Hlavní obsah
Finance

Ambiciózní plány Volva: Pomohou autonomní nákladní vozy americké nákladní dopravě?

Foto: Wonderinterest Trading ltd.

Volvo potvrzuje svou pozici inovátora v automobilovém průmyslu a do roku 2025 vstupuje s velkými plány.

Článek

Volvo potvrzuje svou pozici inovátora v automobilovém průmyslu a do roku 2025 vstupuje s velkými plány. Společnost spojila síly se společností Waabi, aby na silnice přivedla více autonomních nákladních vozidel. Tento krok by mohl přinést žádaná řešení pro americkou nákladní dopravu, která se potýká s nedostatkem řidičů. Kromě technologických průlomů však Volvo čelí také ekonomickým výzvám. Po silném růstu v roce 2024 se trh ochlazuje, zisky klesají a nejistoty spojené s elektromobilitou přinášejí nové otázky.

Nákladní vozidla bez řidičů

V rámci spolupráce, kterou společnosti oznámily 4. února 2025, bude do nákladních vozidel Volvo instalován software Waabi Driver AI, který zvýší bezpečnost a efektivitu nákladní dopravy. Výhodou umělé inteligence Waabi je, že na rozdíl od jiných modelů dokáže simulovat a předvídat situace na silnici, aniž by je bylo nutné testovat v reálném čase, což znamená, že výrazně šetří čas i peníze. Integrace softwaru do nákladních vozidel navíc zlepší brzdění, výkon a řadu dalších funkcí. Vozidla poháněná systémem Waabi Driver se začnou testovat ještě letos a technologie bude integrována nejen do stávajících, ale i do připravovaných autonomních nákladních vozidel Volvo VNL, která se vyrábějí v největším závodě společnosti Volvo ve Virginii. Plány na zařazení nákladního automobilu VNL do produktové řady oznámila švédská společnost již v květnu loňského roku a ve spolupráci s doručovací společností DHL již také zvládla několik testovacích jízd. Pro švédského výrobce vozidel to není první kontakt s Waabi. Prvním investorem do této technologie byla dceřiná společnost rizikového kapitálu Volvo Group Venture Capital, ke které se přidaly velké podniky jako Uber, Nvidia a Porsche. Umělá inteligence společnosti Waabi byla mezitím testována již dříve, a to na flotile autonomních nákladních vozidel logistické divize Uber Freight. Volvo a Waabi doufají, že díky spolupráci se autonomní nákladní vozidla brzy stanou běžnou realitou.

Volvo jde s dobou

Aby Volvo udrželo krok s vývojem, vstoupilo v roce 2017 do vývoje autonomních vozidel. O dva roky později představilo elektrické nákladní vozidlo Vera, které testovalo v pilotním programu ve Švédsku. Na americkém trhu kromě společnosti DHL navázalo partnerství se společností Aurora Innovation, která se zabývá autonomními technologiemi, aby dále rozvíjelo své schopnosti v této oblasti.

Potenciál je obrovský

Dopravní průmysl se může díky těmto inovacím rozvíjet rychleji a efektivněji také proto, že se s nimi potýká logistický průmysl v USA. Podle Freight Waves jsou někteří odborníci z oboru toho názoru, že v odvětví nákladní dopravy je nedostatek řidičů, zatímco jiní se domnívají, že problém spočívá ve vysoké fluktuaci kvůli dlouhé pracovní době a nedostatečnému odměňování. Průlomovým řešením tohoto problému by mohla být autonomní vozidla. Jejich potenciál dokládají údaje poradenské společnosti McKinsey & Co. Ta ve své zprávě ze září 2024 odhaduje, že do roku 2035 by celosvětový trh s tímto typem vozidel mohl mít hodnotu 616 miliard USD, přičemž jen na USA připadá 178 miliard USD.[1]

Chtějí pomoci řidičům

Dceřiná společnost Volvo Buses, která provozuje veřejné autobusy, učinila další krok směrem k budoucnosti bez řidiče. Ve spolupráci s VL a Svealandstrafiken spustí na jaře nový zkušební systém na podporu autonomního řízení pro řidiče autobusů. Testy budou probíhat na elektrobusech na linkách ve Västerås. Systém však nenahradí řidiče, ale spíše je odlehčí a zároveň zvýší bezpečnost a komfort. Bude také automatizovat odjezdy a příjezdy na autobusové zastávky, což umožní řidičům soustředit se na dopravu. Slibuje také ekonomické a ekologické přínosy, které by měly plynout z minimalizace opotřebení autobusů. Podle vedoucího projektu Volvo Buses Joakima Jonssona jsou plně autonomní autobusy velkou hudbou budoucnosti. Naopak. Geert Schaap, vedoucí oddělení technologií a inovací společnosti Svealandstrafiken, vidí další možnosti využití, například v navádění k nabíjecím stanicím nebo umývárnám. Testy budou trvat 6 měsíců a jejich součástí bude i vědecká studie provedená ve spolupráci s Chalmersovou technickou univerzitou, která zhodnotí její dopad na řidiče i cestující.

Bude to těžký rok

Společnost Volvo dosáhla v loňském roce dobrých finančních výsledků - její prodeje vzrostly o 8 procent a prodalo se více než 708 000 vozů. Provozní zisk se zvýšil o 12 procent na 22,3 miliardy SEK (2,04 miliardy USD). Poslední tři měsíce loňského roku přinesly náročnější obrázek, protože zisk společnosti klesl o 28 procent na necelé 4 miliardy SEK (366 milionů USD). Společnost odůvodnila tento pokles snížením ocenění své společnosti Novo Energy, kterou vlastní společně se švédským Northvolt. Tržby ve čtvrtém čtvrtletí vzrostly jen o 2 procenta, přičemž v porovnání se stejným obdobím roku 2023 se tržby zvýšily o 1 procento*. z hlediska prodejů Volvo zaznamenalo v Číně pokles o 6 precent a v USA o 2 procenta. Výhledová prohlášení výrobce však poukazují na náročný rok 2025 a zmiňují pomalejší růst trhu, rostoucí slevy a geopolitické nejistoty, jako jsou obchodní cla. Přestože prodej elektromobilů v loňském roce vzrostl z 16 na 23 precent, jejich přijetí veřejností stagnuje. Z tohoto důvodu Volvo na podzim upustilo od svého závazku prodávat do roku 2030 výhradně elektrické vozy. Stále však má v nabídce prémiové hybridní a plug-in hybridní modely.

Akcie v zelených číslech

Navzdory potížím na světovém trhu se společnosti Volvo daří dodávat spolehlivá vozidla a inovace, což je vidět na ceně akcií společnosti na burze. Při pohledu na pětiletou výkonnost jsou v zelených číslech a za dané období přidaly více než 80 procent své hodnoty, přestože v letech 2022 a 2024 čelily několikaměsíčnímu poklesu. V loňském roce dosáhly akcie historického maxima, když v březnu vzrostly na téměř 315 SEK (28,83 USD). K 10. únoru 2025 se na burze Nasdaq Stockholm obchodovaly velmi blízko této úrovně, 312,40 SEK (28,59 USD). Podle Google Finance dosáhla k tomuto datu tržní kapitalizace 635,41 miliardy SEK (58,1 miliardy USD)*.

Foto: Wonderinterest Trading ltd.

Vývoj ceny akcií společnosti Volvo v SEK za posledních 5 let. (Zdroj: Investing.com)*

Olívia Lacenová, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.

* Minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků.

[1] Výhledová prohlášení vycházejí z předpokladů a současných očekávání, která mohou být nepřesná, nebo ze současného ekonomického prostředí, které se může změnit. Taková prohlášení nejsou zárukou budoucích výsledků. Zahrnují rizika a další nejistoty, které je obtížné předvídat. Výsledky se mohou podstatně lišit od výsledků vyjádřených nebo naznačených v jakýchkoli výhledových prohlášeních.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz