Článek
Sama jsem majitelem několika druhů zvířat a často jsem navštěvovala prodejny s potřebami pro domácí mazlíčky. Pochopitelně i já někdy zvolím nákup přes internet, nicméně jsem si zamilovala jednu prodejnu, kam se ráda vracím. Pro každého je priorita někde jinde. Někdo hledá nejlevnější ceny, další zase velký výběr a jiný chce pěkné prostředí a kvalifikovanou obsluhu. Já sama hledím hlavně na výběr, příjemnou atmosféru, kvalifikovanou obsluhu a skvělou péči o zvířecí svěřence.
Chovatelské potřeby jsou často trnem v oku mnoha lidí. Někdy se není čemu divit. Obsluha nemá dobré znalosti nebo jsou zvířata v nevhodných podmínkách a ne v zcela dobré kondici. Nicméně prodejna, kterou ráda navštěvuji, je zcela jiná. Nachází se na okraji Prahy a hlavně v ní člověk nenajde pouze věci pro běžné domácí mazlíčky, ale také pro koně. A i když je od mého bydliště značně vzdálená, spojím cestu s něčím důležitým a prodejnu navštívím. Co je na na těchto chovatelských potřebách tak zvláštního? Je toho opravdu mnoho.
Nádherné místo
Když jde člověk do běžných chovatelských potřeb, většinou toho moc neočekává. Já už tady při vstupu pociťovala něco zvláštního. Možná je to tím, že se tam nachází stěny, které tvoří živé rostliny. No naprostá nádhera. Myslím, že toto by si přál nejeden člověk mít i u sebe doma. I barvy stěn působí nesmírně příjemným dojmem. Na některých místech jsou na stěnách i fotografie. Celkově se tam člověk cítí neskutečně příjemně. Dokonce má i patro, do kterého jede eskalátor. A jako koňák mohu říct, že to je ráj. Což jsem asi nenapsala. V patře jsou jezdecké potřeby.
Zaměstnanci
Každý pěkný obchod by nebyl asi až tak pěkný, kdyby neměl kvalitní zaměstnance. A to si troufám říct, že se tady povedlo. Nejsem to jen já, ale i když vnímám a poslouchám komunikaci s někým jiným, číší z toho neuvěřitelná laskavost a hlavně radost. Vždycky s někým ze zaměstnanců prohodím pár slov. Na nic si nehrají a jedna z prodavaček mi řekla, že pokud je něco, co opravdu neví, odkážou zákazníka na někoho jiného z kolegů. A jak sama řekla, pokud přijde odborník, který se něčemu věnuje řádku let, nikdy nebudou chytřejší než on. Protože vlastní zkušenost je mnohem víc, než mít něco naučené.
Ani se zde kolektiv nějak nestřídá, jak to často na prodejnách je. Tak že si většinou najdu přesně toho, koho potřebuji. Určitě i tady každý ze zaměstnanců má své soukromé problémy, ale není to na nich vůbec poznat. Znáte ten pocit, kdy si říkáte „tak, tenhle člověk by tuto práci dělat neměl“, tak to se mi tady nikdy nestalo. Přesto, že je tato prodejna nádherná, pokud by neměla kvalitní a sympatické prodavače, prodejnu bych nenavštěvovala. Protože i jeden otrávený a neochotný prodavač vám může celý zážitek zcela zkazit.
To asi zažilo více lidí. Jste někde na výletě a najednou vidíte chovatelské potřeby. No tak proč se tam nejít podívat a něco vybrat pro své mazlíčky. Vejdete s úsměvem, protože jdete do obchodu, kde můžete něco zajímavého objevit. Nejsem žádný hnidopich, ale poměrně mi vadí, když někam přijdu a nikdo vás nepozdraví. Většinou jsem se snažila si namluvit, že jsem pouze nepozdravila dostatečně nahlas. Tak si tak chodím a koukám. Kdybych potřebovala pomoc, tak to vlastně ani nikoho nezajímá. Něco jsem nakonec vybrala a šla k pokladně. Ani tam jsem se pozdravu nedočkala a tak jsem se už nesnažila ani při odchodu. Nezaznělo vůbec nic. Marně jsem přemýšlela, zda se jednalo o zaměstnance či majitelku. Každopádně v obou případech to byla katastrofa a vím, že bych se sem nikdy nevrátila.
Výběr sortimentu
Nikdo není nafukovací, ale přesto mám pocit, že je tady tolik různých věcí. Za dobu, co prodejnu navštěvuji nemám ani zdaleka vše vyzkoušené. Člověk se pochopitelně musí krotit, peněženka není bezedná, ale člověk by tam nakupoval, až by brečel. Když jsem něco přece jen hledala a nenašla, paní prodavačka mi hned začala zjišťovat, zda by to šlo objednat. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. A já nemám problém se zeptat. A je úžasné, že jsou tam často nové věci.
Znám prodejny, kde i na menším prostoru je mnohem více zboží, ale často je to doslova nepřehledné. Většinou se v takovém ztrácím a přestane mě bavit hledat to, co potřebuji. Přitom je to ale škoda. Někdy si myslím by šlo zboží vystavit mnohem lépe. Když přijde prodavač na pomoc, tak je to dobré, když ale nikdo nepřijde, může se z toho stát poměrně náročná disciplína. Někdo má ale takové obchody rád. Určitě mají jisté kouzlo. Jako dítě jsem navštěvovala zverimex, který byl na našem sídlišti a většinou se jednalo o velmi malý prostor, kde bylo snad každé místo zcela využité. Jako dítě jsem v takovém obchodě byla v sedmém nebi. Dnes by mi takový nepřehledný obchod nejspíš trochu vadil.
Živá zvířata
To je asi vždy ošemetná věc a asi nejvíce řešené téma okolím. Tady bych se sama nepouštěla do nějakých spekulací a tak jsem nelenila a zeptala se přímo zaměstnance. Téměř všechna zvířata berou od malých chovatelů. Což je z mého pohledu skvělé. Většina takových chovatelů své odchovy zná a může o nich podat mnoho informací. Snaží se jim neustále uklízet, aby byla zvířata v čistotě a měla vše, co potřebují. Když je nějaký problém, snaží se ho ihned řešit, což není všude běžné. Co se mi ale líbí nejvíc, pokud nejsou přesvědčeni o tom, že by šlo zvířátko do dobrého domova, snaží se vysvětlit, že to není zcela vhodné zvíře pro konkrétního člověka.
Co si budeme povídat, někdy jsou rodiče tlačení dětmi, že chtějí zvíře a později o něj nejeví zájem. Zaměstnanci vnímají jako největší problém to, že lidé přijdou a chtějí nějaké zvíře. Nemají ale vůbec tušení, co vše takové zvíře potřebuje. Předem si o zvířeti nic nezjistí. Oni jim pochopitelně vše rádi vypoví, ale jsou často překvapeni, jaké otázky od lidí dostanou. Asi nejvíc překvapující je otázka, zda se zvíře musí krmit každý den.
Na některých prodejnách jsem viděla i to, co chápu, že je právě trnem v oku mnohých. Zvířata v naprosto nevhodných podmínkách. Malé špinavé výběhy, kdy je člověku zvířete doslova líto. V jednom výběhu zvířata, kdy každé potřebuje trochu něco jiného. Ptáci, kteří vypadají spíš jako vykrmené načepýřené kuře. A o nepříjemném ovzduší ani nemluvě. I když se tam zvířata pouze otočí a je to jejich dočasný domov, zaslouží si vždy maximální možnou péči.
Já i nadále budu navštěvovat svoji oblíbenou a báječnou prodejnu. Za ochotu, znalosti, vstřícnost a ochotu velmi ráda připlatím. Pokud se vám někdy bude v nějakém obchodě zdát, že není úplně nejlevnější, zapřemýšlejte se nad tím, proč tomu tak je. Je tam příjemná atmosféra? Vždy a s ochotou vám poradí? Nic není problém a odcházíte vždy spokojeni? Pokud ano, tak proč takovým nenechat vydělat. Já se většinou snažím podporovat české podnikatele a budu v tom i nadále pokračovat, pokud budu s výsledkem spokojena.
Nikdy není dobré házet všechny do jednoho pytle. Každá prodejna může mít své plusy a mínusy. Jde primárně o to, jak se v ní cítíte a zda dostane vždy to, co vy a váš miláček potřebujete.
Anketa
Zdroje:
Zkušenosti a názor autorky.