Článek
Po předchozích máme předloženy další pohledy. Hodně se pravdě blíží konstatování, že uvedenou oblastí se zabývá docela vysoký počet osob. Jednu skupinu tvoří jedinci, kteří se zde snaží něco vyzkoumat a doporučit ostatním. Třeba jak se mají obléci, jaké doplňky mají nosit, jak je sladit, jak správně pečovat o pleť, vlasy atd. Ve druhé skupině jsou osoby, které jejich poznatků více či méně využívají. Zkusme si vyšetřit trochu času a podívat se pozorným zrakem na další souvislosti.
V mnohém ohledu bude záležet na místě, kde se cosi koná a kam lidé přicházejí. Je velký rozdíl mezi městským plesem a obyčejnou procházkou do parku. Jak ovšem vidíme, neděje se vždy a pro všechny. Část kroků se někdy zdá málo pochopitelná. Proč se například má žena líčit, když je v plánu delší cyklistický výlet? A když hodlá navštívit plavecký bazén? Jsou ještě další místa, kde je žádoucí upravovací aktivity a počet a rozsah užitých krášlicích prostředků omezit. Ne vždy půjde o společenské příležitosti. Používání kosmetických prostředků má pro ženy větší význam a přínos než pro někoho jiného. Přesto narazíme na osoby tzv. slabšího pohlaví, které jim neholdují. Část je dokonce odmítá. Jedna propaguje tzv. přírodní krásu. Druhá se nechce poddat tlaku na uniformitu. Třetí myslí dopředu a ví, jak bude vypadat její tvář po 10, 20 a 30ti letech. U čtvrté najdeme důvod v podobě „z nouze ctnost“, neboť jí chybí peníze. Najíst se a napít vnímá jako potřebnější.
Část jich kromě postupu bez úprav na sebe ani moc nedbá. Odtud je krátká cesta ke slovu zanedbanost. Namátkou uvedu znaky jako pomačkané šatstvo, z něj vyvěrající mírný či větší zápach zatuchliny, vrásky, špína za nehty a mezi prsty, chlupy a vousy na různých místech, která jsou vidět, nevyčištěné zuby a s nimi nový příliv „vůně“, rozdrbaná obuv, ošuntělá taška, v horším případě zašpiněná igelitka. Vše jsem osobně během práce s dospělými u žen zažil, takže bych se neměl dostat na pranýř za boj proti ženám. Pozor - pokleslejší typy jsem vynechal!
Žena šmudla sice u svého okolí vyvolá také pozornost, ale bude mít spíše záporný směr. Probudí v nás údiv, despekt, odstup, obavy, nechuť a někdy i stud za ni samu. Pokud se tak stane výjimečně, větší část lidí brzo zapomene, někteří nikoli. Výjimku lze ospravedlnit. Ne vždy se vše stihne, že? Člověk neprožívá jako vysoce kladný každý den. Jak víme, občas se potíže řetězí a kdo by v onu chvíli myslel na dokonalý účes a výběr z široké nabídky vůní? Hlavně se zbavit nepříjemně dotírající překážky a tlaku!
Dostane-li se nepěkný a spíše nevábný vzhled ženy do pásma pravidelnosti, bere se její nelahodný zjev jako závažná informace a nová norma. Leckdo se ptá - co se stalo? Proč tak klesla? Jaké má potíže? Kdo jí co špatného udělal? Neptají se všichni. Jiná skupina lidí se od ní začne odtahovat a vyhýbá se kontaktu s ní. Přece si nezadají se špindírou! Jako kdyby dostala nějakou nemoc. Stala se ztracenou existencí? Lidé nechtějí, aby na nich ulpělo cokoli „nedobrého“, aniž by leckdy byli schopni vyjádřit, o co přesně by šlo či mohlo jít. Proto by jí nepodali ani pomocnou ruku. V každém případě bude povšimnuta a nepříznivě hodnocena vyšším počtem osob než podobně vyvedený muž. V oblasti image se na ženy kladnou vyšší požadavky. Tady se naše osobní pocity protnou s výzkumy, které zopakovaly vícekrát následující výsledek - lidé mají vyšší ochotu pomoci dobře oblečenému jedinci než na pohled vypadajícímu vandrákovi v zašpiněném a potem páchnoucím oděvu na nějaký čas nemytém těle. Člověk by tu proto měl o sobě a o lidstvu jako celku více znát.
Jestliže se žena naopak může blýsknout šmrncem a šarmem, zaujme zcela určitě - a navíc žádoucím, tj. pozitivním směrem. Není divu, že je vyhledávána cizíma očima, jsou o ní spřádány různé představy a sny a zvyšuje se její přitažlivost a samozřejmě hodnota a cena. Velmi bude záležet na okolnostech. Mezi ženami vládne více konkurence a řevnivosti ve věci vnějšího vzhledu, který však pečlivě skrývají za maskou - „máme dobré vztahy a jsme prima kamarádky“.
U mužů tak jednoznačný pohled uplatnit nemůžeme. Vypadá-li trochu neelegantně, může se jeho přitažlivost zvýšit. Samozřejmě máme jistou hranici zanedbanosti, která však není oficiálně definována. Přesto ji cítíme, především ženy. Silnou roli hraje, zda muž ne/zapáchá, co jsme o něm dopředu slyšeli, jak má celkově ne/sladěné oblečení, je-li čisté, novější či naopak apod. Významný vliv bude mít, je-li autorem zajímavých myšlenek, nevšedních výroků, umí-li poutavě vyprávět vtipy a příběhy, kladné body mu přinese nesouhlas s autoritami a třeba i mírné rebelství. Promine se mu občasné používání neslušných slov, což u ženy moc neprojde. Vzniká dojem, že si jimi zvyšuje svoji mužnost, upevňuje pozici, ukazuje odvahu a schopnosti něco změnit, zařídit, vyřešit apod. Někdy pomohou k zábavnosti. Nikoli pokaždé. Nacházejí se tu jisté komplikace.
Co nám v poznání a v pochopení celé situace ještě pomůže? V posledních letech roste počet mužů, kteří zmíněné prvky dost používají. Samotný objem se ženskému zdaleka nemůže rovnat, ale tempo růstu je vyšší, jak potvrzují oficiální statistické údaje o výrobě, distribuci a prodeji. Přesto se zdá „vítězství“ žen jasné a přesvědčivé. Dobrým konkrétním příkladem obvykle bývá pohled do našich koupelen. Kdybych použil nadsázky, na kterou jsem nedávno narazil, ústy hrdiny příběhu by zněla - „při vstupu do místnosti, kde se provádí hygiena, jsem pochopil svoje místo, já jsem tam měl pěnu na holení a ona 333 krabiček, nádobek, lahviček, štětečků, ubrousků a dalších věciček, z nichž u naprosté většiny jsem nechápal význam a smysl a rovněž způsob použití“. Citace je skoro přesná… Nebo ne? U něj doma stav na ženskou šmudlu nevypadá…