Článek
Část I: Hluk a Běs – Anatomie Neviditelného Vetřelce
Úvod: Mezi Hollywoodem a Realitou Českých Sídlišť
Představa poltergeista je v moderní kultuře nesmazatelně spjata s obrazem blikajících televizních obrazovek, levitujících dětí a domů postavených na starých indiánských pohřebištích. Filmová série Poltergeist z 80. let definovala tento fenomén pro celou generaci. Skutečnost, jak ji zaznamenaly kroniky a úřední spisy v České republice, je však mnohem syrovější, méně filmová a o to děsivější. Odehrává se v obyčejných rodinných domech, panelových bytech a dokonce i v komnatách Pražského hradu. Zde nejde o speciální efekty, ale o surový, nevysvětlitelný teror, který rozbíjí rodiny a zpochybňuje samotné základy naší reality.
Termín poltergeist pochází z němčiny a v překladu znamená „hlučný“ nebo „lomozící duch“ (poltern – rámusit, Geist – duch). Jeho projevy jsou po staletí pozoruhodně konzistentní: nevysvětlitelné zvuky, jako je klepání a silné rány; samovolný pohyb předmětů, od lehkých sklenic po těžký nábytek; a v extrémních případech i spontánní vznik požárů nebo fyzické útoky. Na rozdíl od klasického „strašení“, které je vázáno na konkrétní místo, se zdá, že poltergeist je často spojen s konkrétní osobou, obvykle dítětem nebo adolescentem v období silného emočního vypětí.
Tento článek se ponoří do tří klíčových případů, které formovaly českou zkušenost s tímto fenoménem. Odhalí nejen podstatu samotných událostí, ale především to, jak na ně reagovala společnost v různých historických epochách. Příběhy z Opavska, Tábora a Prahy nejsou jen strašidelnými historkami. Jsou to kulturní Rorschachovy testy, které odhalují hlubší pravdy o našich obavách, víře a hranicích našeho poznání. Vyvstává tak ústřední otázka: Jsme svědky řádění neklidných duší, nekontrolovaných projevů lidské psychiky, nebo jen rafinovaných podvodů? Odpověď, pokud vůbec existuje, je mnohem znepokojivější, než by se mohlo zdát.
První Záznam: Když Císař Naslouchal Duchům na Pražském Hradě
Dříve než se poltergeist stal předmětem zájmu parapsychologů a skeptiků, zapsal se do českých dějin díky svědectví nejpovolanějšího z kronikářů – samotného císaře Karla IV. Ve svém vlastním životopise, Vita Caroli, Otec vlasti zaznamenal událost, která i po staletích vzdoruje jednoduchému vysvětlení. Po svém návratu do Čech nalezl Pražský hrad v troskách a dočasně se ubytoval ve starém purkrabství spolu se svým věrným druhem, Buškem z Velhartic.
Karel IV. popisuje večer, kdy s Buškem seděli v komnatě. V krbu plál velký oheň a na stole stály poháry s vínem. Idylu náhle přerušil zvuk, který neměl žádný viditelný původ. Oba muži, zvyklí na vřavu bitev i ticho královských komnat, zřetelně slyšeli kroky neviditelné bytosti, která procházela místností. To byl ale jen začátek. Neviditelná síla začala řádit. Poháry na stole se začaly samy od sebe kácet a následně byly s velkou silou vrhány proti zdem, kde se s řinčením tříštily o kamennou podlahu.
Význam tohoto svědectví nelze podceňovat. Nejde o pověst z druhé ruky, ale o osobní záznam jednoho z nejvzdělanějších a nejmocnějších mužů své doby. Jeho popis je pozoruhodný svou oproštěností od moderních vlivů, které často kontaminují podobné případy. V komnatách Pražského hradu ve 14. století neexistovala žádná elektroinstalace, jejíž poruchy by mohly jevy vysvětlit. Nebyly zde vodovodní trubky, které by mohly vydávat podivné zvuky. A především, mysl Karla IV. a Buška z Velhartic nebyla ovlivněna hororovými filmy ani psychologickými teoriemi.
Tento případ tak funguje jako jakási historická kontrolní skupina. Ukazuje, že jádro fenoménu – nevysvětlitelné zvuky a pohyb předmětů – není produktem moderní doby. Zpochybňuje skeptická vysvětlení, která se opírají o technologické nebo environmentální anomálie, jako je infrazvuk z průmyslových zdrojů nebo otravy plynem. Císařův záznam nás nutí zvažovat, že ať už je podstata těchto jevů jakákoli, provází lidstvo mnohem déle, než jsme ochotni si připustit.
Část II: Epicentra Děsu – Tři Případy, Tři Různé Reakce
Historie českých poltergeistů je historií nejen nevysvětlitelných jevů, ale i proměňující se společenské reakce. Od osobního záznamu panovníka přes brutální zásah totalitního státu až po moderní amatérské vyšetřování – každý případ odhaluje, jak se společnost vyrovnává s tím, co nedokáže pochopit.
Případ Bohučovice (1985-86): Akta X v Srdci Socialismu
V zimě na přelomu let 1985 a 1986 se malá, nenápadná obec Bohučovice na Opavsku stala dějištěm nejlépe zdokumentovaného a zároveň nejtragičtějšího případu poltergeista v československé historii. To, co se odehrálo v domě rodiny Smolkových, dalece překročilo hranice paranormální záhady a stalo se mrazivou ukázkou střetu nevysvětlitelného jevu s rigidní ideologií komunistického režimu.
Vše začalo v pátek 13. prosince 1985. Zpočátku se jednalo o jevy, které by se daly označit za destruktivní.
- Fáze 1: Destrukce: Bez jakéhokoli varování začaly ze stěn „vystřelovat“ díry v omítce, hluboké až na cihlu. Nově nalepené tapety se začaly samovolně loupat a trhat, přičemž se někdy rozdvojily tak, že na zdi zůstala jen bílá papírová vrstva a barevný potisk se svinul do ruličky. Následovaly mohutné exploze omítky pod oknem, které rozbily vnitřní okenní křídla.
 - Fáze 2: Pohyb: Brzy se k destrukci přidal i pohyb. Těžký kuchyňský mycí stůl se sám odsunul z rohu a převrátil. Sklenice se zavařeninami začaly padat z regálů ve spíži a rozbíjet se. Skříňka (almárka) vibrovala tak silně, že ji dospělý muž, otec rodiny, nedokázal udržet, a musel z ní v panice vynášet obsah. Lustr v kuchyni se rozhoupal tak prudce, že narážel do stropu. Svědkem jedné z událostí byl i přivolaný statik, který v hrůze utekl poté, co před jeho očima sama od sebe spadla skříň.
 - Fáze 3: Oheň: Během vánočních svátků nastal dočasný klid. V lednu 1986 se však jevy vrátily s bezprecedentní a smrtící intenzitou. Během pouhých dvaceti minut došlo v domě k více než dvaceti samovolným požárům. Masivní dubový stůl začal hořet, pohovka vzplála, jako by hořela „zevnitř“, a co je nejbizarnější, ohořel dokonce i salám uložený v chladničce.
 
Zoufalá rodina Smolkových se obrátila na tehdejší národní výbor a události nahlásila jako „přestupek proti občanskému soužití“, protože nevěděli, jak jinak situaci pojmenovat. Tím se však roztočila mašinérie, která byla děsivější než samotný poltergeist. Pro komunistický režim, jehož marxisticko-leninská ideologie stála na přísném materialismu, byla existence nadpřirozených jevů nepřijatelná a představovala ideologickou hrozbu. Na místo byli vysláni nejen úředníci a příslušníci Veřejné bezpečnosti (VB), ale také Státní bezpečnost (StB), odborníci z Akademie věd a dokonce i členové tehdejší Psychoenergetické laboratoře.
Jelikož jevy se zdály být nejsilnější v přítomnosti jedenáctiletého syna Tomáše, státní moc našla svého viníka. Chlapec byl bez souhlasu rodičů, což byl postup, který ani tehdejší zákony neumožňovaly, odvezen a internován v psychiatrické léčebně. Tam byl vystaven psychickému nátlaku s jasným ultimátem: „Buď se přiznáš, že to děláš ty, nebo tu zůstaneš.“ Během týdne z zlomeného chlapce vynutili přiznání, přestože bylo fyzicky zcela nemožné, aby sám pohyboval nábytkem o váze stovek kilogramů nebo zakládal požáry na dvaceti místech současně.
Případ Bohučovice je tak mrazivou studií toho, jak totalitní moc reaguje na anomálii, která narušuje její monopol na výklad reality. Neznámý fenomén musel být za každou cenu neutralizován, nikoli pochopen. Byl překlasifikován do srozumitelné a zvládnutelné kategorie – dětská delikvence a psychická porucha. Státní moc obětovala dítě, aby ochránila svou křehkou ideologii. Skutečným monstrem v Bohučovicích tak nebyl neviditelný duch, ale viditelný a všemocný režim, jehož největším strachem nebyli duchové, ale ztráta kontroly nad skutečností. Záznamy o případu byly v roce 1997 příznačně skartovány, ale díky opavskému kronikáři se několik stran dochovalo jako svědectví o dvojím teroru – paranormálním i lidském.
Případ Tábor (2013): Ozvěny v Domě u Vody
O téměř tři dekády později, v roce 2013, se v Táboře odehrál případ, který ukazuje dramatickou proměnu v přístupu k paranormálním jevům. Záležitost se již neřešila na úrovni státní bezpečnosti, ale stala se předmětem zkoumání soukromého týmu lovců duchů. Dějištěm byl starší dům přezdívaný „Rybárna“, stojící u vody a patřící místnímu rybářskému klubu.
Vyšetřování bylo iniciováno na základě znepokojivých svědectví obyvatel domu.
- Svědectví: Klíčovou svědkyní byla paní Marcela Z. Jedné noci, kolem jedenácté hodiny, spatřila na chodbě ve druhém patře zřetelnou bílou postavu muže. Postava si údajně přiložila ukazováček ke rtům na znamení ticha a poté ukázala směrem nahoru, na půdu. Paní Marcela později zjistila, že popis odpovídá policistovi, který v domě bydlel a před lety se právě na půdě oběsil. Další svědek, pan Jindřich H., popisoval časté vidění siluet koutkem oka a nevysvětlitelné, hlasité zabouchnutí okna, jako by s ním někdo práskl.
 - Vyšetřování: Tým Paranormal-tym.cz přistoupil k případu s moderní technikou, včetně kamer, digitálních diktafonů a měřičů elektromagnetického pole (EMF), známých jako Ghostmeters. Během dvou nočních vyšetřování zaznamenali řadu anomálií: náhlé, nevysvětlitelné aktivace EMF měřičů v místech bez zjevných zdrojů elektromagnetického pole, pocity intenzivního chladu a tísně hlášené senzitivními členy týmu a hlasitou ránu z prvního patra, po které byla nalezena samovolně otevřená plechová dvířka od pojistek.
 - Důkaz EVP: Nejpřesvědčivějším a nejznepokojivějším nálezem byla zvuková nahrávka. Přibližně dvě minuty po hlasité ráně zachytil citlivý diktafon zřetelný, jakoby dětský hlas, který slabikuje slovo „SLU-NÍ-ČKO“. Tento typ záznamu je v parapsychologii znám jako fenomén elektronického hlasu (EVP – Electronic Voice Phenomenon) a je považován za jeden z možných důkazů komunikace s neviditelnými entitami.
 
Závěr vyšetřovacího týmu byl opatrný. Konstatovali, že v domě se vyskytuje „možná paranormální aktivita“, kterou nepovažují za nebezpečnou. Vytvořili hypotézu, že by se mohlo jednat o jakousi „uvězněnou emoci“ nebo zbytkovou energii, jejíž projevy může zesilovat blízkost vody, což je v paranormálních kruzích rozšířená teorie.
Případ z Tábora ilustruje zásadní posun. Zkoumání neznáma se přesunulo ze sféry státního zájmu a represe do subkultury amatérských badatelů, kteří se snaží aplikovat kvazi-vědecké metody. Tento přístup demokratizuje pátrání po pravdě, ale zároveň přináší nové otázky. Je špička na EMF měřiči důkazem přítomnosti ducha, nebo jen špatně odstíněným kabelem? Je zachycené EVP hlasem ze záhrobí, nebo jen náhodným rádiovým signálem a projevem audio pareidolie (tendence mozku hledat známé vzory v náhodném šumu)? Demokratizace vyšetřování vede k fragmentaci toho, co je považováno za důkaz, a otevírá dveře jak novým objevům, tak novým formám sebeklamu.
Případ Praha: Když se ze Strachu Stane Zboží
Zatímco Opavsko a Táborsko nabízejí autentické, znepokojivé příběhy, pátrání po srovnatelném moderním případu poltergeista v Praze naráží na překvapivé prázdno. Místo skutečných svědectví o domácím teroru nabízí hlavní město něco zcela jiného: poltergeista jako komerční produkt, jako pečlivě navržený a zpoplatněný zážitek.
V Praze se fenomén přetavil do podoby vysoce hodnocených a technologicky pokročilých hororových únikových her, jako je například „Haunted House 2: Poltergeist“ od společnosti The Chamber. Tyto atrakce slibují „ultimátní hororový zážitek“ a využívají sofistikované technologie, živé herce a propracované kulisy k simulaci paranormálních jevů. Jejich marketingová komunikace si dokonce vypůjčuje jazyk skutečného paranormálního vyšetřování – mluví o „přísně tajném výzkumném zařízení“, „paranormálních událostech“ a „silných fluktuacích v elektromagnetickém poli“, aby vytvořila iluzi autenticity.
Tato transformace poltergeista z reálné, život ohrožující hrozby na kontrolovanou, hodinovou zábavu je fascinujícím sociologickým jevem. Odráží touhu moderní, urbanizované a do značné míry sekulární společnosti zažít strach a tajemno, ale pouze v bezpečných a předvídatelných mantinelech. Skutečný poltergeist, jako ten v Bohučovicích, je invazivní, chaotický a zanechává po sobě skutečné trauma. Jeho komerční protějšek v Praze je naopak předvídatelný, bezpečný a na konci zanechává jen adrenalinový zážitek a účtenku.
Tento proces lze vnímat jako konečnou fázi kulturního zpracování fenoménu: jeho domestikaci a komodifikaci. V prostředí, kde je pro skutečnou víru v nadpřirozeno stále méně prostoru, se touha po transcendentním nebo děsivém zážitku nemizí, ale je přesměrována do bezpečných, kontrolovaných a zpeněžitelných simulací. Už nečekáme, až poltergeist vtrhne do našich domovů; nyní si platíme za to, abychom ho mohli na hodinu navštívit v jeho uměle vytvořeném světě.
Část III: Hledání Původce – Duch, Nebo Síla Mysli?
Po rekonstrukci jednotlivých případů se nevyhnutelně dostáváme k otázce původu. Co nebo kdo stojí za těmito jevy? Během staletí se vyprofilovaly tři hlavní myšlenkové proudy, které se snaží fenomén poltergeista vysvětlit: spiritistický, parapsychologický a skeptický. Každý z nich nabízí radikálně odlišný pohled na povahu reality.
Spiritistická Interpretace: Duše Bez Klidu a Démonské Síly
Nejstarší a nejintuitivnější vysvětlení předpokládá, že poltergeist je projevem externí, nehmotné inteligence. Tato interpretace má hluboké kořeny ve folklóru a náboženských systémech po celém světě. V jejím rámci existuje několik variant:
- Neklidní duchové zemřelých: Podle této teorie jsou jevy způsobeny dušemi lidí, kteří zemřeli násilnou smrtí, nebyli řádně pohřbeni, nebo mají na světě nějaký nedořešený úkol. Jejich frustrace a zmatek se projevuje fyzickými a hlučnými projevy, kterými se snaží na sebe upozornit.
 - Démonské entity: Temnější verze spiritistického výkladu považuje poltergeisty za ne-lidské, často zlovolné bytosti. Již v roce 1599 nizozemsko-španělský badatel Martin del Rio klasifikoval hlučné duchy mezi démony. Cílem těchto entit není jen strašit, ale aktivně škodit, terorizovat a psychicky ničit obyvatele domu.
