Hlavní obsah
Rodina a děti

Vánoce po čtrnácti dnech - kolik hraček se ztratilo?

Foto: Patocka Otakar - časopis Vlasta

Děti na obrázku vypadají, že jsou v pohodě a mají se svou matkou dobrý vztah. Nebývá úplně pravidlem. V horší verzi se může stát, že se dětem ztratí část vánočních dárků. Prostě zlobily.

Ježíšek leckde vystupuje jako výchovný činitel. Jaký je či má být vztah mezi chováním dítěte a počtem dárků? Hračky se opravdu ztratily, neboť dítko se během vánočních svátků tzv. předvádělo. Či je ztratilo samo dítě?

Článek

Vánoce a oblast hraček k sobě nepochybně patří. Jednak je dost času, aby si s nimi děti hrály. Jednak mají být obdarovány. Není však úplně jasné, v jakém rozsahu má či dokonce musí darovací dění probíhat / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kolik-darku-by-mely-deti-dostat-105456/. Přístupy dárců a dárkyň se liší, ale většinový příklon mívá podobu - „zahrnout dítě co nejvyšším počtem hraček, aby se mělo a cítilo dobře a netrpělo“. Uvedený přístup má však řadu stinných stránek, ať již bereme v potaz míru finančních prostředků, nebo počet hraček.

Nedávám si za cíl vyjmenovat všechny, ale část z nich jistě zmíním. Stačí si položit následující otázky. Jaký je či má být vztah mezi chováním dítěte a počtem dárků? Které období je pro nákup dárků a pro počet jejich předání rozhodující? Postačí, aby dítě bylo hodné třeba jen v listopadu a v prosinci? Na leccos dobré, horší i vyloženě špatné z jara a léta se docela snadno zapomene. Měli by si rodiče vést nějaký přehled? Cosi jako obdobu žákovské knížky, kde je za krátký čas dosaženo potřebného přehledu? Má počet a hodnota dárků odpovídat finančním možnostem rodiny? Nebo se rodiče chtějí vyrovnat všem kolem sebe? Je rozumné si na dárky půjčit? Vždyť díky půjčce lze všem a hlavně potomkovi zajistit „krásné Vánoce“, ne? Tady se hodně blížíme k vysvětlení slova „netrpělo“ z konce prvního odstavce. Ano, i když potomek dostane hodně věcí, ve srovnání s jiným může jít o málo…

Jak už víme, Ježíšek v části rodin vystupuje jako výchovný činitel. Vlastně nejde o úplnou pravdu. On dnes neexistuje, takže je spíše využíván. Někdy, žel, až nadužíván a přesněji poznamenáno - zneužíván. Stačí si vzpomenout na věty typu - „jak nebudeš hodný, Ježíšek ti všechno odnese“ a jim blízké. Kdo by se tu chtěl dozvědět více, může se začíst do odkazů níže. Třeba se přikloní k názoru, že Ježíšek, čert, Mikuláš a další pohádkové postavy si rodiče berou na pomoc, když sami nemohou dosáhnout očekávaných a chtěných výsledků ve své výchovné činnosti. Pozor - od expertů na duševní procesy lidí by mohli zaslechnout zmínku, že jde o signál dílčího selhání. Také kráčí o znamení, že se na svou roli málo připravili. Ponechám nyní spekulací o souvislostech a dopadech, byť je vnímám jako velmi důležité, a posuneme se dále.

Dalo by se předložit několikero konstatování, aby naplnil poslání titulku. Za prvé - hračky se opravdu ztratily, neboť dítko se během vánočních svátků dost předvádělo. Ačkoli mu rodiče jasně vysvětlili, jak se bude chovat, přesto nevydrželo po celou dobu. Zejména zaujalo jakýmisi nepěknými „tanečky“ před návštěvou. Právě jí chtěla matka ukázat, jak dcerka umí hezky poslouchat. Opak se žel stal pravdou. Trest musel přijít. Vždyť jí říkala, že jak nepřestane, hned příští den se něco ztratí! Ježíšek přece všechno vidí.

Za druhé se ukázalo, že pár hraček ztratilo samo dítě. Nemyslím, že by s nimi šlo ven a tam je ponechalo. Ale jak jich má docela hodně, stává se, že se vytratí přehled a vzniká dojem, že jaksi nejsou k dispozici. Nestačilo by pořádně uklidit dětský pokoj? Nedostalo se s nimi do jiných místností, kam asi hračky a dárky nepatří?

Jak vypadá třetí podoba? Rodiče využijí přirozeně rozvinutého zaujetí potomka pro novou várku dárků a nenápadně odsunou starší hračky. Buď je uklidí někam na půdu či do garáže. Nebo je nabídnou kamarádům a přátelům, pokud se jim budou hodit. Jinou možností je umístění do dětského bazárku. Někdo si vše promyslí dopředu. Jiný si nechá poradit. Každý nechce mít v bytě desítky hraček, přičemž si dítě hraje jen s omezeným množstvím. Není však vyloučen budoucí problém. Má podobu, že si dítě po měsíci a déle vzpomene na některé „ztracené“ kousky a může začít vyvádět. Co by poté rodiče měli dělat?

Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jezisek-jako-vychovny-cinitel-103721

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jezisek-co-asi-tak-predchazelo-jeho-vehlasu-104355

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jezisek-a-jeho-vzdelavaci-proces-104996

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz