Článek
Podnik zahraničního obchodu Tuzex vznikl na základě vyhlášky ministerstva zahraničního obchodu v roce 1957. Cílem tohoto projektu bylo získávat zahraniční měnu prostřednictvím prodeje zboží za valuty. Stát tak chtěl v podstatě odčerpávat valuty, které měli občané Československa ve svém držení. V tehdejším Československu sice existoval tzv. „devizový monopol“, který zakazoval držení cizí měny po dobu delší než deset dnů od jejího nabytí, ale lidé dělali všechno možné, aby si „tvrdou“ měnu udrželi.
Za valuty se prodávalo i české zboží
Vznik prodejen Tuzex se tak jevil jako docela dobrý nápad. Tím spíše, když vlastně umožňoval i „export“ československého zboží, které by jinak na západních trzích neuspělo, za tvrdou měnu. V Tuzexu se tak za valuty kupovaly například pneumatiky Barum OR6, video Tesla (přístroji se říkalo magnetoskop) nebo bonbóny BonPari. Zákazníků bylo dost. Každý si dokázal nějaké ty bony sehnat, aby měl na džíny, kosmetiku nebo barevnou televizi. Movitější občané si pak mohli v Tuzexu koupit ale i auto, nebo třeba ikonický skútr Vespa.
Brigáda v Tuzexu byla víc než studium na VŠE
V roce 1987 jsem v rámci brigády prodával v pražském Tuzexu na stanici metra Mládežnická (dnešní Pankrác). Pracoval jsem tam necelý rok před druhým pokusem dostat se na VŠE. Jednoho dne přišly do obchodu krásné skútry italské značky Vespa. Vypadaly fantasticky, ale cena 6000 tuzexových korun, tedy cca 30 -35 tisíc tehdejších československých korun, byla příliš i na movité Čechy. A tak všechny čtyři barevné verze, tedy modrá, bílá, červená a černá, stály na prodejně téměř 14 dní bez povšimnutí.
Já ci celvenou Vepu
Až jednoho dne přišel na prodejnu Vietnamec a řekl: „Já ci celvená Vepa“. Prodali jsme mu tedy červenou Vespu a říkali si, jak se ti Vietnamci u nás mají dobře. Druhý den už přišli dva Vietnamci, a i oni chtěli „celvenou Vepu“. Další dny se červené Vespy prodávaly jako housky na krámě. Jenže červená varianta se brzo vyprodala. Vietnamci nabízeli úplatky až tisíc korun, jen aby měli červenou Vespu. Proč zrovna červenou?
Za Vespu byl ve Vietnamu dům
Od jednoho z nich jsme se následně dozvěděli, že červená Vespa je tak atraktivní zboží, že lze za ni ve Vietnamu dostat malý domek na venkově. Ale musí být červená. Vietnamci tady proto červené Vespy kupovali, rozebrali je do posledního šroubku a následně každou z nich v několika desítkách malých balíků posílali postupně do Vietnamu, kde skútr příbuzní opět složili dohromady a prodali. V nouzi vzali i černou variantu, ale co pamatuji, tak modrá a bílá se neprodala ani jedna. Tak taková to byla doba. Pamatujete si na Tuzex? Co jste tam kupovali?
Zdroj: Adam Havlík: Marky, bony, digitálky