zadarmo?

Foto: Toplenka AI ilustrace: DALL·E

Facebookové podvody, co vás dostanou. Opravdu jsme tak naivní?

Článek

„Rozdáváme dovolenou! Napiš do komentáře, s kým bys jel!“
„Sdílej a vyhraj montovaný domek snů!“
„Zadej datum narození a najdeme ti tvoje dvojče!“
„Právě teď vybíráme 10 šťastlivců, kteří dostanou auto zdarma. Sdílej, ať máš šanci!“

Ne, tohle není parodie. To je Facebook v roce 2025. A pod tím stovky komentářů typu:
– „S manželem, moc by si to zasloužil ❤️“
– „9. 3. 1984, jsem zvědavá, kdo je moje dvojče 😊“
– „Sdíleno, těším se na výhru!“
– „To by bylo krásné, držím si palce.“

A teď realita. Nikdo vám žádnou dovolenou, auto ani domek nedá.
Dostanete možná tak nové místo v databázi podvodníků, kteří sbírají vaše údaje, sledují vaše chování a časem vám nabídnou něco „ještě lepšího“. Stačí jedno kliknutí. A pak to jede.

Co se děje dál?

  • Vyplníte nevinný formulář. Jen jméno, datum narození a třeba město.
  • Přijde vám zpráva, že „jste mezi finalisty“ – ať vyplníte adresu nebo kliknete na odkaz.
  • Vaše údaje se prodávají dál.
  • Najednou vám chodí divné SMS, e-maily, hrozby exekucí, nebo vás někdo „označí“ v neexistující soutěži.
  • A když konečně pochopíte, že je to podvod, už je pozdě. Máte v inboxu spam, telefon plný nevyžádaných hovorů a profil sledují falešné účty.

Proč to funguje?

Protože lidi chtějí věřit. Že je někdo odmění. Že mají štěstí. Že stačí napsat „s kým bys jel na dovolenou“ a někdo vás fakt pošle do Řecka.

Nejhorší ale je, že i když někdo napíše pod příspěvek: „Lidi, je to podvod!“
– komentáře typu „co když to je pravda?“ nepřestávají.
– sdílení pokračuje.
– podvodníci si mnou ruce.

A vy napíšete jen „Pozor, je to podvod!“ – ale tím už o sobě něco prozradíte.

Co se s tím pak může stát?

  • Vaše jméno a profil uloží a použijí později v jiných kampaních
  • Můžou vás zařadit do databáze „reakčních uživatelů“ – tedy těch, kteří komunikují (i negativně)
  • Začnou vám chodit další podivné reklamy, nabídky, zprávy
  • Nebo vaše jméno použijí k přesvědčení ostatních („Podívejte, paní XY nám psala...“ – a překroutí to)

Na co si dát pozor?

  • Příliš krásné nabídky – dovolená zdarma, dům, auto za komentář? Neexistuje.
  • Počet sdílení – to, že to sdílelo 20 tisíc lidí, neznamená, že je to pravda. Jen že je hodně lidí důvěřivých.
  • Falešné stránky – většinou mají jméno podobné známým firmám, ale žádné ověření. Logo vykradené, texty s chybami.
  • Vyžadování údajů – datum narození, e-mail, adresa? Tohle se nikdy nevyplňuje veřejně.
  • Váš instinkt – pokud vám to přijde podezřelé, pravděpodobně to podezřelé je.

V poslední době se množí zavádějící nebo přímo podvodné reklamy, které cílí na lidi v různých městech ČR. Buďte velmi opatrní, než na něco kliknete, objednáte nebo zaplatíte!

NEJVĚTŠÍ PASTI:

  1. Falešné obchody s oblečením
    Tvrdí, že jsou „český e-shop“, často nabízejí „výprodej“ nebo „sleva 80 %“
    Ve skutečnosti sídlí v Číně nebo vůbec neexistují
    Zboží buď nikdy nedorazí, nebo přijde úplně jiná věc – a bez možnosti vrácení
  2. Falešné zprávy o úmrtí známých herců a osobností
    Kliknete ze zvědavosti – a dostanete se na zavirovaný web nebo stránku, která z vás tahá data

Podezřelé nabídky služeb – dejte si pozor!

Na Facebooku se stále častěji objevují zavádějící nabídky masáží, kosmetiky nebo wellness procedur. Typicky to vypadá takto:

SLEVA 50 % JEN DNES
POSLEDNÍ MÍSTO V PRAZE“ nebo jinde
„Jmenuji se Eva, napište mi zprávu…“

Ale pozor – není uvedena žádná adresa, IČO, web, ceník ani jméno provozovatele. To je první varovný signál.

Co je na tom špatně?

  • Ceník? Jen do zpráv. Už to je podezřelé. Solidní služby mají ceník veřejně.
  • Platba předem, aniž víte komu. Často po vás chtějí platit bez faktury nebo dokladu.
  • Tlačí na okamžité rozhodnutí – jen dnes, sleva, poslední místo.
  • Chybí provozovna, recenze, reference. Nebo recenze falešné.

Ve výsledku může jít jen o sběr vašich osobních údajů, nebo o pokus vás nalákat k platbě předem za službu, která neexistuje.

Příkladové situace, které se reálně dějí:

  • Podvodník vytvoří reklamu na Facebooku nebo Instagramu s textem jako:
    „ 50 % sleva jen dnes! Klikněte zde.“
    Přitom použije název, fotky nebo logo skutečného salonu – ale odkaz vede na jinou (falešnou) stránku, kde vybírá peníze nebo osobní údaje.
  • Existuje několik reálných případů, kdy lidé zaplatili „za službu“ – a pak kontaktovali skutečnou firmu, která o ničem nevěděla. Výsledkem je finanční škoda pro zákazníka a poškození reputace pro firmu.

Kopírování profilu a kontaktování přátel

Policie ČR upozornila (2023–2025), že podvodníci zakládají profily s identickým jménem a fotografií oběti. Přidávají její přátele a žádají o mobilní číslo či ověřovací SMS kód — za účelem mobilních plateb nebo dalšího zneužití účtu. Tento postup se týká i salonů nebo stylistů, pokud má jejich původní profil hodně sledujících

POZOR – další podvody. Jeden klik a přijdete o účet!

Stačí, že kliknete na jeden falešný odkaz nebo odpovíte na zprávu od neznámého profilu – a můžete přijít o svůj Facebook, Instagram nebo WhatsApp.

Co se může stát:

  • Získají přístup k vašemu účtu – podvodníci pak píší vašim přátelům, jako byste to byli vy
  • Posílají zprávy typu:
    „Pošli mi tvoje číslo“
    „Můžeš mi poslat kód?“
    „Pomůžeš mi hlasovat?

Nebo jim pošlou falešnou soutěž, výhru nebo slevu – a vaši přátelé pak naletí, protože to přišlo od vás!

Co dělat:

  • NIKDY neklikejte na podezřelé odkazy ve zprávách – i když přijdou od známého.
  • NEPOSÍLEJTE telefonní číslo ani kódy – pokud si nejste 100% jisti, komu píšete. Jakmile pošlete, mají přístup k vašemu účtu nebo číslu!
  • Pokud už jste klikli – hned si změňte hesla a zapněte dvoufázové ověření (např. pomocí SMS nebo aplikace).
  • Dejte vědět přátelům, pokud někdo zneužil váš účet. A nahlaste to Facebooku.

PAMATUJTE:

  • Pokud něco vypadá „až moc výhodně“, často to není pravda
  • Nikdy neposílejte peníze dopředu, pokud nevíte, komu a za co přesně
  • Vždy si vyhledejte firmu mimo Facebook – Google, Firmy.cz, recenze

Pokud si nejste jistí, dejte ověřit

Pokud něco vypadá až moc dobře, pravděpodobně to dobré není. A pokud po vás někdo chce osobní údaje za „šanci vyhrát“, dejte mu rovnou to, co si zaslouží – ignore a nahlásit.

Lidská důvěra je krásná. Ale ještě krásnější je zdravý rozum.

Každý z nás už někdy naletěl.

Ať už to bylo z důvěry, zvědavosti, nebo prostě jen z únavy…

Máte email plný podezřelých nabídek?
Přišla vám zpráva, že vám „někdo odkázal miliony“?
Nebo vám psal známý: „Pošli mi svoje číslo“ – a nebyl to on?

Nejste v tom sami.
Podvodníci dnes pracují chytře, rychle a bez špetky svědomí.
Někdy stačí jeden klik – a ani nevíte, že už v tom jedete.

Pár otázek na tělo:

  • Už jste někdy přišli o peníze kvůli „výhodné“ nabídce?
  • Ukradli vám účet na Facebooku nebo Instagramu?
  • Psali vaši přátelé, že od vás dostali podivné zprávy?
  • A věděli jste o tom až s odstupem dní nebo týdnů?

Řekněte nahlas: Ano… i já jsem naletěl.

Protože čím víc o tom budeme mluvit, tím méně lidí to postihne.

Sdílejte zkušenost. Varujte ostatní. Nejde o ostudu – jde o obranu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám