Hlavní obsah

Buřty, bílá košile a TikTok: Volební kampaň jako estráda

Foto: Zdeněk Dominik Uher, generováno DALL.E (OpenAI)

Z volebního guláše je virální show. Politici tančí na TikToku, najímají influencery a kampaně se mění v reality show, kde sako nahradil filtr a program lajky.

Článek

Kdysi stačilo, aby politik přišel na náměstí, rozdal guláš a poplácal pár důchodců po rameni. Dnes? Pokud nenatočíš trendy video, kde tancuješ se špekem na čele a za zády ti zpívá Iva Pazderková cover na „Babička Mary“, nejsi politik, ale jen trapnej boomer. Vítejte ve volební kampani 2025, kde se místo vizí prodává algoritmus a volební preference se měří v lajcích.

Petr Fiala, donedávna známý jako profesor, který opékal buřty v saku (protože člověk nikdy neví, kdy ho pozvou na konferenci o geopolitice), odhodil letos sako a převlékl se do bílé košile. Výrazně rebelský krok. Na TikToku sice zatím neudělal žádnou „výzvu jménem politici bez emocí“, ale zato oznámil, že ho po republice bude doprovázet komička. Někdo má poradce pro ekonomiku, někdo pro vtípky. Prioritky.

Babiš je samozřejmě jinde. On byl influencer dřív, než bylo cool být influencer. Co na tom, že jeho příspěvky často připomínají dadaistické umění z 30. let kombinované s kuchařkou z Lidlu. Hranolka, kohout, Babiš v obýváku, Babiš na farmě, Babiš v pekle… pardon, v Bruselu. Hlavně že to jede. Všichni to sdílejí. Neví sice proč, ale sdílejí. A to je přece volební úspěch!

Z gulášů do green screenů

Zatímco předvolební gulášky šetří peníze, na socky se sype jak mouka na svatomartinskou husu. „Větší část rozpočtu dáváme do sítí,“ zní z úst mluvčích stran jako nová modlitba. A přibírají influencery – protože co jiného by mohlo přesvědčit nerozhodnutého voliče než to, že si jeho oblíbená tvář z Instagramu střihne duet s Markétou Pekarovou a připraví jí ranní smoothie z hodnot střední Evropy?

Piráti zatím grilují Bartoše. Doslova. Posadili ho před partu komiků a nechali ho dusit ve vlastní dredaté šťávě. Skvělý nápad – pokud cílíte na voliče, kteří milují trapnost. Motoristé sobě sází na TikTokového Ken Blocka – Filipa Turka – a mladí jásají. Vypadá to, že letos nebude rozhodovat program, ale počet nasdílených memů.

A že to všechno něco stojí? Ale no tak. Kdo by řešil drobnosti jako transparentnost? Nikdo pořádně neví, kdo co platí, a když náhodou někdo vykáže výdaj, je to půl roku po volbách a všem je to už tak nějak… jedno. Úřad pro dohled nad financováním stran sice něco sleduje, ale přiznejme si – sledovat celou digitální estrádu české politiky je asi tak efektivní, jako snažit se dohlížet na chování dětí na školním výletě přes dron.

Když program nahrazuje počet sledujících

Zatímco Babiš cpe statisíce do Meta reklamy a Fiala se učí tančit virální taneček, občan si říká: „A co já z toho mám?“ No přece podívanou! Show! Divadlo, které by záviděla i Broadway. V hlavní roli: Politik. V druhé roli: Influencer. V třetí roli: Kuchař, moderátor, stand-up komik, šaman, milovník zvířat a sběratel emotikonů.

Volební kampaň se tak mění na nekonečný stream, ve kterém kandidáti místo řešení energetické krize řeší, jestli mají správný filtr na Instagramu. Kdo potřebuje reformu školství, když můžeš mít Reel s koťátkem a citátem Václava Havla?

A tak nám nezbývá než doufat, že alespoň někdo v té digitální džungli najde i cestu k rozumu. Do té doby… swipe, lajkni, sdílej. Demokracie potřebuje tvůj palec nahoru.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz