Článek
Společnost Virgin Atlantic, kterou založil britský podnikatel Richard Branson, jehož cílem bylo nabídnout alternativu tehdejším leteckým společnostem, uskutečnila první let Boeingu 787 s motorem poháněným palivem tvořeným ze 70 % biomasou. Společnost tvrdí, že se jí tak podařilo uskutečnit krok k nulové uhlíkové stopě do roku 2050, protože palivo je prý stoprocentně udržitelné. Ačkoli zatím neplánuje tento typ letu uvést do komerčního provozu, získané údaje budou využity pro další výzkum.
První let na biopalivo
V úterý 30. listopadu ráno odstartovalo z londýnského letiště Heathrow dopravní letadlo Boeing 787 a přistálo v New Yorku na mezinárodním letišti JFK. V letadle seděl šéf společnosti Sir Richard Branson, několik dalších představitelů Virgin Atlantic a britský ministr dopravy Mark Harper. Podle ministra se jedná o klíčový milník na cestě k létání s palivem z udržitelných zdrojů (SAF). Harper a americká ministryně dopravy Polly Trottenbergová se měli v New Yorku setkat s investory a jednat o možnostech investic do udržitelného létání. Podle britské ministryně dopravy by mělo být do roku 2030 povinně alespoň 10 % veškerého paliva ve Spojeném království vyrobeno z udržitelných zdrojů. Trottenberg reagoval, že to může být nová výzva mezi Spojenými státy a Spojeným královstvím o to, kdo tohoto cíle dosáhne dříve.
Olej na vaření jako budoucnost letectví?
Společnost Virgin Atlantic uvedla, že palivo pro Let 100 bylo vyrobeno převážně z použitého kuchyňského oleje, odpadního živočišného tuku smíchaného s malým množstvím syntetického aromatického petroleje z kukuřičného odpadu. Letecký průmysl doufá, že tento let ukáže vládám potenciál podpory SAF, díky němuž by se stalo více dostupným. Pro zajímavost: Velká Británie vyrobila v uplynulém roce 6,9 milionu galonů, což je jen zlomek toho, co vyžaduje poptávka.
Bez společností Boeing a Rolls Royce by to nebylo možné
Let 100 byl proveden ve spolupráci s několika partnery, včetně konstruktéra letadel Boeing a výrobce leteckých motorů Rolls Royce, jehož akcie po letu vzrostly o 7 % a dosáhly čtyřletého maxima. * Údaje z letu budou přezkoumány a vyhodnoceny Imperial College London, University of Sheffield a Rocky Mountain Institute (RMI), neziskovou organizací, která se snaží podporovat zelenou energii.
Skepse přetrvává
Na událost reagovala také ekologická organizace Stay Grounded, která let označila za „greenwashing“ a její mluvčí Magdalena Heuwieserová zdůraznila, že aby se v letectví spalovalo méně fosilních paliv, je třeba omezit samotné lety. Ekologická skupina Possible dokonce podala formální stížnost na společnosti Virgin Atlantic a British Airways, v níž tvrdí, že společnosti uvádějí nepravdivé informace a neposkytují skutečné údaje o emisích. Například emise společnosti British Airways se v letech 2016 až 2019 každoročně zvyšovaly, a to navzdory jejich programu „BA Better World“, který chce do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality. Stížnosti poukazují také na skutečnost, že kuchyňský olej označovaný jako ekologická složka vyvolává skepsi vědců, kteří pochybují o jeho účinnosti. Tvrdí například, že biopaliva vyžadují k pěstování nadměrné množství půdy a v konečném důsledku jsou méně šetrná k životnímu prostředí než petrolej.
Globální údaje
Emise z letectví se v roce 2018 podílely na celosvětových emisích CO2 přibližně 2,4 %. To se nemusí zdát jako mnoho, ale kdyby byl letecký průmysl zemí, zaujímal by 6. místo v množství skleníkových plynů vypouštěných do ovzduší. V posledních letech emise tohoto odvětví rostou v důsledku většího rozšíření létání a rychlého nárůstu letecké dopravy. Létání bez emisí bylo vždy takříkajíc „svatým grálem“, kterého se nedařilo dosáhnout. Od roku 1970 do roku 2019 se v USA podařilo snížit energetickou náročnost létání, vyjádřenou v britských tepelných jednotkách (zkráceně BTU), o 77 % díky technologickému pokroku motorů, konstrukčním změnám nebo úpravám v dispečinku dopravy, ale cesta k nulovým emisím bude představovat velké úsilí.
Výzvy pro letectví
Virgin Atlantic není jedinou leteckou společností, která uvedla, že chce do roku 2030 využívat 10 procent SAF. Kromě ní se chtějí připojit i další evropské letecké společnosti, například International Airlines Group (do které patří British Airways, Vueling Iberia a další). Podle informací zveřejněných agenturou Reuters je cílem tohoto odvětví dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality, která by se měla zvýšit na 65 %. Zda jsou tyto cíle reálné, ukáže budoucí výzkum na základě údajů shromážděných z letů, jako je tento, a ochota investorů takové projekty podporovat. [1]
Olivia Lacenová, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.
* Minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků.
[1] Výhledová prohlášení vycházejí z předpokladů a současných očekávání, která mohou být nepřesná, nebo ze současného ekonomického prostředí, které se může změnit. Taková prohlášení nejsou zárukou budoucích výsledků. Zahrnují rizika a další nejistoty, které je obtížné předvídat. Výsledky se mohou podstatně lišit od výsledků vyjádřených nebo naznačených v jakýchkoli výhledových prohlášeních.