Článek
Možná jste v poslední době zaznamenali informaci, že poslanci schválili návrh novely Zákona o sociálních službách a lidé s postižením dostanou od července od státu více peněz na péči. Nejspíš jste ale už neslyšeli, že od stejného data dochází současně ke zdražení sociálních služeb, takže si lidé budou moci reálně nakoupit nutné pomoci méně.
Nyní je vyhláškou stanovena maximální úhrada klientem za hodinu osobní asistence nebo pečovatelské služby 155,- Kč/hod. Od července se plánuje zdražení na 165,- Kč/hod.
I. stupeň příspěvku na péči byl naposledy zvýšen v 8/2016 a to z 800,- Kč na 880,- Kč. V té době byla maximální úhrada za hodinu péče vyhláškou stanovena na 130,- Kč/hod. Tudíž si člověk pobírající tento stupeň příspěvku mohl nakoupit necelých 7 hodin pomoci za měsíc. Nyní při ceně 155,- Kč /hod. může nakoupit zhruba 5,5 hod. Reálně situace vypadá tak, že tento příspěvek pobírají lidé, kteří potřebují každodenní pomoc se 3 nebo 4 základními životními potřebami. Například tedy člověk potřebuje pomoci s mobilitou, s oblékáním a obouváním, s péčí o domácnost a osobními aktivitami. Takový člověk se sám nevypraví mimo domov, denně potřebuje pomoci s převlékáním, nákupy, úklidem, vařením. Může si zaplatit zhruba 1,5 hod. týdně, tj. příspěvek mu vystačí na jeden nákup za týden, a na nic víc. Zbytek pomoci nemá z čeho platit.
Zde bychom rádi podotkli, že panuje velmi rozšířená mylná představa, že příspěvek I. stupně pobírají senioři, kteří potřebují pomoci jen občas. Osoba, která nepotřebuje každodenní pomoc nemá šanci dle platných zákonů vůbec příspěvek získat.
(Při ceně 165,- si bude moci zaplatit pouze 5,3 hod. měsíčně)
II. stupeň byl naposledy zvýšen také v 8/2016 a za tehdejší ceny služeb si mohli lidé zaplatit zhruba 34 hodin měsíčně. Aby si mohli zaplatit stejný rozsah pomoci dnes, musel by příspěvek být vyplácen ve výši 5246,- Návrh pana ministra je 4900,-, takže ani zde nelze hovořit o zvýšení, není to ani dorovnání.
Tyto dva stupně pobírá většina lidí pobírajících příspěvek na péči, tj. pro ně je tento návrh pouze urážkou, ničím pozitivním.
(Při ceně 165,-/hod. si bude moci zaplatit 29 hodin měsíčně.
Aby si mohl koupit stejný rozsah hodin, musel by být příspěvek zvýšen na 5 577,-)
Ani v dalších stupních není pomoc nijak závratná, když si uvědomíme, že ve III. stupni jsou i lidé plně ležící, avšak orientovaní a komunikují, tudíž na vyšší stupeň při znění současně platných zákonů nedosáhnou. Mnohdy je dělí od vyššího stupně pouze rozdíl ve zvládání životní potřeby komunikace, které je zhusta Úřady práce zamítáno.
III. stupeň byl naposledy zvýšen v r. 2019 a bylo možné si pořídit zhruba 98 hod. asistence. Aby se udržela kupní síla příspěvku, musel by být zvýšen na 15 267,- tj. tato nově navrhovaná výše není ani dorovnáním, natož reálným zvýšením. (návrh je 14 800,-). Za 3 hodiny denně nelze zabezpečit ani základní životní potřeby, o kvalitě života v přiměřeném standardu nelze vůbec hovořit.
(Při ceně 165,-/hod. si bude moci koupit 89 hodin měsíčně.
Aby si mohl koupit stejný rozsah hodin, musel by být příspěvek zvýšen na 16 252,-)
Většina lidí ve IV. stupni potřebuje asistenci nepřetržitou, alespoň během dne, mnozí však potřebují pomoc 24 hodin denně. Při navrhovaných 27 000,- Kč měsíčně může tedy člověk s postižením platit svým asistentům 37,50 Kč za hodinu práce (34% minimální hodinové mzdy). Dovolenou ani nemocenskou takový asistent zaplacenou nemá. Tato práce je už jen svojí podstatou obrovsky fyzicky i psychicky náročná a při těchto finančních podmínkách je naprosto nereálné sehnat kvalitního a spolehlivého asistenta. V tomto jediném stupni dochází ke skutečnému zvýšení příspěvku, ale ani takové zvýšení stále není dostatečné.
(Při ceně 165,-/hod. si bude moci koupit 5,5 hodiny denně, při potřebě 24 hodin.)
Podle posledních statistik příspěvek na péči pobírá 329 600 dospělých lidí. Reálné zvýšení se týká 26 100 z nich, což je pouze necelých 8 %. Oproti tomu 92 % dospělých osob pobírajících příspěvek na péči si může koupit stále menší a menší rozsah pomoci.
V červnu 2023 vyhlásilo ministerstvo mimořádné dotační řízení. Tato dotace měla umožnit svobodnější život lidem, kteří mají vysokou potřebu podpory. Finance jsou ovšem určeny pouze pro poskytovatele sociálních služeb, tudíž podporu mohou čerpat pouze lidé, kteří mají svého poskytovatele služeb. Síť poskytovatelů a rozsah jejich pomoci jsou v naší zemi naprosto nedostatečné. Mnoho lidí je na čekacích listinách na službu i několik let. Ti, kteří už jsou jednou biti tím, že poskytovatel je pro ně nedostupný, jsou biti podruhé, protože nemají ani možnost tento příspěvek čerpat.
Stejně tak nižší sazba při čerpání více než 80 hodin měsíčně u jednoho poskytovatele není určena pro všechny, ale pouze pro ty, kteří poskytovatele mají. Zároveň se v mnohých případech stává, že poskytovatelé mají omezenou kapacitu a službu tedy člověk čerpá u více subjektů zároveň, z nichž u žádného 80 hodin měsíčně nepřekročí.
V tabulce názorně vidíte, kolik hodin pomoci si mohou lidé zaplatit u oficiálních poskytovatelů sociálních služeb a rozdíl oproti letům minulým.
Nepočítáme vůbec s tím, že pokud si někdo platí asistenta soukromě, mohou se částky za hodinu vyšplhat až na dvojnásobek.
Kde je tedy to avizované zvýšení?
Zdroje:
Návrh novely Vyhlášky č. 505/2006 Sb., https://odok.cz/portal/veklep/material/KORND4WCASBG/
Návrh novely Zákona o sociálních službách 108/2006 Sb., https://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=9&CT=605&CT1=0
tisková zpráva MPSV ze dne 8.2.2024, https://www.mpsv.cz/documents/20142/7095934/TZ_prispevek_na_peci_navyseni_09022024.pdf/fa8467c7-0b4b-71a6-1667-be70c4fb62ff