 - Energetický parazitismus: Některé moderní esoterické systémy, například ty s kořeny ve védské filozofii, popisují tyto entity jako bytosti bez fyzického těla, které se přichytí k živému člověku a parazitují na jeho životní energii (práně). Jejich přítomnost se může projevovat nejen externími jevy (poltergeist), ale i interními symptomy u hostitele, jako je chronická únava, deprese, úzkost a nevysvětlitelný vztek.
 
Z tohoto pohledu by události v Bohučovicích nebo v Táboře byly přímým důsledkem působení inteligentní, neviditelné bytosti, která aktivně a záměrně interaguje s naším světem.
Vědecký Pohled: Rekurentní Spontánní Psychokineze (RSPK)
V polovině 20. století začala parapsychologie nabízet alternativní, quasi-vědecký model, který se snažil vysvětlit poltergeistovy jevy bez nutnosti existence duchů. Tato teorie, známá jako Rekurentní Spontánní Psychokineze (RSPK), převrací celý koncept naruby. Tvrdí, že zdrojem energie není externí duch, ale živý člověk, takzvaný „agent“.
Podle teorie RSPK jsou poltergeistovy projevy nechtěným a nevědomým výronem psychokinetické energie, kterou generuje osoba nacházející se v extrémním psychickém nebo emocionálním stresu. Typickým agentem bývá adolescent v pubertě, jehož vnitřní zmatek, potlačovaný hněv nebo frustrace se somatizují nikoli dovnitř (jako psychosomatická nemoc), ale navenek, do fyzického prostředí.
Tento model se zdá být perfektně aplikovatelný na mnohé klasické případy:
- Případ z Bohučovic: Jedenáctiletý Tomáš Smolka přesně zapadá do profilu typického agenta. Pokud v rodině existovalo skryté napětí nebo pokud Tomáš prožíval nějakou osobní krizi, teorie RSPK naznačuje, že mohl být nevědomým zdrojem veškeré destruktivní energie. Nebyl by tedy ani podvodníkem, ani obětí ducha, ale obětí svých vlastních, nekontrolovaných schopností.
 - Rosenheimský případ: Tento slavný německý případ z let 1967-1968 je učebnicovým příkladem RSPK. V právnické kanceláři v bavorském Rosenheimu docházelo k bizarním jevům: zářivky se samy otáčely v objímkách, jističe vypadávaly bezdůvodně, telefony samy vytáčely číslo na přesný čas a kopírka stříkala kapalinu. Všechny jevy se soustředily kolem devatenáctileté zaměstnankyně Annemarie Schaberl. Když změnila zaměstnání, jevy okamžitě ustaly.
 
Teorie RSPK je revoluční, protože přesouvá ohnisko zkoumání z metafyziky do psychologie. Naznačuje, že lidská mysl může mít za určitých okolností latentní schopnost přímo ovlivňovat hmotu. „Strašení“ se tak stává zoufalým, externalizovaným voláním o pomoc. Z tohoto pohledu je zásah komunistického režimu proti Tomáši Smolkovi ještě tragičtější – místo aby se snažili pochopit a léčit příčinu jeho domnělého vnitřního utrpení, potrestali ho za jeho symptomy.
Hlas Skeptiků: Podvod, Fyzika a Psychologie
Třetí a v moderní době dominantní pohled nabízí racionální a materialistická vysvětlení, která zcela odmítají jakoukoli paranormální příčinu. Podle skeptiků, jako je například Český klub skeptiků Sisyfos, neexistují žádné věrohodné důkazy o existenci poltergeistů a všechny vyšetřované případy byly nakonec odhaleny jako dílo člověka, ať už úmyslné, nebo nevědomé.
Skeptická vysvětlení lze rozdělit do tří kategorií:
- Úmyslný podvod: Nejčastějším vysvětlením je prostý podvod (hoax). Děti nebo dospívající, toužící po pozornosti, mohou jevy sami inscenovat, aby se dostali do středu dění. Historie je plná odhalených případů, kde se „hlučný duch“ ukázal být jen dítětem s provázkem nebo kamenem v kapse.
 - Environmentální a fyzikální příčiny: Mnoho jevů připisovaných duchům má zcela přirozený původ.
