Hlavní obsah
Sport

Slovan Bratislava v české lize. Budoucnost, nebo utopie?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Creative Commons Attribution 2.0/Bratislavská župa

Aktuálně se v českém a slovenském hokeji spekuluje o tom, že by bratislavský Slovan mohl v budoucnu opustit nejvyšší slovenskou soutěž. Při vidině atraktivnější soutěže, se zmiňovala zejména česká liga.

Článek

Tyto spekulace mě donutily zamyslet se. Něco takového by totiž bylo poměrně zajímavé i ve fotbalovém světě. A právě Slovan, je i v tomto případě, vzhledem k jeho dominanci v domácí soutěži, ideálním příkladem. Podívejme se tedy na to, jak by to mohlo vypadat, co by to mohlo přinést, jakož i to, kdo by na tom ztratil nebo získal.

V první řadě je důležité to, koho by vůbec Slovan nahradil. Proto se dívám právě na tuto sezónu, a tedy na klub, který je v rámci české soutěže nováčkem. V tomto případě, je to jen jeden klub a to Karviná. Ta aktuálně bojuje ve spodních příčkách tabulky, a chuť si nedávno napravila fantastickým vítězstvím s Plzní. Jelikož se však jedná o klub, který právě do soutěže postoupil, v rámci této úvahy si místo Karviné, dosadíme bratislavský Slovan.

Slovan by zlepšil návštěvnost a atraktivitu

Karviná, je v Česku klubem, který má nejnižší průměrnou návštěvnost na domácích zápasech a to konkrétně 2874 fanoušků. Tato statistika je momentálně poněkud ovlivněna jedním faktorem. A to sice tím, že zápas s nejatraktivnějšími kluby, co se postavení v tabulce týče (Sparta, Slavia, Plzeň), už jeden odehráli, ale ani v jednom případě se klub v dosavadní sezóně nepředstavil jako domácí. Při dalším průběhu soutěže se s největší pravděpodobností tento počet zvýší, když se s danými kluby Karviná setká na domácím stadionu.

Slovan je na tom o něco lépe. Přestože slovenská soutěž, nenabízí kompletní přehled statistik, co se návštěvnosti týká, po 11 kolech měl Slovan průměrnou domácí návštěvnost 3916 fanoušků. Jelikož návštěva na Košice překročila 6000, můžeme počítat s tím, že dosavadní návštěvnost na domácích zápasech je kolem 4000. Stejně jako v případě Karviné, je zde důležitý detail. Bratislavčané se na svém stadionu ještě nepředstavili v soubojích s Dunajskou Stredou a Trnavou. Právě to by měly být zápas, kde by se očekávala i pěticiferná návštěvnost a výrazně by se tak statistika zvýšila.

V tomto pohledu by se tedy jednalo o zlepšení. Navíc k tomu musím přidat i skutečnost, že na návštěvnost domácího zápasu, má nemalý vliv i to, jaký je soupeř. A těch právě česká liga, z hlediska atraktivity, nabízí více. Přestože by takto zanikly derby zápasy s Trnavou či Dunajskou Středou, nahradily by je snad ještě atraktivnější souboje s Plzní či Slavií. Rovněž by se fanoušci mohli těšit, na návrat federálního derby s pražskou Spartou. Tyto dva kluby mají za sebou minulost, plnou soubojů a fanoušci si to jasně uvědomují. Rovněž si dovolím očekávat, že Slovan by byl větším lákadlem i pro ostatní kluby soutěže, v porovnání s Karvinou. Z hlediska divácké návštěvnosti a atraktivity soutěže, by tedy s největší pravděpodobností, liga šla nahoru.

Kvalita

Porovnat kvalitu klubů, které se spolu prakticky nesetkávají a působí v jiné soutěži, je extrémně náročné. Ani poslední vzájemné zápasy nám moc neřeknou. Slovan například v posledních dvou měřeních sil se Slavií vyšel vítězně. V obou případech se však nejednalo o soutěžní zápas, ale o předsezónní pohár Ferdinanda Daučíka, který spolu kluby odehrály ve dvou případech. Ani poslední soutěžní zápasy nám moc neřeknou. Ten poslední se stal ještě v roce 2017, kdy se v rámci československého poháru setkal bratislavský klub se Zlínem. V té době byla situace jiná. Zlín zažíval krásné časy a v Česku zvítězil v poháru sezónu předtím. Slovan naopak v té době v ligu ani nevyhrával a už vůbec jí nedominoval. V tomto vzájemném souboji slovenský zástupce podlehl českému po penaltách. Nyní je situace obou klubů jiná a vzájemný duel, by pravděpodobně vypadal diametrálně odlišně.

Mluvil jsem i o Federálním derby. To se v roce 2014 hrálo naposledy a to dvakrát, u příležitosti toho, jak se Slovan a Sparta setkali ve skupině Evropské Ligy. Jasně měl tehdy navrch český zástupce, který zvítězil 3:0 a 4:0. Jelikož se však jedná o téměř deset let stará setkání, tak se z nich také nedá úplně vycházet. To jako by se úřadujícímu slovenskému mistrovi dařilo, tak zůstává jen teoretické.

S čím se však dá pracovat je fakt, že Slovan hraje v posledních letech už pravidelně evropské soutěže, kde dokázal, že umí hrát i se silnými soupeři. V minulé sezóně to dokonce dotáhl dál než všechny české kluby, a to i přesto, jak v Evropské Konferenční lize, dokázal zahodit postup v souboji s Basilejí. Můj osobní odhad, i s pohledem na finanční možnosti klubů je ten, že by Slovan dokázal bez problémů figurovat mezi top kluby, ačkoli o přímém souboji o titul, bych si mluvit nedovolil.

Shrnutí

Ten, kdo by v tomto teoretickém scénáři ztrácel, by byla sice Karviná, ale z dlouhodobého hlediska by to byla nejvyšší slovenská soutěž. Bez ohledu na to, kdo by přišel z nižší soutěže než náhrada, by nedokázal plnit funkci jakou má úřadující mistr. Řeč není jen o získávání bodů do koeficientu, o co se v posledních letech starali zejména Slovan a Trnava, ale také o samotné atraktivitě soutěže. Bratislavský klub je mezi fanoušky ostatních klubů nenáviděný, ale i to plní účel toho, že zápasy s nejúspěšnějším slovenským klubem, jsou nejvíce navštěvované, které ostatní kluby mají. Naše liga by tímto případem výrazně utrpěla, zatímco ta česká by si přilepšila.

Všechno toto je sice jen úvaha a momentálně není nic takového na plánu dne. Je však zajímavé uvažovat nad tím, co by taková skutečnost mohla přinést. Realita by mohla být podobná, ale zároveň zcela odlišná, jelikož v této pomyšlené rovnici je mnoho proměnných, které neumím dosadit. Co však můžu tvrdit s jistotou je, že slovenská liga, by v tomto případě mohla spadnout výrazně nižší, než aktuálně je.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz