Hlavní obsah

Fialové sako, bílé ponožky a Seat Toledo. „Úspěšný“ podnikatel se v devadesátkách poznal snadno

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: By ГП - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=143435910

Seat Toledo

Devadesátá léta byla v tehdejším Československu hodně specifická. Podnikatelé nosili fialová saka a bílé ponožky, v ruce drželi desetikilový kufr, což byl mobilní telefon, a vozili se v Mazdě 626 nebo v Seatu Toledo

Článek

Seat Toledo byl však pro mnohé české řidiče v devadesátých letech nedostižný sen. Jezdili v něm úspěšní podnikatelé a následně také taxikáři. Dnes je to zapomenuté auto, ale v té době to byla známka úspěchu a luxusu.

Když SEAT Toledo přišel v roce 1991 na tehdejší československý trh, stal se symbolem prestiže a pokroku. Automobil, založený na platformě Volkswagen Golf Mk2, nabízel spojení moderního designu, prostornosti a především kvalitní technologie pod taktovkou koncernu Volkswagen. Pro podnikatele tehdejší doby šlo o ideální volbu – byl to dostatečně reprezentativní a přitom dostupný vůz.

Oblíbené motorizace a výbava

První generace Toleda nabízela širokou paletu motorizací. Oblíbené byly zejména benzinové motory o objemu 1.6 l a výkonu 75 koní, případně úsporné diesely 1.9 D (64 koní) nebo 1.9 TDI (90 koní). Pro milovníky dynamiky byl k dispozici dvoulitrový motor s výkonem až 150 koní, který z Toleda dělal na svou dobu svižné auto.

Co se týče výbavy, podnikatelé často sahali po verzích s centrálním zamykáním, elektrickými okny a klimatizací. Dnes si auto bez těchto prvků nedovedeme představit, tehdy to byl ale nadstandard. Zajímavostí také je, že některé verze nabízely i prvky jako ABS, což bylo na počátku 90. let považováno za skutečně luxusní výbavu. Kufr s objemem 550 litrů byl pro podnikání, například pro převoz různých vzorků, ideální. Velký zavazadelník byl také pádným argumentem, kvůli kterému si auto pořizovali taxikáři.

Cena a porovnání s příjmy

Cena základního modelu SEAT Toledo se na začátku 90. let pohybovala kolem 400.000 Kčs, což odpovídalo devítinásobku průměrného ročního platu, jenž tehdy činil přibližně 45.504,- Kčs. To z něj dělalo auto, které si mohla dovolit jen úspěšná část populace, zejména pak podnikatelé, kteří díky prosperujícímu trhu po pádu komunismu hledali spolehlivé vozy pro své podnikatelské aktivity.

Toledo potkáte na silnicích i dnes

SEAT Toledo je dnes považován za nostalgickou vzpomínku na devadesátá léta, kdy kombinace španělského designu a německé techniky oslovila širokou škálu zákazníků. Díky kvalitní konstrukci a spolehlivým motorům se mnoho těchto vozů dochovalo až do současnosti.

SEAT Toledo nebyl z dnešního pohledu pouze autem. Byl symbolem změn, prosperity a nových možností. V československých podmínkách devadesátých let se stal ikonou, která dokázala skloubit eleganci s praktičností a přinesla nový pohled na osobní vozy pro podnikatelskou elitu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz