Článek
Letadla jsou jedním z největších technických zázraků moderní doby. Každý den se jejich pomocí lidé přepravují po celém světě. I přes vysoké bezpečnostní standardy, se občas stane něco, co otřese důvěrou lidí. Letecké nehody jsou sice vzácné, ale pokud k nim dojde, jsou drtivé a zničující. Pojďme se společně podívat na jednu z nejděsivějších leteckých katastrof.
Let Germanwings 9525
Psal se 24.březen roku 2015, kdy se letadlo společnosti Germanwings, konkrétně pak linka číslo 9525, vydalo na zcela běžný let z Barcelony do Düsseldorfu. Na palubě bylo celkem 144 cestujících a šest členů posádky. Všichni tito obyčejní lidé měli své životy a své životní plány. Nikdo z nich nemohl tušit, že se právě jejich let zapíše jako jeden z nejtemnějších v letecké historii. Svěřili se do rukou zkušených pilotů a věřili, že jejich let proběhne zcela v pořádku. Kdo by však přemýšlel nad tím, že by letadlo mohl pilotovat někdo nekompetentní?
Airbus A320 odstartoval z Barcelony v 9:01 dopoledne. Uběhla půl hodina od startu a v letadle se začalo dít něco, co by v současné době nebylo myslitelné. Hlavní pilot Patrick Sondenheimer, který byl velmi zkušený, opustil kokpit. V tu chvíli zůstal v kokpitu druhý pilot Andreas Lubitz zcela sám. Jakmile zůstal sám, uzamkl dveře kabiny. Když se první pilot vracel a zjistil, že jsou dveře uzamčené, ihned věděl, že něco není v pořádku.
Údaje z černé skříňky vždy pomohou alespoň částečně zrekonstruovat situaci, která se odehrávala. Bylo slyšet kapitána, který se snaží dostat zpět do kokpitu. Pochopitelně v takový okamžik i cestující začnou chápat, že se nejedná o běžnou situaci. V pozadí bylo na nahrávce slyšet, že se snaží celý zbytek posádky do kabiny dostat za každou cenu. Bylo slyšet i zoufalé halekání cestujících. Během snahy posádky dostat se do kokpitu však druhý pilot zcela vědomě nasměroval letadlo k zemi. Záznam černé skříňky z kokpitu byl děsivý. Bylo z něj patrné, že se jednalo o promyšlený čin. Lubitz naprosto v klidu dýchal a až do nárazu nevydal hlásku. V 9:41 letadlo narazilo do horského masivu. Havárii bohužel nikdo z cestujících ani posádky nepřežil.
Po této tragédii si nejspíš nejeden člověk kladl otázku, jak bylo možné, že člověk, který nese odpovědnost za všechny cestující a zbytek posádky, může něco takového udělat? Později byla při vyšetřování zjištěna šílená fakta. Lubitz trpěl vážnými psychickými problémy, depresemi a myšlenkami na sebevraždu, a to již značnou dobu. Od lékařů mu bylo jasně doporučeno, aby přestal pracovat. Bohužel takto závažná informace nedoputovala tam, kam by měla, a to k jeho zaměstnavatelům. Je však možné, že o tomto problému zaměstnavatel věděl, ale problém byl zcela ignorován. To už nejspíš nikdo nikdy nezjistí.
Tento fatální incident změnil pravidla v letectví. Většina aerolinek zavedla nová pravidla nebo spíše povinnost, že v kokpitu musí být vždy přítomni dva členové posádky. Začalo se více dbát na posuzování psychického stavu pilotů. Ani toto pravidlo nemusí být spásou, pokud by se někdo rozhodl pro takový čin, ale rozhodně je větší šance na případný pokus o útok reagovat.
Všechny katastrofy, ať už letecké či jiné ukazují, jak křehký je náš život a jak se během chvíle může vše změnit. Vyhaslé životy to vrátit nemůže, ale tyto smutné okamžiky, dokáží a pomáhají měnit budoucnost. Tato zkušenost pomohla změnit a zpřísnit dohled na těmi, kteří ve vzduchu mají dohlížet na nás.
Zdroje:
https://admiralcloudberg.medium.com/the-madness-in-our-methods-the-crash-of-germanwings-flight-9525-and-our-broken-aeromedical-system-5b95abd4fe6d
https://www.bbc.com/news/world-europe-32072218
https://en.wikipedia.org/wiki/Germanwings_Flight_9525
https://www.denik.cz/historie/let-germanwings-9525-havarie-sebevrazda-pilot-andreas-lubitz.html
https://www.novinky.cz/clanek/historie-rok-od-zkazy-airbusu-lekari-mohli-pilota-smrti-zastavit-345955
https://www.echo24.cz/a/S47Ex/pilot-pri-sebevrazde-narazil-do-hory-v-letadle-zahynulo-150-lidi