Článek
Ano, tato značka málem zanikla. Nebyla by tak jediná, která prožila svoji slávu v minulých letech a do těch současných se jí nepodařilo přežít. Naštěstí se tomu tak u Jawy nestalo. A je to zásluhou několika srdcařů, kteří se nehodlali smířit s tím, že by Jawa měla zaniknout, potažmo hrát jen druhé housle.
Jawa prožila své radostné chvíle za první republiky a pak i v době komunismu. Sbírala vavříny na mnoha motocyklových soutěžích a pak se něco stalo špatně. Co to bylo, se můžeme jen domnívat, ale pojďme si to rozebrat. Jedním ze špatných rozhodnutí bylo to, že se komunisti rozhodli udělat změnu v plánování. Hlavním dopravním prostředkem pracujícího lidu nebude motocykl, nýbrž automobil a tím začal sestup Jawy z pozic ověnčených vítěznými vavříny. Do vývoje začalo jít stále méně peněz a motocykly přecházely do útlumu. Do popředí se draly automobily.
Druhá tragická skutečnost byla stejná jako celé komunistické hospodářství a to zastarávání. Jawa už přestávala být konkurenceschopná na západních vyspělých trzích a vozila se už jen na Kubu a do Sovětského svazu a zemí pod jeho vlivem.
Poslední hřebíček do pomyslné rakve a pád do popela nastal po roce '89. Značka již značně oslabená neměla úplně nejlepší management. Ten zkrátka nezvládl přechod z centrálního plánování a myslel si, že dvoutakt bude chtít celý svět. Jenže už dávno nechtěl. Jawa tak nachrlila velké množství motorek, o které ale nikdo neměl zájem. Navíc na českém trhu byl velký hlad po západním zboží. A Jawa upadala a upadala. Klesání bylo o to větší, o co větších omylů se její management dopouštěl.
Dlouho byl důkazem úpadku pohled na tovární budovu Jawy v Týnci nad Sázavou. Postupně chátrala a rozpadala se. Stejně jako chátral zájem motorkářů si Jawy kupovat. Jasně, hodně chlapů na Jawách vyrostlo, byly to jejich první motorky. Zároveň v době jejich mladí nic jiného, až na pár výjimek z východního Německa, nebylo. Ale nějaká nostalgie v nich pořád byla. O to víc je mrzelo, že to v té Jawě tak kazí. Pokud si někdo koupil Jawu, tak jen starou do sbírky a na renovaci a jen tiše vzpomínal, jaká to kdysi bývala světoznámá značka. Jo, jo, všechna sláva, polní tráva. A u Jawy to platilo doslova.
Jenže pak to přišlo. Jawa se zřítila na pomyslné dno a v tom se Fénix probudil. Slavnou značku koupila jedna jihočeská firma, a započal tak velký růst, který stále trvá a bude to velkolepé. Budova v Týnci nad Sázavou je krásně opravená a už i největší kritici si všimli, že značka Jawa se začíná na motorkách objevovat čím dál víc. Jasně, budou křičet, že to neni Jawa, ale jen náhražka, co parazituje na kdysi slavné značce, a že se to ani nevyrábí tady. Jedno je z Číny, druhý z Indie a třetí prý až z Jižní Ameriky. No co je to úpadek tohleto? Kdo to dopustil? To radši měla Jawa definitivně zmizet z motocyklové mapy a mohli bychom na ní hrdě vzpomínat se slzičkou v oku! Omyl, vážení!
Říkám vám, že Jawa je ve správných rukou a kdo má ten správný čich, tak to cítí už teď, a kdo má čich jak borec s rýmou po pořadným prochladnutí, tak ten to ucítí zanedlouho.
Jasně, všichni bychom chtěli lusknutím prstů, aby Jawa vyráběla zase v Týnci a aby z její továrny vyjížděly stroje, na který budou machři z oboru obdivně kulit oči. Jenže ono to nejde lusknutím prstů nebo mávnutím kouzelnýho proutku. Jo, i zázraky se občas dějou. Ale u Jawy tenhle zázrak bude poctivě odmakanej.
Správným směrem je to, že Jawa vzala osvědčenou japonskou motorku, která je tak rozšířená, že jí spokojeně vyrábí i Číňani. Tohleto v nějaký míře polotovaru doveze z Číny, dílny světa, a dodělá tam ABS a katalyzátory, aby to splňovalo Euro 5, celý to nechá homologovat a tradá, motorka za rozumný prachy je na světě. Motem Jawy je dělat kvalitní cenově dostupné stroje a díky tomuto řešení, se jí to daří.
Druhá cesta, po které se Jawa vydala, je spolupráce s indickou společností, která kdysi Jawy v licenci vyráběla. Zkrátka Indové udělali parádní retro Jawy v moderním kabátě. Týnecká Jawa se postarala o to, aby motorka splňovala evropské normy. Takže zase byly potřeba úpravy brzd a přidat katalyzátory a vyřídit homologaci. Ale díky tomu si můžete koupit stroj, se kterým se za vámi budou lidi otáčet.
No a do třetice Jižní Amerika. Prima stroje za dobrou cenu a tam myslím, že Jawa vysloveně nalepí jen svý loga. Samozřejmě tam také musí být domluvená nějaká spolupráce s výrobcem z Jižní Ameriky a možná to Jawa trochu pošteluje, to přesně detaily nevím.
Proč tohle považuju za správnou cestu? Protože kdybyste udělali motorku ideálně 100% made in Czech republic, tak mnohým sice srdce zaplesá radostí, ale málokdo si jí bude moct koupit a to by nesplňovalo motto Jawy „levné a kvalitní stroje“. Ode dna se musí stoupat postupně. Tyhle „vypůjčené“ stroje Jawě umožňují růst, zaplatit svůj provoz, svoje stánky na motorkářských akcích a různé předváděčky. Dokonce jí to umožňuje představovat novinky, jako třeba letošní šestsetpadesátky. A věřte, že ta cenově dostupná, kvalitní, pohledná a prostě po všech stránkách skvělá motorka s vyrobními štítky made in Czech republic zanedlouho, do dvou let, přijde.
Tak ať žije, dělá radost a bezpečně doveze každého motorkáře na své místo, naše slavná a dobrá Jawa.