Hlavní obsah

Objednám si to přes e-shop. Věta, kterou v obchodech nechce nikdo slyšet

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Counselling

Každý z nás je jiný a každý preferuje určitý způsob nakupování. V dnešní době je tolik možností, jak levně a v klidu nakoupit. Co ale takhle přemýšlet trochu jinak?

Článek

Pořád je asi největší procento lidí, kteří nakupují jak na kamenné prodejně, tak v internetových obchodech. Proč ne? Není na tom nic špatného. I já se někdy vydávám cestou e-shopu, pokud hledám něco, co běžně v kamenné prodejně nekoupím. Někdo má nakupování na eshopu dokonce jako sport a hledá, kde nejlevněji nakoupí. Je to pochopitelné, většina takových internetových obchodů nabízí mnohem lepší ceny než kamenná prodejna. Kdo by si nepřál ušetřit? Někteří volí pohodlí internetu proto, že nechtějí mezi lidi nebo na běhání po obchodech nemají čas. Proč se na to ale nepodívat trochu jiným úhlem?

Internetové nákupy

I já patřím do skupiny, která nakupování kombinuje. A i já se určitý druh sortimentu vydávám hledat na internet. Je to spíše z toho důvodu, že to, co potřebuji, sice naleznu na prodejně, ale ta není v mé dojezdové vzdálenosti. Kdyby byla, rozhodně jedu přímo na prodejnu. V klidu si mohu sedět v teple svého domova a probírat se e-shopy. Někdy ale ani tam nekoukám na ceny. Je pro mě důležité, jak se mi stránky líbí, zda jsou přehledné a najdu vše rychle. Pochopitelně recenze si někdy také přečtu, ale tady je velké ALE. Asi na každém e-shopu najdeme jak pozitivní, tak i negativní recenze. Sama ale vím, že negativní recenze nemusí být zcela pravdivé a odrážet realitu. Často takové recenze píší lidé, kteří si potřebují honit své ego nebo jim byla například zamítnuta neoprávněná reklamace.

Většina lidí, kteří chodí na eshopy, jsou lidé, kteří se snaží nakoupit co možná nejlevněji. Je to ale opravdu cesta? Někdy je to až směšné. Najdete si produkt, který chcete, a teď začíná boj. Některé shopy mají ceny stejné, někde se liší o pár korun, někde o nepochopitelné drobné. Ano, existují programy, které umí hlídat ceny konkurence a pak jen pro ukořistění zákazníka promítnou na svém eshopu lepší cenu. Toto prostředí mi pak přijde celkem agresivní. Je to boj, kdo z koho. Nakoupím ale opravdu levněji? Aniž si to třeba někdo uvědomí, tak i ten, kdo má levnější cenu, nemusí být nejlevnější. Někdo má i výrazně jiné ceny za dopravu. Někdo nabízí dopravu zdarma, když nakoupíte v určité hodnotě. Takže nevědomky donutí člověka přihodit do košíku další věci, které by si ale třeba za normálních okolností vůbec nekoupil. Tak kde vlastně ušetřím? A jak vím, že na některé prodejně v mém okolí nemají tento produkt v akci nebo výprodeji a nekoupím ho ještě levněji a ještě se na něj mohu v klidu podívat?

Kamenná prodejna

Pořád existuje spousta lidí, kteří preferují kamenné prodejny. A já takovým fandím. Když se ještě jedná o českého, slušného podnikatele, ráda jej podpořím nákupem přímo u něj. Mohu si zboží prohlédnout a ujistit se, že je to opravdu to, co chci. Navíc se můžu poradit s prodejcem, zda je zboží opravdu vhodné na to, nač jej potřebuji. A stejně tak jako e-shop, mohu si vybrat prodejnu, která se mi líbí. Pokud jsou na takové prodejně erudovaní prodejci, pak je takový nákup opravdu pohádkou. Určitě není lehké takovou prodejnu najít. V dnešní době se hodně setkáváme s cizinci, kteří jsou na pozicích prodavačů a pomalu vám ani nerozumí, natož poradí. Nebo jsou to lidé, kteří svoji práci nemají rádi, nebaví je a odráží se to i na jejich chování. A tady bych řekla, že to je největší kámen úrazu a je to velká škoda. Pokud vstupuji do prodejny, kde očekávám odbornou pomoc, měla bych ji také dostat.

