Hlavní obsah
Knihy a literatura

Knižní čtvrtek: Homérova Ílias

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

O Homérovi a jeho eposech toho bylo napsáno samozřejmě mnoho. Každopádně bych i já přispěl svou troškou.

Článek

Rád bych na začátek poznamenal, že nechci psát žádné profesionální recenze nebo kritiky. Spíše chci psát takový svůj knižní deník a drobná zamyšlení nad těmito knihami.

Homérův epos Ílias

V tomto díle se chci podívat na epos Ílias, jehož autorem se udává antický slepý básník Homér. O jeho životě neexistují žádné historicky podložené informace, přesto je autorství tohoto eposu připisováno Homérovi.

Jak jsem již zmínil, Ílias je eposem. Epos je rozsáhlá hrdinská oslavná veršovaná báseň. Iliada má 24 zpěvů a celkem 15 000 veršů a je napsána časoměrným daktylským hexametrem. Na tomto místě musím vyřknout jistý obdiv k antickým umělcům a lidem, kteří si dílo museli pamatovat celé, neboť se přenášelo tehdy ústně. Ano, jistě, že docházelo k úpravám, někdo si něco přidal nebo někdo něco vynechal. Přesto i tak si museli celé dílo pamatovat.

V rámci děje sledujeme několik dní v poslední fázi války mezi Řeky a Trojany. Celá válka vznikla Paridovým únosem krásné Heleny.

Dojmy

Osobně jsem četl vydání od nakladatelství Leda z roku 2021. Hned na začátku mě zaujala velmi krásná obálka, na které vidíme stát řeckého vojáka před branami. Tímto vojákem je podle mého názoru Achilleus před branami Troji.

Co se týče čtení knihy, resp. daného překladu, musím říci, že překlad samotný je velmi povedený a čtivý. Poněkud horší dojmy jsem měl z příběhu samotného, neboť do děje často vstupovali olympští bohové a bohyně a často záleželo na jejich rozmaru.

Další věcí, která na mě působí hůře, je fakt, že sledujeme několik dní posledního roku války. Nevidíme zde začátek, co předcházelo válce, ani její zakončení. Jistě, celá legenda mi je známa, nicméně vstup do děje nebo jeho utnutí bez jistého backgroundu může být pro někoho zmatečné.

Tady musím vytáhnout jednu věc, když jsem si knihu kupoval v jednom nejmenovaném knihkupectví s egyptským názvem, prodavačka vypadala, že jméno Homér a názvy IliadyOdyssey slyší poprvé. Dokážu si představit, že takovýto neznalý člověk může být ze čtení knihy zmatený a odloží ji. Ale toto není předmětem mého zamyšlení

Jiný pohled na knihu

Dostala se ke mně i verze knihy, kterou vydala Městská knihovna v Praze v roce 2018. V kapitole Přehled zpěvů Íliady se píše: „Ílias není epické vyprávění o válce trójské, o jejím vzniku a průběhu, nýbrž je to umělecké dílo, založené na myšlence o hněvu Achilleově, jeho vzniku a následcích. Nejsou to chladné popisy ani lhostejné vyprávění událostí, nýbrž promyšlené, psychologické a namnoze dramatické líčení pohnutlivých situací a scén úmyslně volených.“ A také se zde vyzdvihuje „mistrné líčení duševního stavu zúčastněných osob.“

Toto mě přinutilo se nad tím zamyslet a dá se s tím souhlasit. Duševní stav zúčastněných osob zde byl jistě velmi pěkně popsán. Je vidět, jak lidé trpí při určitých situacích. Na tomto místě bych nerad spoileroval, posouzení nechám na laskavém čtenáři.

Závěr

Kniha se řadí mezi pilíře evropské literatury a s tímto jsem si dílo přečetl. Musím ale říci, že z knihy jsem poněkud na rozpacích. Samotný popis bitvy je přehledný, duševní stav zúčastněných je znatelný. Vadilo mi, že chybí začátek a konec.

K přečtení knihu doporučuji.

Osobně knize dávám 50 %.

Do komentářů mi napište, jak se líbila kniha Vám, pokud jste ji četli.

Zdroje:

BLÁHOVÁ, Renata.Literatura pro 1. ročník středních škol: zkrácená verze. Brno: Didaktis, 2011. ISBN 978-80-7358-181-7.

HOMÉROS.Ílias. Praha: MKP, 2018. ISBN 978-80-7587-955-4.

HOMÉROS.Ilias. V nakladatelství Leda vydání první. Voznice: Leda, 2021. Démanty literatury. ISBN 978-80-7335-691-0.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz