Článek
Bezpečné nakupování
Existuje několik zásad, které se vyplatí dodržovat, pokud chcete bezpečně objednávat zboží přes internet. Ať už se jedná o nakupování na ověřených stránkách, čtení recenzí ostatních zákazníků, kontrolu reklamačních podmínek a podmínek vrácení zboží, výběr správné platební metody nebo třeba ochranu svých údajů.
Bohužel s tím, jak jde vývoj dopředu, jsou i podvodné stránky sofistikovanější a pro mnohé lidi může být obtížné rozdíl mezi pravým a falešným e-shopem odhalit. Jak tedy postupovat, pokud na takovém podvodném webu nakoupíte?
Spojte se s daným internetovým obchodem
Prvním krokem by měl být kontakt daného e-shopu. Někdy si můžeme mylně interpretovat zdržení dodání zboží nebo omyl při zpracování zakázky jako podvod. Zkuste tak nejdříve problém vyřešit přímo s prodejcem prostřednictvím vrácení zboží/vrácení peněz.
Schovávejte si veškerou emailovou komunikaci s obchodem, mohla by se hodit při dalším řešení. Pokud se s obchodem nedomluvíte nebo vám na zprávy nereaguje a nelze se s ním spojit, s velkou pravděpodobností se o skutečný podvod jedná a je potřeba přistoupit k dalším krokům.
Reklamace nebo stížnost na e-shop
Když vám e-shop nevyjde vstříc a nedokážete se domluvit na reklamaci, můžete se obrátit na příslušné orgány.
Na ČOI (Česká obchodní inspekce) se obraťte, pokud vám obchod nevyjde vstříc, co se týče reklamačních podmínek nebo budete mít pocit, že porušuje jakékoliv jiné podmínky, které má uvedené na svých stránkách. Stížnost lze podat online na webu ČOI nebo poslat písemně.
Na ÚOHS (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže) se obraťte, pokud máte podezření na nekalé obchodní praktiky, např. na klamavou reklamu. Stížnost můžete podat přes webové stránky nebo zaslat e-mailem.
Spojení s bankou nebo poskytovatelem platební služby
Nejlepším způsobem platby, který můžete při nakupování přes internet zvolit (pokud nepočítáme dobírku) je platba kreditní kartou. Při ní je obvykle větší šance na úspěch při vymáhání peněz zpět.
Kontaktuje zákaznickou podporu své banky nebo poskytovatele platební služby (PayPal, Apple Pay) a informujte je o podvodné transakci. Zkuste zjistit, zda je možné provést vrácení platby nebo podání sporu.
Podání trestního oznámení
Pokud jste si jistí, že došlo k podvodu, zvažte podání trestního oznámení na policii. V takovém případě je ideální mít nějaké důkazy o podvodu. Může se jednat o falešné webové stránky, podvodné faktury, důkaz o nepředaném zboží, výpisy z bankovního účtu nebo například emailovou komunikaci.
Oznámení můžete podat osobně na nejbližší policejní stanici nebo prostřednictvím online formuláře na oficiálních stránkách Policie ČR.
Nahlášení podvodného obchodu
ČOI nabízí stránku pro hlášení podvodných e-shopů. Můžete zde podvodný obchod nahlásit, aby si ostatní spotřebitelé mohli ověřit, zda je bezpečné na něm nakupovat.
Upozornit ostatní spotřebitele můžete také na sociálních sítích nebo fórech. Můžete se o svou zkušenost podělit v negativní recenzi na webových stránkách zaměřených na toto téma.
V každém případě je velmi důležité reagovat co nejrychleji. Čím dříve začnete jednat, tím větší máte šanci, že se vám peníze podaří získat zpátky. Nezapomeňte si schovávat veškeré emaily a komunikaci s internetovým obchodem.