Článek
Za rok 2022 ministerstvo zemědělství provedlo celkem 30 kontrol u vlastníků a provozovatelů vodovodů a kanalizací (VaK) pro veřejnou potřebu, přičemž dlouhodobě spatřuje hlavní cíle regulace oboru ve čtyřech klíčových oblastech. Mezi kontrolovanými subjekty ministerstvo zemědělství zjišťuje významné rozdíly. Informace stojí v takzvané Modré zprávě za rok 2022, která podrobně nabízí přehled o stavu vodního hospodářství České republiky v jednotlivých letech a seznamuje veřejnost s hospodařením s vodou nebo využíváním vodních zdrojů.
Mezi hlavní oblasti regulace ministerstvo zemědělství řadí dohled nad dlouhodobou udržitelností vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu, zejména ve vztahu k plánu financování obnovy a jeho plnění, zvýšení transparentnosti regulace vodného a stočného, průběžné zlepšování ochrany odběratelů a získávání podkladů pro návrhy na úpravu legislativy a ve zvýšení ochrany odběratelů.
Problémové nastavení výše cen
Ministerstvo zemědělství potvrzuje, že některé obce, které jsou v pozici vlastníků, širokou a rozsáhlou problematiku oboru podceňují. Dle ministerstva navíc nemá zásadní vliv, jestli infrastrukturu pronajaly nebo ji provozují samy na vlastní odpovědnost. Důsledkem je například nastavení výše cen vody ke problematice plánů financování obnovy vodárenské infrastruktury.
„Zejména u malých a středně velkých obcí bývá upřednostňována cena pro vodné a stočné, jejíž výše bývá významně nižší, než hodnota celkových nákladů vynaložených na provozování a obnovu, což vede často k neúplným nebo zkresleným hodnotám uvedeným v kalkulaci ceny, resp. následně v porovnání všech položek kalkulace ceny s dosaženou skutečností,“ stojí v Modré zprávě za rok 2022.
Chybí kompetence
Ministerstvo poukazuje také na další problém, že ve zvýšené míře eviduje absenci činnosti osoby odborného zástupce, který v některých případech nebyl s obcí ani ve smluvním vztahu. „Institut osoby odborného zástupce má zajistit, že provozování VaK bude probíhat v souladu s platnou právní úpravou, stejně jako technickými a provozními požadavky předmětné infrastruktury,“ zdůrazňuje ministerstvo, podle kterého někteří odborní zástupci svoji roli plní, ale pouze formálně. Vysvětlení je přitom snadné.
„Je to z důvodu menšího finančního ohodnocení, nebo z důvodu jejich snížené dostupnosti v některých regionech,“ říká ministerstvo, které v případě zájmu kontrolovaným subjektům poskytuje při výkonu kontroly i metodickou pomoc.