Když najdu prodejnu, kde je zajímavý sortiment či velmi příjemná obsluha, do obchodu se budu vracet, i když budou ceny trochu vyšší. Proč bych nenechala takovým lidem vydělat? Nedávno jsem na takové jedné prodejně byla. Byla jsem celkově okouzlena čistotou, atmosférou a hlavně prodejci. Bylo vidět, že je práce rozhodně baví. Pěkně jsem si popovídala a zjistila hodně užitečných rad, které bych na e-shopu rozhodně nezískala. A nakonec jsem odešla s úplně jiným výrobkem. A jsem naprosto spokojená. Bavila jsem se s prodavačem a ptala se, zda mají i e-shop, protože zrovna tady je škoda, že ho nemají. A on mi odpověděl tak, že jsem se opravdu zamyslela. Do prodejny se poměrně dost investovalo, aby byla krásná a příjemná pro každého, kdo do ní vstoupí. Investovalo se do zaměstnanců, aby každý z nich dokázal opravdu pomoct. A opravdu se povedlo.

Nicméně jsem při další návštěvě byla svědkem něčeho, co mi bylo zcela proti srsti. Paní prodavačka měla zákaznici a zkoušela si bundy. Prodávající se jí opravdu věnovala s maximální slušností a ochotou, kterou člověk opravdu málokde vidí. Bylo velmi příjemné to v tichosti pozorovat. Nakonec paní, která bundy zkoušela, prodavačce oznámila, že je super, že si ji mohla vyzkoušet a bundu si objedná na jednom e-shopu, kde ji viděla o dvě stovky levnější. Prodavačka se na ni stále příjemně usmívala a v klidu to přešla. Nedalo mi to a šla jsem za prodavačem, který byl opodál a se kterým vždy řeším vše, co potřebuji k danému oblečení vědět. Chtěla jsem vědět, zda je toto normální a stává se často. Bohužel je to prý opravdu častá záležitost a vysvětlil mi, že takový člověk je vlastně neslušný. Přijde na prodejnu už s tím, že nakoupit nechce. Osloví prodavače, který s ním tráví opravdu spoustu času. Vydá ze sebe hodně energie, aby byl zákazník spokojený. Věnuje se mu s maximální slušností a na konci slyší to, co opravdu slyšet nepotřebuje, a to větu: „Koupím si to na eshopu.“ Takový člověk si neuvědomuje, že prodavač se mohl stejný čas věnovat někomu jinému, kdo jeho práci nákupem vlastně ocení.

Myslím, že každý takový člověk, který jde na prodejnu pouze zkoušet výrobek, ale ví, že si ho stejně koupí na e-shopu, by měl mít alespoň tolik slušnosti, že to řekne hned na začátku nebo to nevysloví vůbec. Prodavač mi sám vysvětlil, že když to bude vědět hned od začátku, nemusí na takového zákazníka vynaložit tolik času a může ho nechat si věc v klidu vyzkoušet a dále se věnovat někomu, kdo to potřebuje a koupit chce. Přemýšlejme všichni, proč nedat vydělat slušnému prodavači, který svoji práci dělá opravdu dobře, je na vás příjemný a celkově velmi ochotný. Já to rozhodně udělám.

Anketa

Chodíte si na prodejnu věci osahat a vyzkoušet a pak si objednáte na internetu nebo raději podpoříte českého podnikatele na jeho prodejně?
Ne, to nedělám. Když si chci objednat z internetu, tak objednám tam a na prodejnu zkoušet nechodím.
100 %
Nakupuji na eshopech i na prodejnách. Na prodejny si nechodím věci zkoušet za účelem nákupu na internetu.
0 %
Ano a nevidím na tom nic špatného. Od toho tam prodavači přece jsou.
0 %
Nakupuji převážně na prodejnách a snažím se vybírat české podnikatele v rámci podpory naší ekonomiky.
0 %
Celkem hlasoval 1 čtenář.

Zdroje: Vlastní názor a zkušenosti autorky.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz