Nejmenší dinosaurus byl velký jako vrána

Foto: Wikipedia.org/Conty/Public Domain

Rekonstrukce přibližného vzezření nejmenšího známého dinosaura mikroraptora. Kredit: Conty; Wikipedia (volné dílo).

Dinosaury si obvykle představujeme jako gigantická stvoření, mnohem větší než jsou dnešní sloni. Nejmenší z nich ale nebyli větší než současná vrána.

Když byl v roce 2000 vědecky popsán malý čínský opeřenec Microraptor zhaoianus, byl se svojí velikostí vrány prohlášen za nejmenšího známého neptačího dinosaura. Tuto informaci potom přebrala většina popularizačních knížek o dinosaurech pro děti a dlouho se objevovala i na internetu a v dalších médiích. Později se pak objevilo množství nových druhů malých dinosaurů, kteří byli zdánlivě ještě menší – například Parvicursor nebo Epidexipteryx o velikosti hrdličky. Zdálo se, že mikroraptor o svoje postavení rekordního dinosauřího trpaslíka nadobro přišel.

Před nedávnem se však objevil výzkum, který mu tento primát překvapivě navrací.(1) Microraptor zhaoianus je totiž s odhadovanou hmotností 434 gramů nejmenším neptačím dinosaurem, u kterého máme jistotu, že byl již s tímto údajem plně dospělým exemplářem! Stejná studie sice přiznává mongolským hmyzožravým dinosaurům parvikurzorovi hmotnost pouhých 153 gramů a ceratonykovi 262 gramů, dodává ale, že může jít o nedorostlé exempláře. Autoři vypracovali odhady dospělé tělesné hmotnosti pro 526 druhů dinosaurů a mikroraptor byl jasně nejmenší z dospělců.

U druhohorních „praptáků“ (zástupců kladu Pygostylia) činí nejnižší zjištěná dospělá hmotnost pouhých 15 gramů (rody QilianiaIberomesornis), zatímco nejvyšší dosahuje úctyhodných 190 kilogramů (Gargantuavis philoinos). U neptačích dinosaurů je rekordmanem na opačném konci spektra gigantický sauropod Argentinosaurus huinculensis, kterému je přisuzována hmotnost až 96 400 kilogramů (oproti nejmenšímu žijícímu dinosaurovi - kolibříkovi jménem kaypta nejmenší - byl tedy téměř padesát milionkrát těžší).

Foto: Luis V. Rey

Mikroraptoři žili v době, kdy byla oblast současné Číny domovem mnoha opeřených tvorů. Kredit: Luis V. Rey

Čísla jsou to rozhodně zajímavá. Z nových údajů vyplývá, že Microraptor zhaoianus byl asi 18tisíckrát lehčí než rekordně velký dravý dinosaurus Tyrannosaurus rex a dokonce 219 tisíckrát lehčí než Argentinosaurus huinculensis. Pokud by platila hmotnost parvikurzora 153 gramů jako „dospělá“, pak by byl tento drobný mongolský alvarezsaurid dokonce více než 50 tisíckrát lehčí než největší teropod a 620 tisíckrát lehčí než největší známý sauropod! Hmotnost parvikurzora by přibližně odpovídala dnešní hrdličce zahradní, v případě mikroraptora pak mohutnější vráně černé.

U argentinosaura můžeme oproti tomu mluvit o hmotnosti odpovídající zhruba šestnácti dospělým samcům slona afrického. Vraťme se však k původnímu tématu – nejmenším známým dinosaurem (mimo vyhynulé a současné ptáky) je tedy čínský mikroraptor. Dnes již známe dokonce tři druhy tohoto rodu, nejmenším je právě první popsaný M. zhaoianus. Tento malý, leskle černě zbarvený opeřenec(2) dosahoval délky kolem 80 centimetrů a obýval lesní ekosystémy současné severovýchodní Číny v období rané křídy (geologický stupeň apt, asi před 120 miliony let).(3)

Mikroraptoři byli predátoři lovící drobné obratlovce, a to včetně savců, jako byly rody Eomaia nebo Sinodelphis.(4) Jeden fosilní exemplář měl v oblasti žaludku zachovaný poslední oběd v podobě zkamenělin asi 8 cm dlouhého a 20 až 25 gramů vážícího savce. Další výzkumy ukázaly, že se tito malí teropodi živili také drobnými ještěry, praptáky a rybami.(5) Jisté je, že se tento nejmenší známý dinosaurus do vzduchu nepochybně dostal a byl schopen přinejmenším klouzavého letu.(6) Snad se o tomto trpaslíkovi z Číny dozvíme více informací – ostatně, objeveno už bylo více než 300 jeho fosilních exemplářů.(7)

---------

Odkazy:

---------

(1) Benson, R. B.; et al. (2018). Cope’s rule and the adaptive landscape of dinosaur body size evolution. Palaeontology. 61: 13-48.

(2) Li, Q.; et al. (2012). Reconstruction of Microraptor and the Evolution of Iridescent Plumage. Science. 335 (6073): 1215–1219.

(3) Xu, X.; Zhou, Z.; Wang, X. (2000). The smallest known non-avian theropod dinosaur. Nature. 408 (6813): 705-708.

(4) Larsson, H.; et al. (2010). The winged non-avian dinosaur Microraptor fed on mammals: implications for the Jehol Biota ecosystem. „Program and Abstracts. 70th Anniversary Meeting Society of Vertebrate Paleontology (October 2010)“. 114A.

(5) Xing, L.; et al. (2013). Piscivory in the feathered dinosaur Microraptor. Evolution. 67: 2441–2445.

(6) Dececchi, T. A.; Larsson, H. C. E.; Habib, M. B. (2016). The wings before the bird: an evaluation of flapping-based locomotory hypotheses in bird antecedents. PeerJ. 4: e2159.

(7) Alexander, D. E.; et al. (2010). Model tests of gliding with different hindwing configurations in the four-winged dromaeosaurid Microraptor gui. Proceedings of the National Academy of Sciences, USA. 107: 2972–2976.