Článek
Po vzoru Sparty spouští na severu Slovan+
Sparta spustila svou digitální platformu Sparta UNLIMITED v červnu loňského roku a stala se tak prvním českým klubem, který se k podobnému kroku uchýlil. Za 149 Kč měsíčně mají fanoušci přístup k veškerému obsahu, který pro ně klub připraví, ať už se jedná o podcasty, rozhovory s hráči a vedením či pozápasová studia.
Druhým klubem, který se vydal na toto v Česku neprobádané území, není Slavia ani Plzeň, ale Slovan Liberec. Za cca 125 Kč měsíčně bude nabízet podobný produkt jako letenský klub, s tím rozdílem, že na severu budou více přístupnější fanouškům. Například jim dovolí klást otázky hráčům i realizačnímu týmu. Aktuálně plní platformu videem ze soustředění ve španělské Marbelle. K vidění je zatím první přátelský zápas s Malmö FF a rozhovory s Ondřejem Kaniou, Josefem Koželuhem a novou posilou z Českých Budějovic Dominikem Maškem.
Novináři, chcete mít hráče na rozhovor? Smůla. Uděláme si ho sami
Akreditovaní novináři budou mít stále možnost navštívit utkání a poté položit pár dotazů na tiskové konferenci, ale tam pravděpodobně jejich působení končí. Už žádné rozhovory s hráči a pravděpodobně ani s majitelem. Liberec si po vzoru „udělej si sám“ bude tuto agendu obstarávat skrze vlastní zdroje.
Ondřej Kania byl nespokojený s překrucováním a nepřesným interpretováním ze strany novinářů, a nadále už jim nechtěl vydělávat peníze, ze kterých Slovan nic neměl. S vědomím toho, že za tu dobu, co stojí v čele Liberce, udělal ze Slovanu marketingově poměrně silnou značku, se domnívá, že nastal správný čas rozjet akci Slovan+.
🆕 Buďte svému klubu ještě blíž!
— FC Slovan Liberec (@FCSlovanLiberec) January 14, 2025
Spouštíme digitální platformu SLOVAN➕ 🖥
ℹ https://t.co/bH5Wt2noSV pic.twitter.com/iZXnBbpoVT
Jedná se o poměrně zajímavý myšlenkový obrat. V počátku Kaniova působení to byli i novináři, kdo pomohli zvětšit povědomí o majiteli, ale i o celém Slovanu. Ondřej Kania novináře potřeboval a zároveň novináři potřebovali Ondřeje Kaniu. Nyní se však Liberec uzavírá do sebe s vědomím toho, že přeci oni samotní vědí nejlépe, jaké otázky klást a jak o sobě referovat. Budou však dostatečně objektivní a kritičtí? Budou schopni pokládat nepříjemné otázky? A nebo budou poletovat slepě na obláčku pozitivna? Určitou dávku kritiky by mohli obstarat i samotní fanoušci, a tím tak i suplovat roli novinářů. Dokážu si představit, že v některých případech, by se jim to mohlo i dařit lépe. Přeci jen, kdo se vyzná v klubu lépe, než jeho fanoušek?
Liberec by měl primárně přilákat nové fanoušky. Slovan+ tomu pravděpodobně nepomůže
Původně měla prémiová platforma spatřit světlo světa až později, pravděpodobně před začátkem další sezony. Ondřej Kania se však pod vlivem okolností rozhodl, že celý proces uspíší. Pravděpodobně za to může zvýšený zájem o Slovan ze strany široké veřejnosti. Je neoddiskutovatelné, že články o dění v Liberci, speciálně ty týkající se vyjádření Ondřeje Kaniy, byly hojně čteny a komentovány. Ne vždy to byly ale pozitivní ohlasy. Nový Liberec přitáhnul k sobě i velkou dávku kritiků, kteří nevynechali chvíli, kdy by mohli ambiciózní klub v diskusích zpražit.
A ti si pravděpodobně Slovan+ pořizovat nebudou. Cílovou skupinou budou tedy výhradně fanoušci severočeského klubu. Ti vznik samotné platformy vcelku oceňují. Jsou rádi, že se v klubu opět něco děje a že vedení srší nápady. Poslední rozhovor s čerstvou posilou Dominikem Maškem trval přes tři čtvrtě hodiny a na české poměry byl docela otevřený. Pokud to takto půjde dál, tak pozitivní ohlasy budou rozhodně přibývat. Zároveň oceňují, že cena za nabízený produkt je velmi přístupná. Permanentkáři budou mít navíc první sezonu Slovan+ zdarma.
Otázkou však zůstává, jestli platících odběratelů bude dostatek. I přes mírné zvýšení návštěvnosti, patří Liberec stále mezi ty nejméně navštěvované kluby v lize. Nalákání fanoušků na stadion neprobíhá tak rychle, jak možná v Liberci doufali. A uzavřený obsah za platební branou rozhodně není něco, co by tomu pomohlo. Slovan+ je výtvorem pro „chycené“ fanoušky, pro jádro, které není třeba na stadion primárně dostat, ale spíše udržet. Pro toto spektrum lidí je Slovan+ vhodnou platformou. Nicméně neméně důležité je, aby Slovan také pečoval o potenciální nové fanoušky. A jejich srdce si určitě nezíská prémiovým obsahem uzamčeným za platební bránou.
Autor článku: Michal Takács