Hlavní obsah

Autopůjčovna nebo carsharing?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované.

Foto: Žabža https://pixabay.com

Sdílená ekonomika je pojmem, který se v posledních letech skloňuje ve všech pádech a proniká do mnoha oblastí pracovního i soukromého života.

Článek

Sdílená ekonomika je pojmem, který se v posledních letech skloňuje ve všech pádech a proniká do mnoha oblastí pracovního i soukromého života. Jedním z oborů, ve kterém se principy sdílené ekonomiky prosazují nejrychleji, je pak provoz osobních aut. Je ale carsharing – sdílení vozů – funguje? A jak vychází z porovnání s klasickou autopůjčovnou?

Co je carsharing?

Principy, na kterých funguje klasická autopůjčovna, si asi umí představit každý. Význam slova carsharing je oproti tomu pro řadu lidí velkou neznámou. Podíl na tom má i fakt, že prakticky neexistuje jedna ucelená definice carsharingu a označuje se tak poměrně široké spektrum konceptů. Obecně lze nicméně říci, že se jedná o službu, která umožňuje klientům využívat automobil, aniž by jej museli vlastnit či se starat o jeho provoz a údržbu. Do této definice by však s trochou představivosti spadaly i klasické autopůjčovny a v pochopení carsharingu nám proto mnoho nepomůže. Raději se proto podíváme přímo na fungování carsharingového konceptu.

Carsharing si rozdělíme do dvou skupin, první budeme nazývat centralizovaným carsharingem, ten druhý potom peer-to-peer sdílením. Centralizovaný carsharing provozuje společnost, která svým klientům nabízí skrze svůj systém a registraci do něj pronájem vozu, jež sama vlastní. V jádru se tak vlastně jedná o klasickou autopůjčovnu, technologické řešení využívající v maximální míře moderních informačních technologií ji ale posunuje na novou úroveň, a proto se dnes i pro tento koncept používá název carsharing.

Z pohledu klienta funguje systém tak, že po registraci do systému si může prostřednictvím svého mobilního telefonu objednat vůz, který se zrovna nachází co nejblíže jeho poloze, ten si sám vyzvednout, a poté, co jej nebude potřebovat, opět jej v určené oblasti zanechat.

Oproti tomu naplňuje peer-to-peer carsharing koncept sdílení plně. Informační systém v tomto případě pouze propojuje majitele vozů se zájemci o jejich krátkodobé využití. Z pohledu klienta je ale podstatné, že v obou případech má možnost pronajmout si velmi rychle a snadno vůz za výhodných podmínek.

V čem spočívají výhody carsharingu?

Popularita carsharingu se každým rokem zvyšuje, neboť stále více klientů oceňuje jeho výhody. Carsharingové společnosti se u nás prudce rozvíjejí a prakticky ve všech větších městech jsou již jejich služby dostupné.

Objednávka vozu probíhá zcela online, klient si může vybrat z volných vozů ve svém okolí a prostřednictvím čipové karty či telefonu si jej odemknout, Není tak nutno chodit na pobočku autopůjčovny. Stejně tak vracení vozu je realizováno pouhým zaparkováním kdekoliv v určené zóně.

Oproti klasickým autopůjčovnám umožňuje carsharing zapůjčení vozu na libovolně dlouhou dobu, na několik minut, stejně jako na dlouhé dny. Ceny se vypočítávají z doby, po kterou má klient vůz zapůjčený, i z počtu ujetých kilometrů. Vzhledem k tomu, že klasické autopůjčovny tvoří ceny z předem daného času zápůjčky, který je navíc v naprosté většině případů minimálně jednodenní nebo alespoň půldenní, carsharing je většinou levnější variantou.

Dalším rozdílem mezi půjčovnami a carsharingy, který hovoří ve prospěch sdílených služeb, je fakt, že palivo bývá zahrnuto v ceně. V tradičních půjčovnách je třeba vracet auto s plnou nádrží, anebo zaplatit částku za vrácení vozu s poloprázdnou nádrží. U carsharingu klient platí pouze za projeté kilometry a pokud musí k čerpací stanici, v autě nalezne CCS kartu.

Carsharing si samozřejmě ponechává i výhody, kterými se může chlubit i klasická půjčovna. Auto, které klientovi nepatří, jej nenutí investovat do věcí jako jsou povinné ručení, havarijní pojištění, dálniční známka, servis, výměna letních a zimních pneumatik apod.

Sdílení vozu navíc ulevuje městům v oblasti parkování, hustoty provozu apod.

Vezmeme-li v potaz výše uvedené, je na místě se ptát, zda vůbec existují nějaké nevýhody carsharingu ve srovnání s autopůjčovnou klasického střihu. Existují?

Nevýhodami carsharingu jsou…

I přes své mnohé výhody, carsharing není v některých případech tou nejlepší volbou. Jeho jistou nevýhodou může být nutnost vracet vůz pouze do určených zón, Mnoho půjčoven má pobočky v různých městech a není problém vrátit vůz na jiném místě, než byl vypůjčen, to carsharing často neumožňuje.

Pokud navíc autopůjčovna nabízí přistavení vozu na konkrétní místo, může být ve skutečnosti pohodlnější využít jejích služeb, než se k nejbližšímu volnému vozu dostávat např. hromadnou dopravou.

Pro každého zájemce je důležitým parametrem cena. Obecně platí, že pro krátkodobé pronájmy, typicky při dopravě po městě, je carsharing jednoznačně výhodnější. U delších cest není vyloučené, že půjčení vozu v klasické půjčovně bude ve skutečnosti výhodnější.

Vždy je na místě také posoudit konkrétní pravidla pro případnou spoluúčast při havárii, zde ale záleží na konkrétní společnosti.

Foto: Žabža

car-872717_640

A závěr? Carsharing nebo půjčovna? Co jednotlivec, co firma?

Je zřejmé, že výhodnost různých způsobů pronájmu vozu je dána konkrétním způsobem jeho využití. Pokud potřebujete vyřídit několik pochůzek po městě, volte carsharing. Pokud sháníte vůz na dovolenou, půjčovna může být výhodnější.

Stejně tak pokud plánujete cesto někam, kde nelze vůz vrátit, výhody carsharingu se ztrácí. Za pronajaté auto budete platit po celou dobu svého pobytu, neboť nebude mít možnost jej odstavit.

Stejné argumenty přitom platí pro jednotlivce, stejně jako pro firmy. Pro společnosti, jejichž zaměstnanci využívají auta prakticky každý den asi nemá smysl o carsharingu uvažovat, v takovém případě bude výhodnější vlastní flotila. Pro menší firmy na občasné jízdy zaměstnanců však dává smysl o sdílených službách uvažovat. Firma může navíc možnost využívat carsharing i pro soukromé účely nabídnout zaměstnancům jako zajímavý firemní benefit.

Carsharing je pro privátní i firemní klienty zajímavou alternativou k vlastnictví vozu i ke klasickým autopůjčovnám. Lze předpokládat, že se tento koncept bude i nadále rozšiřovat a stane se zcela běžným. Již nyní však platí, že pronájem vozu má mnoho výhod. To, zda bude lepší carsharing nebo autopůjčovna, závisí na konkrétní situaci.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz