Článek
Není to tak dávno, co jsem se stala mámou a rozšířila tak masy příjemců, na které chytrý algoritmus Google a jiných platforem posílá „vhodná reklamní sdělení“. Vlastně to celé začíná už v okamžiku početí. Všichni to znáte, máte pocit, že dnešní mobily vás nepřetržitě odposlouchávají, stačí zadat jednou jedno klíčové slovo do vyhledávače, otevřít jeden článek, a už jste zařazeni do nepřetržité reklamní masáže na dané téma. Rodičovství nevyjímaje.
Začíná to nevinně. Google už ví, že budete potřebovat výbavičku, takže na vás útočí dětské e-shopy všeho druhu s nejlepší nabídkou všeho. Na to už jsme tak nějak zvyklí. S dovolenýma a oblečením je to stejné. Pak je potřeba přitvrdit, takže další věcí, která se vám chtě nechtě začne objevovat na vašich zářících displejích, jsou články. O čem jiném než o mateřství. Přičtěte si porci „dobře mířených rad“ od vašeho okolí a máte zavařeno na pěknou schízu.
Ale to stále není všechno. Na sociálních sítích vám jsou vedle reklam předhazovány i vhodné profily a skupiny ke sledování. Tam se národ, očividně plný expertů na výchovu a přístup k dětem, rozhádá v diskusích i nad takovou maličkostí, jako je „správná“ značka plíny. Stačí málo, pár sekund a algoritmus řve radostí: Konečně už ví, co vám bude servírovat v následujících letech ve větším než velkém množství. A pak už skoro není úniku.
A tak se dostanete do nekonečné spirály, kde na vás útočí produkty, profily, skupiny, služby. Je toho tolik, že se nestačíte divit. Máte averzi. Dáte pár pokynů k zákazu konkrétních reklamních sdělení v naději, že se tím váš život v digitálním prostoru zase o něco zlepší, ale ejhle. Je to ještě horší. Zablokovali jste ty největší platitele reklamy, na řadu se dostávají ti menší. A těch je. A tak zkusíte další manévr. Hledáte věci a nová témata v naději, že ošálíte svůj mobil a místo světa dětí vám bude servírována třeba dovolená v Karibiku. Jak moc jste se spletli.
Ano, žijeme v době, která je postavená na reklamě. A jinak tomu v nejbližší budoucnosti rozhodně nebude. V souvislosti s mojí zkušeností a (kupodivu!) prezidentskými volbami bych chtěla dnes nakousnout jedno dost palčivé téma, nad kterým velmi často přemýšlím. Tou jest etika reklamy. Jestliže se všichni experti v oboru marketingu po prezidentských volbách vášnili nad neetičností reklamních sděleních v kampani, chtěla bych poukázat na fakt, že hnus a špínu najdete i mimo 14 dnů „vostrý“ kampaně na prezidenta.
Jestli nás billboardy strašily válkou, reklamy cílené na rodiče často sahají ke stejně otřesným praktikám. Mají stejný cíl: vystrašit a zaútočit na naše nejnižší pudy. Pozoruji to už dlouho. Faulů se dopustí i velká a renomovaná firma s dětskými produkty, ale úplně nejtypičtějším příkladem jsou dnes různí koučové. Ti mají doslova žně a hodlají na tom vydělat majlant.
A tak na mě začaly víc a víc útočit reklamy (převážně na Instagramu, kde je vysoká koncentrace matek), které nabízejí nějakou službu, obvykle zaměřenou na koučink, zlepšení života a dovedností. Zkrátka a dobře, jsou to služby, co ZE MĚ UDĚLAJÍ TU LEPŠÍ MÁMU. Proč by na tom mělo být něco špatného? V úmyslu možná i nic, ale ve sdělení úplně všechno.
Mámy, zvlášť ty novopečené, jsou samy o sobě velmi citlivé, zranitelné. Ocitají se v novém prostředí a život se jim otočil o 180 stupňů, všechno je nové a neznámé. A do toho smršť rad jak off-line, tak on-line, kterým se nejde vyhnout. I když vyhodíte mobil z okna, zůstává svět off-line. Ale zpět k tomu on-line. Stalo se mi mnohokrát, že na mě vyskočila reklama nabízející webinář/knihu/kurz etc, která začala sdělením, že něco děláte špatně, ale když si koupíte naši službu, vaše chyby se tím odstraní, už nebudete ta špatná matka, jakou jste teď. Způsob sdělení na úrovni šmejdů, proti kterým se bojuje i v parlamentu.
Je to tady trestné? Není. Je to ale minimálně neetické. Co s tím? Nahlásit takovou reklamu na příslušná místa je zhola k ničemu. Jako jedinou cestou se tak jeví tyto věci nekupovat, nepodporovat, šířit povědomí a být na sebe vzájemně ohleduplní. „Taková banalita, proč o tom píšeš?!“ Protože mámy to prostě nemají lehké a nabourávat jejich sebevědomí nikomu nepomůže. Psychická pohoda v mateřství už dnes není tabu. Mám radost, že i s přispěním státu vznikají projekty na toto téma zaměřené. A když od čtení občas přejdeme (všichni! včetně prodávajících) i k činům, bude svět zase o chloupek lepším místem. I ten digitální. Reklama se dá dělat i jinak.