Článek
Krize jsou součástí života a s tím jak akceleruje nejen technologicky vývoj, tak akcelerují i frekvence krizí v globálním světě. Měli bychom je brát jako součást našich životů a také jako příležitost, jak vylepšit systém, ve kterém žijeme. Nic nám neukáže lépe nedostatky, jak krize.
Krize bývá spouštěčem významného výkyvu cen na volném trhu. Vzpomeňme ropné šoky nebo energetické šoky v nedávné době. Jejich reálný vliv je limitován flexibilitou trhu. Čím větší je flexibilita a konkurence na trhu, tím jsou dopady menší a tím rychleji se dokáže trh vzpamatovat. Svou roli také hrají substituty a v neposlední řadě také přístup vlád a regulátorů.
Jako příklad konkurenčního trhu s pozitivním vlivem vládního zásahu můžeme vidět na maloobchodním trhu s pohonnými hmotami (PHM) u nás. Díky konkurenci na tomto trhu a pozitivnímu vlivu windfall tax, můžeme pozorovat dramatické snížení marží na maloobchodním trhu v roce 2023 a příznivé ceny pro řidiče. Ceny PHM jsou nyní dokonce srovnatelné s Polskem.
Namísto, aby PKN Orlen, vlastník Unipetrolu, musel platit windfall tax, rozhodl se k snížení svých marží v roce 2023. Lze to pozorovat také ve městech, kde je přímým konkurentem Benziny Tank Ono. Benzina nezřídka drží „krok“ s touto nejlevnější sítí. To ovlivnilo celý trh u nás a vedlo k poklesu marží v roce 2023. Obdobná situace platila patrně i pro velkoobchodní marže.
Můžeme tak i bez závěrů UOHS díky srovnání cen konstatovat, že tento trh je konkurenční a vypořádal se s krizí i přes značný výkyv vcelku dobře. Vliv státu byl však i přes schválení windfall tax velice rozporuplný a je z čeho se poučit. Níže vypisuji několik chyb, které se z mého pohledu při řešení této krize staly:
1. Ministerstvo financí od začátku lživě obviňovalo čerpací stanice a maloobchodníky z parazitování na velkých výkyvech cen. Byly to laciné marketingové body svést se na vlně nenávisti.
2. Ministerstvo financí stanovilo od začátku nesmyslný výpočet marží, který slučoval marže a neodpovídal realitě. Tento výpočet veřejně prezentovalo, aby podpořilo svá obvinění.
3. Vláda jako celek zaspala při schvalování windfall tax v roce 2022. Unikla jí tak daň ze zisků, který byl díky krizi mimořádný hlavně na velkoobchodním trhu o kterém záměrně mlčela. Tento odvod mohl kompenzovat zvýšené náklady, které tato krize měla na celou společnost.
4. Vláda se nikdy reálně nezaměřila na marže na distribuci a zpracování PHM, které byly při krizi enormní. Nikdy je nezveřejnila ani je od subjektů nesbírala. Jakoby ani neexistovaly a neměly vliv na konečnou cenu.
5. Vládní politici se populisticky zaměřili na nejslabší a poslední článek, kterým jsou čerpací stanice a podíleli se na veřejném osočování podnikatelů, kteří v tomto oboru podnikají. Zároveň se ale vyhnuli zmínění zodpovědnosti velkých firem na velkoobchodním trhu. Zřejmě i proto, že jednou z nich je státní firma a museli by tak přiznat zodpovědnost státu. Nikdy se za to neomluvili.
6. UOHS se nezabýval poměry na oligopolním velkoobchodním trhu ale pouze maloobchodním trhem, na kterém neshledal nedostatek konkurence.
Díky naší snaze, žádostem o informace a bránění dobré pověsti naší branže ale věřím, že se lži a osočování již nebudou opakovat.
Autor je vlastníkem čerpací stanice.