Otrava oxidem uhelnatým: Chronický únik tohoto bezbarvého plynu bez zápachu z vadného topení může způsobovat bolesti hlavy, únavu, ale také sluchové a zrakové halucinace, pocity tísně na hrudi a paranoiu – symptomy, které si lze snadno splést s přítomností zlé entity.
Infrazvuk: Zvuk o nízké frekvenci (pod 20 Hz), který je pro lidské ucho neslyšitelný, může být generován větrem, dopravou nebo průmyslovými zařízeními. Je známo, že způsobuje pocity úzkosti, strachu, chvění a dokonce i periferní vidění stínů.
Další příčiny: Mezi další patří přirozené smršťování dřeva v konstrukci domu, které může způsobovat hlasité rány, nebo drobné geologické otřesy. - Psychologické faktory: Lidská mysl je mocný a někdy nespolehlivý nástroj.
Spánková paralýza: Stav mezi spánkem a bděním, kdy je mozek již aktivní, ale tělo je stále paralyzováno. Často je doprovázen živými a extrémně děsivými halucinacemi přítomnosti cizí bytosti v místnosti, pocitem tlaku na hrudi a neschopností se nadechnout.
Sugesce a kolektivní hysterie: V napjaté atmosféře může jeden člověk svým strachem a interpretací ovlivnit vnímání ostatních. Skupina lidí se pak vzájemně utvrzuje v tom, že prožívají něco nadpřirozeného, i když pro to neexistují objektivní důkazy. 
Pro skeptiky je poltergeist fascinujícím příkladem lidské psychologie a omylnosti, nikoli důkazem existence jiného světa.
Část IV: Nezodpovězené Otázky a Trvalé Dědictví
Syntéza a Závěr: Co Zůstává, Když Hluk Utichne?
Po prozkoumání historických záznamů, svědectví a protichůdných teorií je zřejmé, že fenomén poltergeista nelze jednoduše zařadit do jedné přihrádky. Snaha o jednoznačný verdikt – zda se jedná o duchy, psychokinezi, nebo podvod – selhává tváří v tvář komplexnosti a nejednoznačnosti jednotlivých případů. Možná, že pravda není v jedné z těchto odpovědí, ale v jejich nepříjemném soužití.
Některé případy jsou téměř jistě podvody. Jiné lze pravděpodobně vysvětlit kombinací environmentálních a psychologických faktorů. Ale zůstává zde znepokojivé jádro případů, jako je ten v Bohučovicích, kde rozsah a povaha jevů – pohyb stovek kilogramů vážícího nábytku, spontánní požáry na desítkách míst současně – zdánlivě překračují možnosti jak úmyslného podvodu, tak známých fyzikálních zákonů.
I kdybychom však připustili, že každý jednotlivý případ by mohl být jednoho dne vědecky vysvětlen, zůstává zde nezpochybnitelná realita prožitku. Pro rodinu Smolkových, pro paní Marcelu v Táboře nebo pro císaře Karla IV. byl jejich zážitek absolutně skutečný. Teror, zmatek a pocit narušení nejzákladnějších jistot jsou hmatatelným lidským faktem, bez ohledu na konečnou příčinu.
Právě případ z Bohučovic slouží jako nejdůležitější memento. Záhada toho, co se dělo v domě Smolkových, je nakonec zastíněna jistotou toho, co se dělo mimo něj. I kdyby byl poltergeist jen iluzí, brutalita státní moci, která obětovala dítě na oltář své ideologie, byla až příliš reálná. Tento příběh ukazuje, že největší temnota nemusí přicházet z jiného světa, ale může sídlit v lidských systémech moci a strachu z neznáma.
Poltergeist, ať už je skutečný, nebo imaginární, tak funguje jako zrcadlo. Odráží nejen naše skryté obavy z nadpřirozena, ale i způsob, jakým naše společnost definuje realitu, jak se vyrovnává s anomáliemi a jak zachází s těmi, kteří se odchylují od normy. To, co v tomto zrcadle vidíme – ať už je to panovník naslouchající krokům duchů, totalitní režim ničící život dítěte, nebo moderní společnost konzumující strach jako zábavu – je často mnohem znepokojivější než jakýkoli hlučný duch. Hluk nakonec vždy utichne. Otázky, které po sobě zanechává, však v tichu rezonují dál.





