Článek
„Rozdáváme dovolenou! Napiš do komentáře, s kým bys jel!“
„Sdílej a vyhraj montovaný domek snů!“
„Zadej datum narození a najdeme ti tvoje dvojče!“
„Právě teď vybíráme 10 šťastlivců, kteří dostanou auto zdarma. Sdílej, ať máš šanci!“
Ne, tohle není parodie. To je Facebook v roce 2025. A pod tím stovky komentářů typu:
– „S manželem, moc by si to zasloužil ❤️“
– „9. 3. 1984, jsem zvědavá, kdo je moje dvojče 😊“
– „Sdíleno, těším se na výhru!“
– „To by bylo krásné, držím si palce.“
A teď realita. Nikdo vám žádnou dovolenou, auto ani domek nedá.
Dostanete možná tak nové místo v databázi podvodníků, kteří sbírají vaše údaje, sledují vaše chování a časem vám nabídnou něco „ještě lepšího“. Stačí jedno kliknutí. A pak to jede.
Co se děje dál?
- Vyplníte nevinný formulář. Jen jméno, datum narození a třeba město.
- Přijde vám zpráva, že „jste mezi finalisty“ – ať vyplníte adresu nebo kliknete na odkaz.
- Vaše údaje se prodávají dál.
- Najednou vám chodí divné SMS, e-maily, hrozby exekucí, nebo vás někdo „označí“ v neexistující soutěži.
- A když konečně pochopíte, že je to podvod, už je pozdě. Máte v inboxu spam, telefon plný nevyžádaných hovorů a profil sledují falešné účty.
Proč to funguje?
Protože lidi chtějí věřit. Že je někdo odmění. Že mají štěstí. Že stačí napsat „s kým bys jel na dovolenou“ a někdo vás fakt pošle do Řecka.
Nejhorší ale je, že i když někdo napíše pod příspěvek: „Lidi, je to podvod!“
– komentáře typu „co když to je pravda?“ nepřestávají.
– sdílení pokračuje.
– podvodníci si mnou ruce.
A vy napíšete jen „Pozor, je to podvod!“ – ale tím už o sobě něco prozradíte.
Co se s tím pak může stát?
- Vaše jméno a profil uloží a použijí později v jiných kampaních
- Můžou vás zařadit do databáze „reakčních uživatelů“ – tedy těch, kteří komunikují (i negativně)
- Začnou vám chodit další podivné reklamy, nabídky, zprávy
- Nebo vaše jméno použijí k přesvědčení ostatních („Podívejte, paní XY nám psala...“ – a překroutí to)
Na co si dát pozor?
- Příliš krásné nabídky – dovolená zdarma, dům, auto za komentář? Neexistuje.
- Počet sdílení – to, že to sdílelo 20 tisíc lidí, neznamená, že je to pravda. Jen že je hodně lidí důvěřivých.
- Falešné stránky – většinou mají jméno podobné známým firmám, ale žádné ověření. Logo vykradené, texty s chybami.
- Vyžadování údajů – datum narození, e-mail, adresa? Tohle se nikdy nevyplňuje veřejně.
- Váš instinkt – pokud vám to přijde podezřelé, pravděpodobně to podezřelé je.
V poslední době se množí zavádějící nebo přímo podvodné reklamy, které cílí na lidi v různých městech ČR. Buďte velmi opatrní, než na něco kliknete, objednáte nebo zaplatíte!
NEJVĚTŠÍ PASTI:
- Falešné obchody s oblečením
Tvrdí, že jsou „český e-shop“, často nabízejí „výprodej“ nebo „sleva 80 %“
Ve skutečnosti sídlí v Číně nebo vůbec neexistují
Zboží buď nikdy nedorazí, nebo přijde úplně jiná věc – a bez možnosti vrácení - Falešné zprávy o úmrtí známých herců a osobností
Kliknete ze zvědavosti – a dostanete se na zavirovaný web nebo stránku, která z vás tahá data
Podezřelé nabídky služeb – dejte si pozor!
Na Facebooku se stále častěji objevují zavádějící nabídky masáží, kosmetiky nebo wellness procedur. Typicky to vypadá takto:
„SLEVA 50 % JEN DNES“
„POSLEDNÍ MÍSTO V PRAZE“ nebo jinde
„Jmenuji se Eva, napište mi zprávu…“
Ale pozor – není uvedena žádná adresa, IČO, web, ceník ani jméno provozovatele. To je první varovný signál.
Co je na tom špatně?
- Ceník? Jen do zpráv. Už to je podezřelé. Solidní služby mají ceník veřejně.
- Platba předem, aniž víte komu. Často po vás chtějí platit bez faktury nebo dokladu.
- Tlačí na okamžité rozhodnutí – jen dnes, sleva, poslední místo.
- Chybí provozovna, recenze, reference. Nebo recenze falešné.
Ve výsledku může jít jen o sběr vašich osobních údajů, nebo o pokus vás nalákat k platbě předem za službu, která neexistuje.
Příkladové situace, které se reálně dějí:
- Podvodník vytvoří reklamu na Facebooku nebo Instagramu s textem jako:
„ 50 % sleva jen dnes! Klikněte zde.“
Přitom použije název, fotky nebo logo skutečného salonu – ale odkaz vede na jinou (falešnou) stránku, kde vybírá peníze nebo osobní údaje. - Existuje několik reálných případů, kdy lidé zaplatili „za službu“ – a pak kontaktovali skutečnou firmu, která o ničem nevěděla. Výsledkem je finanční škoda pro zákazníka a poškození reputace pro firmu.
Kopírování profilu a kontaktování přátel
Policie ČR upozornila (2023–2025), že podvodníci zakládají profily s identickým jménem a fotografií oběti. Přidávají její přátele a žádají o mobilní číslo či ověřovací SMS kód — za účelem mobilních plateb nebo dalšího zneužití účtu. Tento postup se týká i salonů nebo stylistů, pokud má jejich původní profil hodně sledujících
POZOR – další podvody. Jeden klik a přijdete o účet!
Stačí, že kliknete na jeden falešný odkaz nebo odpovíte na zprávu od neznámého profilu – a můžete přijít o svůj Facebook, Instagram nebo WhatsApp.
Co se může stát:
- Získají přístup k vašemu účtu – podvodníci pak píší vašim přátelům, jako byste to byli vy
- Posílají zprávy typu:
„Pošli mi tvoje číslo“
„Můžeš mi poslat kód?“
„Pomůžeš mi hlasovat?
Nebo jim pošlou falešnou soutěž, výhru nebo slevu – a vaši přátelé pak naletí, protože to přišlo od vás!
Co dělat:
- NIKDY neklikejte na podezřelé odkazy ve zprávách – i když přijdou od známého.
- NEPOSÍLEJTE telefonní číslo ani kódy – pokud si nejste 100% jisti, komu píšete. Jakmile pošlete, mají přístup k vašemu účtu nebo číslu!
- Pokud už jste klikli – hned si změňte hesla a zapněte dvoufázové ověření (např. pomocí SMS nebo aplikace).
- Dejte vědět přátelům, pokud někdo zneužil váš účet. A nahlaste to Facebooku.
PAMATUJTE:
- Pokud něco vypadá „až moc výhodně“, často to není pravda
- Nikdy neposílejte peníze dopředu, pokud nevíte, komu a za co přesně
- Vždy si vyhledejte firmu mimo Facebook – Google, Firmy.cz, recenze
Pokud si nejste jistí, dejte ověřit
Pokud něco vypadá až moc dobře, pravděpodobně to dobré není. A pokud po vás někdo chce osobní údaje za „šanci vyhrát“, dejte mu rovnou to, co si zaslouží – ignore a nahlásit.
Lidská důvěra je krásná. Ale ještě krásnější je zdravý rozum.
Každý z nás už někdy naletěl.
Ať už to bylo z důvěry, zvědavosti, nebo prostě jen z únavy…
Máte email plný podezřelých nabídek?
Přišla vám zpráva, že vám „někdo odkázal miliony“?
Nebo vám psal známý: „Pošli mi svoje číslo“ – a nebyl to on?
Nejste v tom sami.
Podvodníci dnes pracují chytře, rychle a bez špetky svědomí.
Někdy stačí jeden klik – a ani nevíte, že už v tom jedete.
Pár otázek na tělo:
- Už jste někdy přišli o peníze kvůli „výhodné“ nabídce?
- Ukradli vám účet na Facebooku nebo Instagramu?
- Psali vaši přátelé, že od vás dostali podivné zprávy?
- A věděli jste o tom až s odstupem dní nebo týdnů?
Řekněte nahlas: Ano… i já jsem naletěl.
Protože čím víc o tom budeme mluvit, tím méně lidí to postihne.
Sdílejte zkušenost. Varujte ostatní. Nejde o ostudu – jde o obranu.