Hlavní obsah
Názory a úvahy

Letem českým politickým světem

Federace, národ a sociální státnost. K české názorové liberální a demokratické a občanské diskusi.

Článek

V lidském civilizačním procesu federace a federalismus vznikají v prostředí národních emancipací v evropském a americkém prostředí, který se odehrává ještě do dnes. Je spojený s občanskou, národní i státní identitou. Identitou v prostředí existence demokratické, autoritativní a totalitní státnosti a ve stálém hledání inovací a revitalizací pořádku a řádu na planetě. Na planetě, kde se stále mění a vyvíjí společenské uspořádání a v současnosti i občanská a demokratická společnost a různé mocenské systémy.

V 21. století se vždy ze současnosti k nové perspektivě vyvíjí federalismus, národní a sociální státnost. Do pozadí ustupují militantní ideologie, rasistická a militantní a jiné společenské vize a programy. Do pozadí ustoupil lidský kolonialismus a národní identity a do popředí vystupuje stále více nutnost mezilidské solidarity a životní úrovně a sociální jistoty obyvatelstva, a to bez rozdílu soudobých mocenských poměrů a realit.

Mění se i názvosloví a ideologické pojmosloví a jeho obsah a forma. Nezměnila se však snaha kdysi militantní liberální demokracie vnášet do demokratického prostředí ideologické nálepkování demokratických odpůrců a jiné názorové rozdílnosti, které jsou charakteristické pro 19. a 20. století a tenkrát uspořádané globální mocenské poměry. Ve vývoji lidské civilizace se změnily existenční priority, kdy do popředí vystupují existenční a životně nezbytné potřeby pro existenci lidstva na planetě. Jde o to, zdali tyto potřeby ovládne jen jedna duchovní a materiálně vyspělejší část lidstva na úkor méně vyspělé a zaostalé v rozvoji životní úrovně a sociálních jistot.

V 21. století v občanské demokracii asi jde především o snahu sladit současné mocenské poměry na planetě k překonání hybridních mocenských přístupů a státního a společenského egoismu ve všelidskou solidaritu a humanitu. V tomto smyslu je možno vidět existenční prioritu v globálním i českém hodnotovém zaměření. V reálné evropské a české podobě hledání v globálním mocenském uspořádání a hledání nového českého a evropského přínosu a demokratické sociální státnosti n e z á v i s l o s t i národní a státní ve federaci evropských národů a států.

K české názorové liberální a demokratické a občanské diskusi

Demokratický a občanský liberalismus je možno chápat jako n e z a u j a t é a s v o b o d o m y s l n é a t o l e r a n t n í, r e s p e k t u j í c í j i n o u n á z o r o v o u o d l i š n o s t.

Občanské veřejnosti si dovoluji předložit jiné politické úvahy a názory na politickou korektnost a mezilidskou demokratickou diskusi než pan Rudolf Pokorný na stránkách seznam cz. a vyžadují stejnou pozornost a respekt.

Uveřejněná úvaha a názor na demokratické a parlamentní stranictví jiných názorových stranických programů a politické stranickosti vždy může mít racionální, emotivní náboj v mezích nějaké kulturní a politické korektnosti. Je možno asi konstatovat, že názory z oblasti liberální demokracie mohly by mít více komunikativní průchodnost a objektivitu. Jsme sice v předvolebním období, kdy sice emocionální výkřiky jsou součástí nějakých strategií a dezinformace a mohou být názorově i úvahově zaměřené na potenciální voliče.

Je asi možno někdy a leckdy někomu připomenout, že vývoj občanské společnosti je spojen s demokracií.

Je nutno se zamyslet, zdali pojmy a názvosloví z řad liberální demokracie je tolerance a respekt jako oslovení kverulanti, populisté, psychopati, svině, dezoláti a jiná. Taková oslovení, směřující a nasměrovaná k jinostranictví a do občanské společnosti. Ctihodné liberální demokratky a demokraté v občanské a demokratické společnosti, přece vás někdo neoslovuje jako schweinereich a korupční liberálové a nenasazuje psí hlavu. Nevyhrožuje se vám předem nepřipuštěním opozičního stranictví, když vyhraje sněmovní volby a nevyhrožuje, že nás jiné stranictví a někdo svede z demokratické cesty. Nebo, že by se dávala záporná vyjádření o našich slovenských, rakouských a maďarských sousedech. Hysterické až nenávistné výkřiky, to přece není sice militantní, ale ani lidsky a demokraticky, politicky a kulturně korektní. To přece není korektní demokratická liberální demokracie. To přece není korektní a komunikativní rétorika. Je nutno a možno si uvědomit, že socialistický a nacistický nacionalismus a korporativní fašismus na militantní bázi je již nevratná dějinná minulost. Již nepřípustná v občanské společnosti, kde demokratické strany a hnutí soutěží v demokratických volbách. Je již jiná doba a jiný generační slovník a jiné společenské a mezilidské priority a jsou i jiné společenské trendy a zájmy.

Pod politickou čarou

Za liberální hantýrku je například možno považovat před nějakými demokratickými volbami označování někoho za odpudivou lidskou bytost. Za odsuzování a nálepkování jiných představitelů, kteří byli demokraticky zvoleni ve volebním soutěžení za ne demokraty. Takové liberálně demokratické přístupy zavání politickou toxicitou. Rovněž tak odsuzování zastánců mezilidské hodnoty rodiny, manželství a kritizování přirozeného lidského pohlaví muže a ženy z nějakých ideologických a genderových pozic. Není asi produktivní z pozic liberální demokracie obhajovat i politické činitele, kteří se dostali do rozporu se zákonem. To vše, nelze považovat za skutečnou a objektivní liberální demokracii v české občanské společnosti. Občanské společnosti, hledající cestu k nové občanské a sociální státnosti s tržním ekonomickým systémem a novými generacemi obyvatelstva.

Nová, prý liberálně demokratická nálepka

Křesťanství je prý nacionalistické asi prý z nějakých liberálních a genderových pozic, prý amerických a českých, ideologicky zaměřených ctěných liberálek a liberálů. Jaká je realita a opravdová pozice křesťanství v současné hodnotové a morální škále lidské společnosti, je možno rychle si vysvětlit. V lidské civilizační a dějinné fázi představuje nadnárodní a nadstátní a morální hodnotový systém. Systém, ve kterém se prolíná osobní intimita s morálním a politickým postojem za lidského údělu. S postojem m e z i l i d s k é s o l i d a r i ty a  h u m a n i t y, vycházející z mezilidské rovnosti a rovnosti osobní i společenské před Bohem.

Ctihodné české a liberální demokratky a demokraté, lidská s v o b o d o m y s l n o s t má být přece omezena lidskou a občanskou korektností a respektováním jiných náhledů na společenské prožití lidského údělu, než nálepkování a dehonestování.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz