Článek
Když v roce 1939 odjížděli manželé Lída a Zika Asherovi na líbánky do Norska, netušili, že už se do Čech nevrátí. V centru Prahy, v ulici 28. října, nechali vyhlášený obchod s hedvábím, který založil dědeček Ziky Aschera se svým bratrem a také obchod s luxusním textilem. Vypukla válka a návrat do Čech byl nemyslitelný. Rozhodli se pro Anglii.
Počátky jejich podnikání byly složité. Rozjíždět firmu během války, navíc v konkurenci už renomovaných britských textilních firem, nebylo vůbec snadné. I přesto, že měli zkušenosti z Prahy, kde Zika se svým bratrem otevřel obchod s luxusním textilem, který dováželi z Paříže. Zika Ascher o textilu a jeho výrobě věděl vše… Byl odborník na slovo vzatý. Jezdil nakupovat luxusní látky po celém světě a miloval technické inovace všeho druhu, nejen při výrobě látek. Ve svém známém pražském obchodě nechal ve výlohách nainstalovat tzv. pater nostery, které jak se otáčely, automaticky obměňovaly vystavené zboží. Ale zpět do Velké Británie: Trvalo dlouho než v Londýně se svou manželkou Lídou, za svobodna Tydlitátovou, založili v roce 1942 textilní firmu Ascher (London) Ltd. a než objevili díru na trhu, která by byla zárukou úspěšného podnikání.

Královna Alžběta II. v šatech z látky od firmy Ascher. Foto panelu na výstavě UPM.
Zpočátku se firma zaměřila na obchodování s látkami, ale už během roku bylo jasné, že na pouhém nákupu a prodeji látek se v Anglii příliš nezbohatne. A tak musel Zika začít experimentovat: prvním krokem na cestě k úspěchu byly vlastní návrhy dezénů, které vyráběl vždy v několika barevných variantách. Lída navrhovala nové a neobvyklé vzory, Zika zajišťoval tisk a výrobu. Postupně se firma dostávala do povědomí britské veřejnosti a velkou reklamu jí udělala i sama královna Alžběta II., která si z látek firmy Ascher nechala šít šaty, v nichž se často objevovala na veřejnosti. Buckinghamský palác se stal stálým zákazníkem firmy.

Jeden z úspěšných květinových vzorů firmy Ascher
Ale to ambicióznímu Zikovi Ascherovi nestačilo. A tak na konci války vymyslel další projekt, který katapultoval firmu mezi nejznámější textilní výrobce nejen v Británii, ale i v Evropě. Spojil se s bratrancem Ernestem Ascherem, který od začátku války žil v Paříži a živil se jako obchodník s uměním, a požádal ho, aby ho seznámil se známými umělci. Zikova myšlenka byla jednoduchá: přesvědčit slavné výtvarníky, aby pro firmu vytvořili návrhy, které by Zika tisknul na látky, ale především exkluzivně na hedvábné luxusní šátky a šály. Ernest dodal kontakty a Zika s manželkou Lídou, která uměla francouzsky, si z telefonní budky nedaleko Vítězného oblouku sjednávali schůzky do Café du Rond Point na Champs-Elysées s nejznámějšími výtvarníky té doby. A fungovalo to, zajímavou myšlenkou byli nadšeni. Samozřejmě ne všichni: Někteří odmítli, jiní chtěli za své návrhy přemrštěné honoráře. Na spolupráci ale kývli například Pablo Picasso, Henri Matisse, Feliks Topolski dokonce jako první už v roce 1943, Henri Moore či Cecil Beaton o rok později.

Ascher Squares, tisk na hedvábí, autor Jean Cocteau.
Kolekce asi 30 hedvábných šátků s návrhy slavných umělců, kterou Zika Ascher nazval Ascher Squares, se stala světovým bestsellerem a fakticky odstartovala hvězdnou kariéru firmy. Zarámované jako obrazy byly vystaveny po celém světě a časem se staly sběratelským artiklem, dražily se v uměleckých aukcích. Koncem roku 1947 hostil jejich výstavu i pražský Mánes, kde Ascherovy Squares doplnil i textil podle návrhů českých výtvarníků. Většina Ascherových uměleckých šátků je dnes ve sbírkách Victoria and Albert museum v Londýně. Jak uvádí wikipedie, v roce 2006 se v Christie ´s New York například vydražil šátek navržený Alexanderem Calderem za 10 tisíc dolarů.

