Článek
Faktorů způsobujících tento obrat je několik – mezi ty primární se však řadí chování spotřebitelů, strategie firem a také celkové směřování sektoru. Otázkou je, zda si Apple tuto dynamiku udrží i v dalších letech.
iPhone 17
O nastávající změně celosvětového pořadí technologických gigantů z hlediska dodaných zařízení informovala jako první společnost Counterpoint Research. Podle údajů poskytnutých pro CNBC se odhaduje, že Apple v roce 2025 dodá přibližně 243 milionů iPhonů, zatímco Samsung okolo 235 milionů smartphonů. Na základě toho je samozřejmě možné určit i procentuální tržní podíl jednotlivých hráčů – Apple by měl zastupovat 19,4 %, zatímco Samsung 18,7 %. Zlomovým bodem tohoto přerozdělování sil bylo zářijové představení nové série iPhone 17. V návaznosti na to je pro výrobce smartphonů velmi podstatné monitorovat tzv. holiday season. Apple v ní letos zaznamenal nadprůměrnou výkonnost – prodeje za první čtyři týdny vzrostly v porovnání s minulým rokem (iPhone 16) na území Spojených států o 12 %, přičemž v Číně byl růst dokonce až 18 %.*
Starý za nový
Výsledek však nelze vnímat izolovaně pouze na základě technologických novinek spojených s novým modelem. Zásadní roli sehrál také faktor, který analytici označují jako inflection point ve výměnném cyklu. Jeho podstatou je, že obrovské množství zákazníků, kteří nakoupili svá zařízení během pandemie Covid-19, tedy v rozmezí let 2020 až 2021, vstupuje v tomto a následujícím roce do období přirozené výměny smartphonu. Tento jev zároveň umocňuje i rozrůstající se základna sekundárně prodaných iPhonů. Od roku 2023 do poloviny roku 2025 bylo podle odhadů Counterpoint Research takto prodáno více než 358 milionů použitých iPhonů.
Samsung pod tlakem
Zatímco Apple těží ze svého relativně uzavřeného způsobu vedení ekosystému a sezónnosti, Samsung čelí čím dál většímu tlaku v segmentu, kde byl dlouhé roky doma – ve smartphonech střední a nižší třídy. Hlavním konkurentem se pro něj stávají čínští výrobci, kteří se zaměřují především na agresivní cenovou politiku. I proto začíná převládat názor, že návrat Samsungu na pozici jedničky bude čím dál náročnější a pravděpodobně si vyžádá zásadní změny v portfoliu či celkové strategii.
Budoucnost portfolia Apple
Při pohledu do budoucnosti je možné jako první pozorovat plány na rozšiřování produktového portfolia prostřednictvím uvedení cenově dostupnějšího modelu iPhone 17e, a to s cílem většího přiblížení se zákazníkům v rozvojových zemích. Současně se k tomu přidávají i dlouho očekávané technologické inovace, jako například první skládací iPhone, komplexní redesign iPhonu v roce 2027, významné aktualizace interního hlasového asistenta Siri a další AI funkcionality, které si dnešní trh mimořádně vyžaduje. V závěru je situaci možné shrnout stanoviskem opět ze strany Counterpoint Research, které vyjadřuje potenciál toho, že Apple udrží vedoucí pozici minimálně do roku 2029.
Olívia Lacenová, Hlavní analytik Wonderinterest Trading Ltd.
*Minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků
Tento text představuje marketingovou komunikaci. Nejedná se o žádnou formu investičního poradenství nebo investičního průzkumu ani o nabídku jakékoliv transakce s finančním nástrojem. Obsah textu nezohledňuje individuální okolnosti, zkušenost nebo finanční situaci čtenáře. Výkonnost v minulosti není zárukou nebo predikcí budoucích výsledků.






