Článek
V posledních letech se z Černého pátku, největšího nákupního fenoménu, stal celý týden plný slev, který je pro obchodníky velkým lákadlem, jak přilákat zákazníky. Jen v USA se ho letos zúčastnilo odhadem 182 milionů lidí a podle společnosti Adobe Analytics tam vynesl rekordních 9,8 miliardy dolarů v online tržbách. To je o 7,5 % více než před rokem. Celosvětově se tržby za celý Cyber Week zvýšily o 6 procent.
Za co lidé utratili
Z údajů společnosti Adobe Analytics vyplývá, že v USA se na tržbách podílely především nákupy elektroniky, které v říjnu vzrostly o 152 % ve srovnání s denním průměrem. Mezi nejoblíbenější kategorie online nákupů patřily hračky s herními konzolemi. Mezi další nejprodávanější položky patřily náhlavní soupravy Bluetooth, chytré telefony, výrobky pro péči o pleť, sady nádobí a kávovary. Zvýšila se také návštěvnost kamenných obchodů, konkrétně o 2 až 5 procent oproti roku 2022. V obchodech byla nejoblíbenější sekce zdraví a krásy, která zaznamenala 13,3% nárůst oproti loňskému roku, a šperky, které zaznamenaly 6,7% nárůst za stejné období. Naopak tržby obchodů s domácími potřebami poklesly o 7,9 procenta.
Srovnání s minulým rokem
Nákupní sezóna Black Friday byla pro americké maloobchodníky v roce 2023 úspěšnější než v roce 2022. Tržby z elektronického obchodování vzrostly meziročně o 8,5 % během jediného dne (pátku). Dobré výsledky lze přičíst především nižší míře inflace v USA ve srovnání s loňským rokem a také solidnímu růstu zaměstnanosti. Spotřebitelé ukázali, že jsou ochotni utrácet, ale upravili své výdajové chování a jsou nyní mnohem vybíravější. Až 54 % celkových online prodejů tvořily nákupy přes mobilní telefon. Oproti loňskému roku zaznamenal tento způsob nákupu nárůst o 10,4 procenta. V loňském roce byli spotřebitelé, co se týče utrácení, opatrnější, což bylo nepochybně ovlivněno tím, že ekonomové zvažovali, zda USA neupadnou do recese.
Globální údaje
Podle údajů společnosti Salesforce byly letos celosvětově zaznamenány digitální prodeje v hodnotě 298 miliard dolarů za všechny dny „kybernetického týdne“ (konkrétně od 21. do 27. listopadu), což je o 6 % více než loni. Návštěvnost se oproti předchozímu roku zvýšila o 5 procent. Při pohledu na lokální údaje je vidět, že jen během „černého pátku“ vzrostly online prodeje celosvětově meziročně o 8 procent, v USA o 9 procent a v Evropě o 8 procent.
Dopad černého pátku na trhy
Objem prodeje během Černého pátku má samozřejmě mnohem širší dopad než jen na maloobchodní prodej. Dobrá čísla prodejů mohou investorům naznačit, že půjde o silnou nákupní sezónu, protože „černý pátek“ obvykle zahajuje začátek vánočních nákupů. Dobrá čísla se také pozitivně odrážejí v akciích těch společností, které zaznamenávají zvýšené prodeje. Samozřejmě je třeba mít na paměti, že je třeba brát v úvahu i další ekonomické vlivy a zejména celkové zdraví konkrétních společností, na které se investoři chtějí dlouhodobě zaměřit. Černý pátek a s ním i vánoční nákupní sezóna mají pouze relativně krátkodobý efekt.
Olívia Lacenová, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.