Hlavní obsah

Ukrajinští piloti sestřeleného Boeingu 737 se ze všech sil snažili udržet ho ve vzduchu

Foto: Wikipedia, licence Creative Commons 2.0, autor Anna Zvereva

Boeing 737-800 Ukraine International Airlines

Když se řekne sestřelené letadlo, vybavíte si nejspíš let MH17 a Boeing 777 Malaysia Airlines, který byl v roce 2014 zasažen ruskou raketou nad územím Donbasu a zahynulo při tom všech 298 lidí na jeho palubě.

Článek

Dnes se budeme věnovat méně známému případu, k němuž došlo o 6 let později v Íránu.

Je středa 8. ledna 2020, brzké ráno a na letišti Imáma Chomejního v Teheránu, hlavním městě Íránu, se připravuje ke vzletu Boeing 737-800 ukrajinských aerolinií. Let 752 se 167 pasažéry na palubě má namířeno do Kyjeva, odkud hodlá většina cestujících pokračovat dál do svých cílových destinací, například do Kanady.

Devítičlenné posádce velí velice zkušený padesátiletý kapitán Volodymyr Gaponenko, který strávil za kniplem dopravních letounů více jak 11 500 hodin, z toho 4 500 právě v kokpitu Boeingu 737. A teheránské letiště pro něj není neznámé, je tu počtvrté. Na pozici 1. důstojníka mu sekunduje osmačtyřicetiletý Serhiy Khomenko, rovněž zkušený pilot s dlouholetou praxí. Má nalétáno 7 500 hodin a polovinu z nich právě na tomto typu letounu. Dvojici zkušených matadorů v kokpitu doplňuje třetí, ještě zkušenější. Je jím dvaačtyřicetiletý instruktor Oleksiy Naumkin s 12 000 hodinami v kokpitu dopravních letadel, který zná teheránské letiště i celý íránský vzdušný prostor jako své boty. Byl tu již 14 krát. Naproti tomu jejich Boeing 737-800 toho za sebou příliš nemá. Létá pouhé tři roky a co se týče bezpečnostních ukazatelů, patří tento typ stroje určeného pro střední vzdálenosti k nejlepším.

Let 752 Ukraine International Airlines do Kyjeva měl podle letového řádu odstartovat v 5:15, ale opozdil se téměř o hodinu z důvodu překročení maximální vzletové hmotnosti. Pasažérské letouny zcela běžně přepravují kromě zavazadel i jiný náklad, například poštu. A v tomto případě bylo nutné část vyložit.

O pár hodin dříve vydává Federální úřad pro civilní letectví Spojených států amerických všem posádkám svých civilních letadel zákaz vstupu do íránského vzdušného prostoru z důvodu vojenské aktivity, konkrétně raketového útoku na Irák, který proběhl o uplynulé noci. Americké aerolinky ruší spoje a letouny, které jsou již ve vzduchu, mění kurz. Bohužel, k leteckým společnostem jiných zemí ani letovým dispečerům, se informace o možném nebezpečí v íránském vzdušném prostoru vůbec nedostanou. A samotný Írán svůj vzdušný prostor neuzavírá.

Letiště Imáma Chomejního pracuje v běžném režimu a let 752 není zdaleka jediný, který se toho rána chystá ke startu. V 5 hodin 55 minut místního času dostává posádka Boeingu 737 Ukraine International Airlines povolení ke vzletu z dráhy 29 pravá a v 6 hodin 12 minut a 8 vteřin se stroj odpoutá od země. O dvě minuty později letí ve výšce 6 000 stop, což je necelých 1 830 metrů a pokračuje k prvnímu traťovému bodu Parot, který se nachází asi 70 mil severozápadně od letiště. Piloti potvrzují řídícím letového provozu svoji pozici a to je jejich poslední komunikace se zemí.

Přesně v tomto okamžiku spatří let 752 na svých radarech operátoři íránské protivzdušné obrany z nedaleké vojenské základny a identifikují ho jako americkou řízenou střelu, která letí na jejich základnu. Mimochodem, to je holý nesmysl, neboť letoun letí na severozápad a tudíž se od jejich základny vzdaluje. A přesně dodržuje stanovenou dráhu letu stejně jako všechna ostatní letadla, startující před ním.

A co myslíte, že íránští vojáci udělají? Aniž by si ověřili, co na radaru ve skutečnosti vidí, okamžitě vypálí na cíl dvě rakety země – vzduch ze svého raketového systému TOR. Boeing 737 je ve vzduchu něco málo přes 2 minuty a když piloti provádějí mírnou pravotočivou zatáčku ve výšce 7 925 stop, zasáhne jejich stroj první íránská raketa. Vybuchne u levého boku letounu v těsné blízkosti kokpitu a přední části kabiny pro cestující. Šrapnely se rozletí na všechny strany a na mnoha místech prorazí plášť Boeingu. Zároveň značně poškodí důležité řídící systémy letounu, jako například výškové a směrové kormidlo a hydrauliku. Také vyřadí z provozu transpondér a tudíž let 752 mizí z obrazovek řídících letového provozu.

Letoun je sice prošpikovaný částicemi střely skrz naskrz, ale ne natolik, aby se ve vzduchu rozpadl, tak ještě chvilenku pokračuje v letu. Palubní zapisovače, tedy záznamník hovorů v kokpitu a zapisovač letových údajů přestávají pracovat 19 vteřin po zásahu první raketou.

