Článek
Hned na úvod Mičánek shrnul své dojmy z celého natáčení podcastové série Wargame:Česko. Tento týden vyšly už tři díly a dnes 2. října bude k dispozici od 19 hodin poslední epizoda na všech hlavních podcastových platformách.
„Vyzkoušel jsem si roli ministra obrany – role, kterou bych v reálném životě možná asi ani nechtěl. Ale bylo to velice zajímavé a poučné. Scénář byl relativně realistický, odpovídal tomu, co znám z vojenských cvičení doma i v zahraničí. Velkou výhodou bylo, že týmy účastníků nevěděly dopředu, co přijde. Rozehrávka byla časově dobře načasovaná,“ řekl Mičánek v podcastu 10:35 s tím, že projekt má logicky své limity.
Cítil jsem se velmi dobře, bylo to dobře zpracované a myslím, že celá akce zaslouženě sklízí pozitivní ohlasy.
„Samozřejmě tam byly drobnosti, které by se na velkých dlouhodobých cvičeních řešily více do hloubky, ale hlavní bylo strategické a politické rozhodování, vojenský detail byl až na konci a nebyl natolik důležitý. Zkrátka, cítil jsem se velmi dobře, bylo to dobře zpracované a myslím, že celá akce zaslouženě sklízí pozitivní ohlasy,“ vysvětlil bývalý děkan NATO Defence College v Římě, který má za svou kariéru s realizací wargames bohaté zkušenosti.
Jeden z moderátorů podcastu a rovněž aktér série Wargame:Česko Tomáš Jirsa (v rámci série ztvárnil poradce premiéra pro strategickou komunikaci) následně sdílel své dojmy. Osobně ho velice překvapilo, jak moc na něj v průběhu realizace dolehla atmosféra a náročnost rozhodování. To potvrdil i Mičánek.
„Ano, dilemat bylo hodně, pozitiv tam příliš nenajdete. V každé krizi lze najít i příležitosti, ale v této simulaci jsme viděli především slabiny a rizika,“ poodhalil brigádní generál v záloze, který by zároveň doporučil, aby podobné simulace probíhaly častěji. „My jsme v této Wargame řešili aktuální bezpečnostní incident s vojenskou dohrou v Pobaltí, ale v reálném životě jsou daleko větší výzvy v civilním sektoru, například udržitelný zásobovací řetězec nebo pokrytí obyvatel mobilizací.“

Aktéři podcastové série Wargame:Česko
Aktéři simulace a jejich role:
● Jan Kofroň – gamemaster
● Vladimír Mlynář – premiér ČR
● Tomáš Petříček – ministr zahraničí
● František Mičánek – ministr obrany
● Jakub Landovský – velvyslanec při NATO
● Tomáš Jirsa – poradce premiéra / zakladatel NWCMRS
● Miroslav Bárta – zástupce EU
● Ondřej Houska – zástupce Francie
● Michal Půr – zástupce Německa
Zajímavá část rozhovoru se týkala názorů na vojenskou službu či mobilizaci. Jak připomněl moderátor podcastu Jan Kofroň (který z pozice gamemastera série Wargame:Česko vytvořil celý logický a dějový koncept fiktivní simulace, v níž se aktéři pohybovali), téma bylo řešeno v průběhu hry i jednotlivými hráči. „Rozdíl mezi tou vojenskou základní službou a tou mobilizací, tak je v tom, jakou kvalitu personálu dostane ta armáda a kdy,“ vyzdvihl podstatnou část diskuse Mičánek.
„Navíc počet lidí, kteří by mohli být povoláni a mají nějakou vojenskou zkušenost nebo pamatují vojenský výcvik, rok od roku výrazně klesá. Mezitím třeba armáda přezbrojila, takže někteří budou schopni plnit určitý úkol, ale co se týká odborných složek armády, tak v podstatě by byly už nevyužitelní,“ upozornil současný ředitel Centra bezpečnostních studií CEVRO Univerzity.
Vzhledem k tomu, že ve veřejné diskusi někdy zaznívá, že vzorovým modelem by pro Česko mělo být např. Rakousko nebo Švýcarsko, nabídl v rozhovoru Mičánek srovnání.
„Švýcarská armáda má 150 000 lidí, dalších 40 000 lidí v podstatě mobilizovaných. A její roční výdaje je přes 200 miliard českých korun. Když to přepočítám, a to dávají dlouhodobě. Takže pokud by někdo chtěl neutrální model typu Švýcarsko, tak máme ještě co dohánět,“ vysvětlil Mičánek.
Dávalo by smysl mít v Česku ministerstvo pro krizové řízení? Jak by měla vypadat cvičení armády? Jak se liší české vojenské školství od jiných zemí NATO? To vše uslyšíte v rozhovoru pro podcast 10:35.
O projektu Wargame:Česko
Podcastová série Wargame: Česko přináší čtyři epizody, které prostřednictvím autentické simulace odhalují složitost krizového rozhodování státu. Účastníci, bývalí politici, diplomaté a experti, čelí fiktivnímu scénáři, který vychází z reálných bezpečnostních hrozeb. Projekt vznikl pod vedením gamemastera Jana Kofroně a produkce NWCMRS. Projekt podpořil český podnikatel a investor Václav Dejčmar.