Hlavní obsah
Příroda a ekologie

Jak Češi (ne)bojují s nedostatkem vody

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Vrbo stavby

Nová tůňka

Když je voda, vše je v pořádku. A když není? Pozdě kamaráde! Já ti to říkal. Aneb jak jsme si moc zvykli na to, že když chceme vodu, stačí otočit kohoutkem. Jenže ouha, z kohoutku nic neteče. Proč?

Článek

Dobrý den jmenuji se Jaroslav Kašpárek, nejsem žádný fanatický ekolog nebo tak něco.

Mé povolání je velmi úzce provázáno s přírodou, živím se totiž pěstováním vrb, a budováním živých vrbových staveb.

Doma máme studnu kdy vrt je hluboký tak akorát a ještě před 10 lety by nikoho v obci nenapadlo, že by mu mohla dojít ve studni voda, i když naší obcí protéká říčka, která posledních 10 let pravidelně téměř vyschne. Kupodivu to s nikým ani nehne.

Kdysi dávno jsem viděl dokument v zahraniční televizi, kdy v polopouští tekl nějaký malý potůček, a úřady tam vysadili bobra. Ukázali tam ti bobři s tím potokem a jeho okolím udělali. Světe div se ale bobři nejenže postavili hráze ale také v jeho korytě hloubili tůně, a po třech letech ukázali porovnání Dane lokality před a po. Koukal jsem jak z jara, co ti bobři dokázali. Okolí potoka zhruba v šíři 200 m bylo nádherně zelené plné keřů, trávy, ale i rostoucích stromů. Navíc Potok už nebyl potok ale pěkná říčka.

Po zhlédnutí mi to zůstalo ležet v hlavě, a stále se vracelo, až jsem se rozhodl že vyžebrám nějaký vhodný pozemek, a vlastníka který by mě nechal zrealizovat moji první tůň. Povedlo se nechal mě zrealizovat 2. Je to už 8 let a tůně jsou stále plné vody, plné života, a navíc krásné. A jen jeden den bagrování a tři dny úprav nyní zadržují zhruba 800 kubíků vody poblíž obce ve které žiji, tím pádem i vedle říčky, která stále vysychá.

Teď ale zpět k oněm prázdným studním. Byla velká spousta lidí kteří tyto tůně viděli, a uznale pochválili. Samozřejmě se jim jim k tomu řekla své, že by třeba mohli také někde zbudovat mokřad nebo tůni stejně jako já. Vysvětloval jsem jim že sloupec vody nejbližší krajině ovlivňuje také hladinu spodních vod, a tím pádem i zdroj vody do jejich studní. Hádejte kolik tun tito povětšinou vlastníci nějaké půdy zbudovali tůní? Ani jednu. Dokonce jsem jim nabídl že jim tituly zdarma udělám že zaplatí pouze bagr, ale ani tento argument nepomohl. Po nějakém čase jsem dostal příležitost proměnit své vize na jednom rozsáhlém pozemku kde budujeme soustavu zhruba deseti tůní, nějaké pítka pro zvěř, nějaké kořenové čističky, a další prvky pro zlepšení biodiverzity dané lokality. Fotografie zveřejňujeme na sociálních sítích i na našem webu, aby jsme motivovali další zapálené lidi, aby jsme mohli ukázat výsledek v relativně krátké době, kdy se příroda o vše postará.

Ano, je pravda že v létě bývá sucho a že jsou toho plné noviny a televizní zprávy, kde se bije na poplach a říká se lidem že už je de facto pozdě. Ale podle mě pozdě není nikdy, a není fér že média místo toho aby lidi motivovali, vlastně sdělují, že už nemá smysl vůbec nic dělat že už je pozdě.

Naštěstí je vidět několik dobrých lidí, a také různých organizací ať už soukromých nebo státních, které neustále a neúnavně svádějí boj o vodu. Boj o něco bez čehož život nemůže existovat, boj který vedou za nás všechny, a já díky svým několika tůním se k nim mohu směle zařadit, a ano i proto aby mí sousedé mohli zase otočit kohoutkem a mít vodu.

Tak jsem se tedy vyznal ve svém prvním článku, a budu moc rád když si to někdo přečte a třeba si z toho i něco vezme. A třeba zítra půjde a vybuduje tůň.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám