Článek
Lidé byli „nuceni“ zůstávat doma a vyhledávali různé formy zábavy a možnosti řešení nákupů a úřadů prostřednictvím online prostředí. Vzhledem k tomu, že většinu času trávili doma, rostla zejména sledovanost a poslechovost streamovacích služeb, což přineslo velké zisky společnosti Spotify, jedné z nejznámějších společností zabývajících se streamováním hudby.
O společnosti Spotify
Spotify je jednou z předních platforem pro streamování zvuku, která uživatelům poskytuje přístup k rozsáhlé knihovně hudby, podcastů a dalšího zvukového obsahu. Služba Spotify, která byla spuštěna v roce 2008, se stala jednou z nejoblíbenějších služeb pro streamování hudby na světě. Uživatelé mají přístup k milionům skladeb a podcastů různých žánrů, mohou vytvářet playlisty, objevovat novou hudbu a využívat doporučení na základě svých preferencí. Platforma nabízí bezplatné služby podporované reklamou i prémiové služby založené na předplatném, které uživatelům umožňují poslouchat hudbu offline, přeskakovat skladby a využívat streamování bez reklam.
Streamování hudby v roce 2022 hlavní zdroj příjmů
Zpráva vydaná Mezinárodní konfederací společností autorů a skladatelů (CISAC) uvádí, že v roce 2022 se streamování stalo hlavním zdrojem příjmů autorů a hudebních producentů a vzrostlo o více než čtvrtinu na 11,44 miliardy dolarů. Digitální autorské poplatky zaznamenaly pozoruhodný nárůst o 34 % a dosáhly více než 4,2 miliardy USD, a to díky růstu předplatného hudebních a video služeb. Výnosy ze streamování se od doby před pandemií zdvojnásobily a tvoří 35 procent celkových příjmů hudebních tvůrců, čímž překonaly příjmy z televize a rádia. Licenční poplatky za živá vystoupení rovněž zaznamenaly nárůst o 69,9 % na více než 2,68 miliardy dolarů, ale zůstaly pod úrovní roku 2019, což naznačuje zotavení z pandemického minima.
Umělá inteligence bude mít dopad na zisky
Zpráva však varovala před budoucími nejistotami souvisejícími se spotřebitelskými výdaji a finančními omezeními, kterým umělci čelí při koncertování. Prezident CISAC Bjorn Ulvaeus zdůraznil potenciální dopad umělé inteligence na budoucí zisky v hudebním průmyslu a vyzval tvůrce, aby se zapojili do strategické spolupráce s technologickými firmami a zákonodárci.[1]
Bezplatný přístup k audioknihám ve Velké Británii a Austrálii
Společnost Spotify oznámila, že uživatelé, kteří si předplatí její prémiové služby ve Velké Británii a Austrálii, budou mít nyní každý měsíc 15 hodin bezplatného přístupu k audioknihám, přičemž později v tomto roce plánuje rozšířit tuto nabídku i na USA. Loňské zavedení služby audioknih ve Spojených státech znamenalo přímou výzvu službě Audible společnosti Amazon. Dlouhodobé cíle společnosti Spotify zahrnují dosažení jedné miliardy uživatelů do roku 2030 a dosažení ročních příjmů ve výši 100 miliard dolarů.[1] Navzdory předchozím slibným ziskům z podcastů a audioknih společnost v červenci zvýšila ceny svých prémiových tarifů v několika zemích, včetně USA a Velké Británie. Přístup k jejímu katalogu audioknih s více než 150 000 tituly je nyní součástí stávajícího předplatného Spotify Premium.[2]
Spotify bude používat umělou inteligenci Google
Společnost Spotify nedávno rozšířila spolupráci s Google Cloud, aby mohla využít sílu rozsáhlých jazykových modelů (LLM) k analýze preferencí uživatelů v podcastech a audioknihách, což usnadní přizpůsobení doporučení preferencím zákazníků. Tyto modely poháněné umělou inteligencí, jako je ChatGPT společnosti OpenAI a Google Bard, jsou intenzivně trénovány na různých datech pro generování obsahu. Google Cloud vlastní různé modely LLM, jako jsou PaLM 2, Codey, Imagen a Chirp, vyškolené na textu, kódu, obrázcích, zvuku a videu. Společnost Spotify využívá své včasné přijetí umělé inteligence pro doporučování hudby a nyní se zaměřuje na rozšíření využití těchto LLM ke zlepšení návrhů v nabídkách nehudebního obsahu, konkrétně podcastů a audioknih. Rozšířením svého působení si chce streamovací platforma zajistit příjmy z různých zdrojů, neboť již nedávno naznačila očekávání lukrativních výnosů ze strategické expanze do oblasti podcastů a audioknih.[3]
Severní Amerika je v tomto odvětví hlavním hráčem
Podle prognóz společnosti Omdia si Severní Amerika udrží vedoucí postavení v celosvětových výdajích na hudbu, a to i přes široké rozšíření streamovacích platforem. Očekává se, že do roku 2027 budou modely založené na předplatném, zejména streamovací služby, jako je Spotify, představovat více než 60 % celosvětových spotřebitelských příjmů, oproti 58 % v roce 2022.
Severní Amerika jako lídr?
Severní Amerika si podle prognóz udrží dominantní postavení a v roce 2027 se bude podílet na celosvětových nákupech hudebních nahrávek 43,2 procenta, což je mírný pokles oproti 43,9 procenta v roce 2022. Mezitím se očekává, že Evropa si udrží své druhé místo a bude se podílet na celosvětových výdajích za hudbu přibližně 27 procenty.[4] [2]
-----
Olivia Lacenova, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.
* Minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků
1,2] [1,2] Výhledová prohlášení jsou založena na předpokladech a současných očekáváních, která mohou být nepřesná, nebo vycházejí ze současného ekonomického prostředí, které se může změnit. Taková prohlášení nejsou zárukou budoucích výsledků. Zahrnují rizika a další nejistoty, které je obtížné předvídat. Výsledky se mohou podstatně lišit od výsledků vyjádřených nebo naznačených v jakýchkoli výhledových prohlášeních.