Článek
Dalo by se najít jen opravdu velmi málo jmen, která ve fotbalovém prostředí rezonovala více. Kania bavil i provokoval. Co se mu povedlo a kde naopak došlo k pochybení?
Sportovní úspěch se nedostavil, katastrofa však zažehnána
Příchod nového mecenáše vnesl do žil fanoušků Slovanu velkou euforii. Po letech výprodejů a šetření bývalého majitele Ludvíka Karla se očekávalo velké posilování. To nakonec opravdu přišlo, a na sever se stěhovali hráči za cca 110 miliónů korun. Kádr bobtnal, kvalita na papíře stoupala, ale na výsledcích to dlouho znát nebylo. Po jednom dobrém zápase přišly dva horší, a v podobném duchu to pokračovalo celý podzim. Tlak na Kaniu, Kováče i samotné hráče sílil. Díky nevyrovnanosti ostatních soupeřů však ztráta na přední příčky v tabulce nebyla během celé sezony nikterak velká. Slovan se tak po každé bolavé ztrátě mohl chlácholit tím, že se vlastně nic neděje a že na poháry to je stále relativně blízko. A nutno podotknout, že to byla pravda.
Pár bodů za pohárovými příčkami to bylo až do úplného konce. Ačkoliv byla skupina o titul na dosah ruky, dalším nepochopitelným výbuchem, tentokrát s Karvinou, si jí Slovan na poslední chvíli odstřelil. Z určitého pohledu byl průběh letošního ročníku ligy ideální pro značku Slovanu. Před sezonou televize Nova nabídla Liberci, že o jeho sezóně natočí seriál po vzoru Wrexhamu či Sunderlandu. Ondřej Kania se v prosincovém rozhovoru pro CzechCrunch nechal slyšet, že z hlediska marketingu by bylo ideální prožít dramatickou půlsezonu, na jaře se trochu zvednout a nakonec minout skupinu o titul o dva body v posledním kole. Celkové vzepětí výkonu až ve druhé sérii by pak mělo pozitivní vliv na sledovanost, a ruku v ruce s tím i na budování značky Slovanu. Je až strašidelné, že přesně tenhle scénář se o několik měsíců později stal.
Jak je to s tou návštěvností?
Jedním z nejbližších cílů majitele Slovanu bylo navýšení návštěvnosti domácích zápasů. Na Slovan diváci v minulých sezonách nechodili. Počty diváků byly také často uměle navyšovány. Kania se důrazně proti tomuto nešvaru vymezil a přihlásil se k tomu, že za jeho vedení se žádné falšování návštěvnosti konat nebude. Veškerá nahlášená čísla budou tedy reálná.
Před pár dny na svém Substacku Ondřej Kania zveřejnil pár zajímavých statistik. Takzvaná reálná návštěvnost domácích zápasů byla v loňské sezoně 2 300 lidí. Letos došlo ke zvýšení o celkových 52 % na 3 499 návštěvníků. Sledovanost utkání na na OnePlay zaznamenala nárůst o 18%. Velký progres pak zaznamenal příjem od sponzorů, který se zvýšil o cca 50%.
Je tedy třeba uznat, že tohle se Slovanu povedlo. Postupně se zvyšuje zájem o klub a na stadion si nachází cestu stále více fanoušků. Pro další růst je však potřeba zlepšit výkony a především výsledky na hřišti. To je ta nejlepší vábnička na fanoušky.
Je zajímavé, že obrovské naděje vkládá Kania do zmiňovaného seriálu o Slovanu. O díle, který bude zpracovávat neslavné derby, prohlásil, že může zbourat rekordy sledovanosti na platformě Voyo. Je možné, že se domnívá, že právě dokument o Slovanu by mohl být tím nejlepším marketingovým nástrojem. Otázkou však je, jestli celý projekt nepřeceňuje a zda si vůbec seriál o Slovanu najde i jiné než hardcorové fotbalové fanoušky.
Já jsem vítěz, Jablonec nás nezajímá a další Kaniovy mediální přešlapy
Ondřej Kania je bezesporu úspěšný byznysmen. Vlastnění fotbalového týmu v sobě však ukrývá jiná úskalí než podnikání ve školství. Například jste jako majitel fotbalového klubu daleko více na očích. Ve větším měřítku se propírají vaše názory a jste podrobeni všudypřítomné kritice. V prvních měsících svého působení ve Slovanu, působil Ondřej Kania jako slon v porcelánu. Nešťastné vyjádření o Jablonci (které se vrátilo i s úroky), špičkování s hokejovým světem nebo sebeprezentace jeho samého jako vítěze, čímž se měl odlišovat od všech hráčů Slovanu. Ondřej Kania dělal vše pro to, aby se fanouškům ostatních týmů co nejvíce znelíbil.
Příznivci Slovanu jsou v hodnocení nového majitele příznivější a jeho kroky hodnotí veskrze pozitivně, stejně jako hojně propíranou platformu Slovan+. Kania se vydal na otevřenou válku s novináři, když zastavil možnost rozhovorů hráčů s tradičními médii či podcasty. Slovan si dělá nově vše sám a to pak schovává za paywall. Krok, který se rozhodně nedá brát jako příznivý k široké veřejnosti. A tu paradoxně Slovan nejvíce potřebuje. Liberec musí mobilizovat fanoušky i z osob, které na fotbal nechodí, nebo kteří nejsou vyloženě příznivci klubu. Slovan+ si ale nikdo takový nekoupí, je to produkt čistě pro zapálené fanoušky Severočechů. Ti jsou ale na druhou stranu s novým formátem poměrně spokojeni a většinu materiálu hodnotí velmi pozitivně. Snad to bude mít delší trvání než pozitivní ohlasy nad obdobnou platformou Sparty, která už delší dobu pro svou nezajímavost čelí kritice.
Akademie v Africe, vstup na burzu a nové středisko pro mládež
A jaké jsou další Kaniovy cíle pro Slovan? Jak už jsme si zvykli, velmi megalomanské. Slovan již spolupracuje s několika akademiemi v Africe a očekává se, že ve střednědobém horizontu vybuduje i vlastní akademii na černém kontinentu. Samotný proces by fungoval na principu mladé hráče vychovat a poté je s co největším ziskem prodat dál.
Minulý měsíc se objevily informace, že Kania se bude do budoucna poohlížet i po investorech, kteří by měli zájem odkoupit si část akcií. Ti by pak mohli pomoci Slovanu budovat důležité projekty, jako například novou a velmi potřebnou akademii pro mládež, která je v Liberci stále finančně poddimenzovaná.
Pro současný Liberec jsou to plány až takřka futuristické. Ale to je v pořádku. Ondřej Kania neříká, že se tyto cíle splní hned v následující sezoně. Je to jen taková předzvěst, jak by to za ideálního stavu mohlo U Nisy vypadat. Pro druhou sezonu bude stačit, když se kádr zkonsoliduje, zlepší se diametrálně výkony na hřišti, a tím by mohla zas o něco vyskočit také návštěvnost na domácí zápasy.
Autor článku: Michal Takács