Hlavní obsah
Lidé a společnost

Piráti shánějí volebního stratéga. Inzerátem na internetu

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Česká pirátská strana / Flickr - volně šiřitelné

Ivane, nech tu loď ještě chvíli plout!

Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky. Klasickým výrokem lze označit sháňku Pirátů po novém volebním stratégovi. Přes inzeráty se tohle fakt nedělá.

Článek

Inzerát, v němž bukanýrská cháska hledá stratéga pro sněmovní volby v příštím roce, se objevil na proslaveném pirátském fóru – jak jinak než veřejně. Jelikož jde jenom o volby do Poslanecké sněmovny, inzerát má podobné atributy jako třeba výběrové řízení na pekaře.

Základním požadavkem je zaslání strukturovaného životopisu a ukázek dosavadních prací. Piráti zřejmě předpokládají, že někde v terénu se pohybuje volební stratég, který v minulosti dokázal stvořit dobré volební kampaně pro velké strany, ale jehož zároveň vůbec nikdo z politické branže nezná.

Inzerát obsahuje další požadavky, jež jsou u tohoto dílka obvyklé: uchazeč musí být spolehlivý, flexibilní a loajální. Nechybí však ani informace, že vybraný kandidát obdrží bonus podle dosažených výsledků. Co je tím bonusem? Asi nějaká velká radost. Prostě, když se to povede přes pět procent, jedete na rok na Bahamy nebo můžete měsíc dělat asistenta Olze Richterové.

Je to jen marketing

Jediné, co ve zmíněném inzerátu Pirátů snese nějaké měřítko, je sdělení, že vybraný uchazeč na pozici volebního stratéga bude muset správně identifikovat cílové skupiny voličů a přizpůsobit volební strategii na základě aktuálních dat a změn ve veřejném mínění.

O tom totiž volby jsou. Pokud si odmyslíme vznešený nebo spíše zapáchající odér politické soutěže, nejde o nic jiného než o prodej zboží cílové skupině. Zbožím jsou sliby a programové priority politické strany, cílovou skupinu představují voliči. Tabu není ani ostré vymezování se vůči konkurenci; tohle věděl už starý Ogilvy.

Na takzvané negativní kampani není vůbec nic špatného. Musí se nicméně umět – a hlavně ji musí vyrobit důvěryhodný subjekt. Když ODS spustila antikampaň proti ANO („Zadlužili jsme vás. A zadlužíme vás i v krajích.“ Andrej Babiš), neměla v zádech nic, co by ji opravňovalo k takto odvážné volební strategii. Kdysi velká a hrdá strana se dala před třemi roky do holportu s množstvím „malých pejsků“, aby následně ve vládě pokazila, co mohla. Volič tohle všechno ví a „občůrávání“ rohů velkému psisku odvedle – v podobě takto pojaté antikampaně – chápe jen jako legrační projev nemohoucnosti.

Co by mělo být hlavním motivem Pirátů pro nadcházející sněmovní volby? Jelikož jsem byl členem několika volebních týmů – včetně ODS před sněmovními volbami v roce 2010, s lídrem Petrem Nečasem – intuice podložená praxí mně napovídá, že Pirátům v jejich současné bramboračce nepomůže nic jiného než oprášení starého. Žádné další kejkle nemají v nynější konstelaci šanci.

Přesně v intencích známého rčení, jež říká, že z chyby musíme udělat svoji přednost. Piráti něco hodně pokakali. Než se ve výsledném produktu rochnit, mnohem lepší je „jet“ starý, jen lehce oprášený a doplněný motiv.

„Pusťte nás na ně ještě jednou. Tentokrát to dokončíme!“

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz