Článek
Dnes by se dalo napsat, že jsme se doposud zamysleli nad působením významné historické postavy v čase docházky do MŠ. Pokud osoba a instituce existovala a návštěvy se odehrály. Klidně můžeme bez velké přestávky pokračovat v zamyšlení nad jeho působením v ZŠ.
A opět se rýsují dotazy. V jaké podobě existovala? Jaké předměty byly probírány? Braly se nějaké ohledy na děti a jejich věk spolu s jeho zvláštnostmi? Známe jeho pohled na obsah a metody vyučování? V jakém rozsahu respektoval autoritu učitele? Napovídal někomu při zkoušení? Sám nápovědu vyžadoval? A jaké asi tak byly jeho postoje k opisování při testech? Nelze vynechat ani úsek kázně a řádu. Hned naskakují nové dotazy. Jak se stavěl k narušitelům školního řádu? Dokázal je identifikovat a nahlásit? Nebo mlčel k jejich činům? A co když došlo ke sporům mezi spolužáky? Pomáhal vyučujícím s řešením? Dokázal je urovnávat? Nebo snad sám patřil mezi zlobivé děti? Pozor - jak před stovkami roků vlastně zlobení vypadalo? Uměl rozlišit mezi drobnostmi a tzv. většími záležitostmi, aby nadměrně nezatěžoval vyučující jedince, jako se děje v současnosti dnes a denně?
Možná bychom měli zvolit skromnější variantu. Probíhalo jeho učení v chlévě? Nebo se mezitím, než povyrostl, přestěhovali do lepšího bydlení? Chodili žáci a žákyně se svým učitelem do přírodních scenérií, tj. učili se kupříkladu v Getsemanské zahradě? Obdivovat olivovníky? Ctít olivy jako vzácnou a užitečnou plodinu? Možná právě odsud pocházejí myšlenky na organizování procesu osvojování poznatků v přirozených podmínkách přírody. Děti viděly, o čem se učí na vlastní oči, mohly se předmětu dotknout a nezřídka ochutnat. Jen jestli se jim podařilo se nějak vhodně uchránit před utrpením. Předpokládá se, že se poté všichni prošli ke známé vodní nádrži. Má se na mysli Galilejské jezero. V historii sehrávalo důležitou roli a význam se nezměnil ani dnes. Ba ještě více se posílil. Vody je nedostatek a pravděpodobně se stane velkým zdrojem sváru mezi různými státy a společnostmi.
Časová osa nezadržitelně postupuje kupředu. Jak vypadal jeho vývoj během SŠ? Navštěvoval ji? Nebo se v onom citlivém věku věnoval něčemu jinému? Četl moudré knihy? Spíše je reálnější, že studoval staré svitky? Od koho je měl? Připravoval se jinak na svoje velké poslání? Naslouchal zkušeným osobám? Cvičil se v rétorice a veřejném vystupování? Nebo jen mírně pečoval o svoje talentové prvky? Chodil kupříkladu do kurzu, kde se mu podařilo vykonat důležitý posun v osvojení potřebných sociálních a komunikačních dovedností? Třeba na úseku vyjednávání? Umění sebeprezentace? Mistrovství při vystupování před lidmi na veřejnosti? Všechny uvedené a další prvky ve svém pozdějším životě bohatě prokázal.
Ještě mě napadá spekulovat nad jedním úsekem. Zamiloval se do nějaké slečny? Hned poznala jeho „velikost“? Chápala jeho roli? Nebo se jí ve chvílích setkání vůbec nezabývali a věnovali se docela jiným elementům a procesům? Pokud došlo k bližšímu spojení, věděl něco, jak by se měl bránit početí? Nebo šlo o tabu a dívky se ani nedotknul? Jaké plody předchozí výchovy sklidili rodiče? Nejen ve smyslu jeho směřování k dívkám. Myslím třeba - jak dlouho s nimi bydlel? A kde pracoval? Pomáhal v domácnosti s ohlédnutím na svůj věk? Vyšel si někam do světa na zkušenou? Je dost dobře možné, že se na více místech poučil a vzdělal, aby se vrátil jako lepší, připravenější na svoji misi. Ale mohu se mýlit.
Zamyslíme-li se přímo nad vánočními svátky, je dost pravděpodobné, že byl ukrácen o dárky. Nebo již v té době existovala tradice darování určitých předmětů? Ale co když mu je neměl kdo dávat? Jistě by zatoužil po nějakém miminku, které by je roznášelo, jako se dělo později a údajně probíhá ještě v přítomnosti.