Nejprve se má za to, že piloti zahynuli okamžitě při výbuchu první rakety, později se ukáže, že ho všichni tři přežijí a snaží se ze všech sil získat kontrolu nad neovladatelným strojem, udržet ho ve vzduchu a pokusit se nouzově přistát. Jenže íránští teroristé jim to nedovolí. Za půl minuty po odpalu první rakety, v 6 hodin, 15 minut a 9 vteřin vystřelí druhou. Silně poškozený Boeing vzplane a požár se velice rychle šíří do kokpitu a kabiny pro cestující. Jelikož v tuto chvíli již nefungují palubní zapisovače, není jasné, co se na palubě přesně dělo a možná je to tak lepší.

Pilotům se daří udržet stroj ve vzduchu pouze tři minuty od zásahu první raketou. Víc kvůli jeho značnému poškození a zejména požáru opravdu není v lidských silách. V 6 hodin 18 minut a 23 vteřin naráží Boeing 737-800 ukrajinských aerolinií se 176 lidmi na palubě do země poblíž městečka Parand asi 18 kilometrů od teheránského letiště a roztříští se na tisíce kousků. Nikdo z pasažérů ani členů posádky nepřežije.

Na videozáznamech, pořízených mobilními telefony očitých svědků a bezpečnostními kamerami v okolí, je jasně vidět nejen hořící letoun, řítící se k zemi, ale i zásah raketami, což značně přispěje k objasnění příčin katastrofy, ale nepředbíhejme.

Za okamžik přijíždějí na místo havárie záchranné složky, ale při pohledu na tu spoušť je jim jasné, že není koho zachraňovat. Téměř zároveň s nimi okupují oblast dopadu trosek, která není nijak střežená, místní nenechavci a přivlastňují si osobní věci pasažérů i části letounu. A místo tragédie neláká jen zlodějíčky, ale i samotnou íránskou vládu, která provede jeho dokonalou očistu za účelem zahlazení stop po teroristickém činu. Však také Íranci svoji vinu vehementně popírají a hlásají do světa, že příčinou havárie byla technická závada nebo chyba pilotů. Jenže mají smůlu.

Záhy se své práce ujímá mezinárodní vyšetřovací komise složená z expertů na letecké nehody ze Spojených států amerických, Velké Británie a Kanady, k nimž se později přidávají i ukrajinští specialisté. Nejprve se snaží ve změti trosek nalézt černé skříňky. Mají štěstí, Íranci je neodcizili, jelikož je nenašli. Jsou sice poškozené, ale experti v americké laboratoři z nich dokážou získat potřebná data. Mezitím se vyšetřovatelé soustředí na ohledání trosek, které nestačili teroristé odvézt a nacházejí stopy výbušnin. Tudíž mohou svoji hypotézu potvrdit.

Stoprocentní potvrzení teroristického útoku v podobě zásahu dvěma raketami země-vzduch íránské protivzdušné obrany mají k dispozici v podobě videozáznamů od očitých svědků, z webových a bezpečnostních kamer. Teď už musí íránská vláda s pravdou ven. Ale přeci se jen tak nepřiznají, že zaútočili na civilní dopravní letoun? Tak to svedou na pochybení operátorů raketového systému. Ten údajně předchozí noc přestěhovali z jiné vojenské základny a zapomněli ho překalibrovat. Proto prý zobrazoval letící objekt mířící k nim, přestože se od základny vzdaloval.

Jenže tahle výmluva je tak trochu děravá, neboť všechny posádky, které odstartovaly ze stejného letiště těsně před letem 752 a mířily stejným směrem, vzlétly naprosto bez problémů. A proč by se íránská vláda snažila zahladit stopy po teroristickém útoku, kdyby se jednalo pouze o selhání lidského faktoru?

V tomto případu zkrátka najdeme více otázek, než odpovědí. Například, jak je vůbec možné, že se útočný raketový systém nacházel v těsné blízkosti mezinárodního civilního letiště? A proč Írán neuzavřel svůj vzdušný prostor, když nemohl garantovat jeho bezpečnost?

Jedno je však jisté. V roce 2021 vydala vyšetřovací komise závěrečnou zprávu, v níž jako příčinu této tragické havárie uvádí teroristický útok. Nebyl to omyl, ale záměr. V květnu 2023 zveřejnila íránská vláda zprávu o potrestání deseti osob, které ovládaly onoho osudného rána raketový systém TOR. Ovšem neuvedla žádná jména ani podrobnosti, takže této informaci nelze věřit. A pokud by tomu tak třeba i bylo, životy 176 lidem to stejně nevrátí.

Teroristické státy stále představují reálnou hrozbu nejen pro leteckou dopravu, nýbrž celou naši planetu.

V článku jsou použity informace z těchto zdrojů:

https://youtu.be/9×qRrzN-85o?si=y46yhxNxD6YonlXc

https://youtu.be/tcFn6KsxOgo?si=UdDySYdswityxBFx

https://youtu.be/EjqqUhmhRWc?si=sAlrJSiXJd7iTfrk

Ukraine International Airlines flight 752 (PS752) | Iran, Missile, & Victims | Britannica https://share.google/Gahlp9uFcLieMEcLz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz