Článek
A pokud vás to štvalo, máme pro vás dobrou zprávu: Rakousko se chystá tuhle „eko-stovku“ zrušit. Jak jste nejspíš z textu výše správně pochopili, nejde o běžné omezení – mluvíme o tzv. IG-L zónách, které byly zavedeny kvůli ochraně ovzduší. Rychlost v nich byla na onu „směšnou stovku“ snížená právě kvůli emisím. Výjimku měla jen auta, která se při své jízdě obešla bez produkce výfukových plynů – tedy elektromobily a vodíkové vozy. Všichni ostatní museli zpomalit, a to i na prázdné dálnici. Ale to se teď mění.
Nová vláda, nový směr
Nová štýrská zemská vláda, kde hraje prim populistická FPÖ ve spojení s lidovci (ÖVP), se rozhodla, že už to stačilo. Je evidentní, že zahraniční turisté nebyli jediní, kdo nemohl tomuto opatření přijít na jméno. Podle hejtmana Maria Kunaseka (FPÖ) uvedeném na webu Krone nebyl efekt omezení na kvalitu vzduchu vůbec jasný, a tak se rozhodli ho přehodnotit.
Místo dálniční „stovky“ se chce Štýrsko zaměřit třeba na podporu obnovitelných zdrojů nebo úspornější technologie. Kdy zmizí tabule „100“, vám zatím neřekneme – přesný termín totiž ještě nepadl, ale politici počítají s týdny, ne měsíci (nejde totiž o změnu, kterou by musel schvalovat parlament). Změna se dotkne 94 kilometrů dálnic, nás se však konkrétně týkají zejména dvě:
- A2 (směr Maďarsko)
- A9 (směr Slovinsko, Maribor)
Zde se opět vrátí klasická dálniční „stotřicítka“. A to je při cestě do Chorvatska (nebo kamkoliv jinam v tom směru) rozhodně dobrá zpráva.
Na co si ještě dát pozor
Ovšem i když tahle past na řidiče konečně zmizí, bohužel jich stále v Rakousku najdeme dost a dost. Zmínit je třeba především používání autokamer a antiradarů. Záznamy z autokamer jsou v Rakousku značně omezeny – záznamy totiž mohou být pořizovány pouze pro soukromé účely a nesmí být zveřejňovány. A používání antiradarů je pak pro jistotu zakázáno úplně a může podle webu RAC vést k vysokým pokutám, které by vám mohly dovolenou pěkně prodražit.
Kam se letos chystáte na dovolenou?
Zdroj: Autorský text, RAC, Krone, Události247