Japonské motivy měly v Paříži úspěch
Umělecký i finanční úspěch kolekce Ascher Squares se promítl i do rozšíření a dalšího rozvoje firmy. V roce 1945 přesídlila do centra Londýna do domu na Wigmore Street, kde byl i její proslavený showroom. Vedle obchodu s látkami měli Ascherovi už i vlastní tiskárnu a Zika Ascher osobně dohlížel na kvalitu potisku, který musel být dokonalý. Podle zvyklostí obeslali Ascherovi jako každoročně i v roce 1952 světové módní domy nabídkou svých látek na nadcházející sezónu… A měli štěstí. Jejich neobvyklé a na poválečnou dobu šokující květinové dezény hýřící barvami, nadchly pařížské módní návrháře, především Christiana Diora. Celá jeho kolekce jaro-léto 1953 z látek s velkými květy růží, uvedly firmu Ascher do velkého světa módy a haute couture. Přehlídka měla obrovský úspěch a květinovými látkami od firmy Ascher se inspirovali i další návrháři jako Balenciaga nebo Yves Saint Laurent. Ascher nabízel nejen romantické květy růží, ale i potisky inspirované asijským uměním: motivy vlaštovek, růžových keřů, a dalších japonských nebo čínských symbolů. A v Paříži měl nevídaný úspěch.

Vzorkovník firmy Ascher. Jeden dezén v několika barevných variacích
Jenomže Zika Ascher byl i textilní inovátor. Vymyslel například velký hit 60. let krajku s potiskem, kterou do té doby nikdo neznal a nevyráběl. Začal také tisknout na padákové hedvábí a objevil pro módu i sýrařské plátno, na které tisknul nejrůznější květinové i abstraktní vzory. Z plátna se stal módní hit 80.let. John Galiano sýrařské plátno použil v jedné ze svých prvních kolekcí Les Incroyables. A Zika Ascher experimentoval dál. Například těžký skotský tvíd zkusil smíchat s nylonem, a tak ho odlehčit. Dosáhl nižší gramáže, aniž by látka ztratila hřejivost a charakter.
Ascherovy revoluční postupy a nápady se staly pověstné. Snad největší ohlas vzbudil jeho objev mohéru v roce 1957. Látky zpracované technikou ručně všívaného mohéru Ascher Mohair zařadil jako první do své kolekce podzim-zima 1957 francouzský módní dům Lanvin-Castillo, a mohér se držel na špičce obliby řadu let poté v kolekcích Balenciagy, například ještě v sezóně podzim-zima 1964. Bohužel si výsledky své práce nedal Zika Ascher patentovat, takže mohér nakonec okopírovaly USA a jeho objev si přivlastnily.
Jak uvádí publikace UPM, Šílený hedvábník: Zika a Lída Ascher, za techniku degradé na hedvábí, jehož vzor přechází od světlého do tmavého tónu, láme se a znovu se opakuje, získal ocenění na veletrhu ve Florencii. Objevil také velký módní hit 70. let fáčovinu.

Princezna Diana v halence z látky od firmy Ascher. Foto panelu na výstavě v UPM
Zika Ascher byl textilním inovátorem a stal se symbolem propojení designu, textilu a umění. Jeho látky byly ve Velké Británii hitem, mimo jiné proto, že si z nich nechávala šít i princezna Diana. Její letní bílá halenka s balónovými rukávy z látky s černým potiskem od firmy Ascher, se stala doslova ikonickým hitem. Ascherovi tuto látku vyráběli v nejrůznějších pastelových variantách…
Hvězda firmy Ascher stoupala vzhůru a Lída Ascherová si mohla dovolit otevřít i svůj butik Lída Ascher Boutique, kde nabízela mladou módu šitou z látek firmy. A měla velký úspěch.
I když firma Ascher slavila se svými originálními látkami úspěchy i v 70., 80. letech a 90. letech, světové trendy nabraly nový směr, který byl pro Ascherovi nepříznivý. Výroba látek se začala kvůli snižování nákladů přesouvat do Asie, o vysokou kvalitu už nebyl takový zájem, a to vše dohromady znamenalo pro Ascherovi postupnou ztrátu konkurenceschopnosti. I když firma Ascher byla stále úspěšná, zlatá éra jejího rozkvětu byla pryč.

Ascher Mohair, novinka 60.let, vlněný mohér, který vytvořil Zika Ascher a stal se hitem světových módních značek. Dnes běžná věc, tehdy senzace.
Když v roce 1992 Zika Ascher zemřel, uveřejnil list The Independent nekrolog, v němž hovoří o česko-britském podnikateli jako o slavném textilním inovátorovi a objeviteli, který během půl století svými nápady dokázal změnit tvář světového textilního průmyslu.
Odkaz slavné firmy Ascher žije dodnes. Stará se o něj syn Ascherových Petr a jejich vnuk, kteří žijí v USA a spravují Ascher Family Archive a pořádají prezentace firmy Ascher po celém světě. Ve spolupráci s Ascher Family Archive uspořádalo Umělecko-průmyslove muzeum v Praze před šesti roky výstavu nazvanou Šílený hedvábník o životě, práci a úspěších Ziky Aschera, jeho manželky Lídy a významu jejich firmy pro světový textilní a módní průmysl.
ŠÍLENÝ HEDVÁBNÍK: ZIKA & LÍDA ASCHER – TEXTIL A MÓDA - Uměleckoprůmyslové muzeum Praha