Článek
V Čechách stojí na čelních příčkách obliby tradičně jezevčík. Ovšem i ten je v hledáčku organizací zaměřujících se na nepřirozeně deformovaná psí plemena vzhledem k nepoměru dlouhé páteře a krátkých nohou a z toho vyplývající náchylnosti k nemocem pohybového aparátu.
Obě tato plemena, francouzský buldoček a jezevčík, spolu s mopsy, anglickými buldoky a dalšími psy s modifikovanými těly již dostala u mezinárodních reklamních agentur stopku.
Zakázat chov těchto plemen by bylo zřejmě pošetilé a velmi těžko proveditelné, nicméně jejich propagace je v současnosti na mezinárodním poli velkým tématem. Na legislativních stolech v některých zemích ale již leží návrhy i na omezení chovů těchto plemen.
Nezisková organizace PETA (People for the Ethical Treatment of Animals), je mezinárodní organizací, a jak už vyplývá z jejího názvu Lidé pro etické zacházení se zvířaty, si dává za cíl ukončit hrubé zacházení se zvířaty v podnikání a ve společnosti a podporovat jejich zájmy.
Tahle organizace nedávno zveřejnila pokyny vyzývající všechny inzerenty a uživatele sociálních médií po celém světě, aby okamžitě přestali používat snímky psů s extrémní fyzickou stavbou ve veřejné komunikaci, pokud tyto obrázky nejsou zaměřeny na ochranu zdraví a pohody psů.
Místo toho doporučují, aby se inzerenti zaměřili na používání fotografií a videí, které propagují psy se zdravou tělesnou konstitucí.
Přestože se již delší dobu hovoří o problematice zdraví některých plemen s výrazně a nepřirozeně pozměněnými fyzickými rysy, typicky s krátkými čumáky či packami, přesto jsou tato plemena stále oblíbenější pro svoji „roztomilost“. Z tohoto důvodu jsou také hojně využívána v reklamách útočících na city cílové skupiny a začarovaný kruh je na světě.
Každé plemeno psa bylo vyšlechtěno za nějakým účelem. Zpravidla jsou to fyzické dispozice, povahové rysy či pracovní schopnosti.
Když pomineme jezevčíka, který odjakživa se svými krátkými packami sloužil jako norník k mysliveckým účelům, psi s takřka neexistujícími nosy, plochými čumáky a deformovanými očními víčky plní svoji roli společenskou. Kromě poměrně nekomplikované povahy jsou obdivováni pro svůj kontroverzní vzhled.
A právě ten rozděluje společnost na milovníky a odpůrce francouzských buldočků, mopsů a snad i jezevčíků. Většinou se ale jedná spíš o estetické preference než starost o zdraví a blahobyt těchto plemen.
Zákaz propagace, který ještě nebyl oficiálně schválen, ale měl by vstoupit v platnost v roce 2024, se primárně zaměřuje na brachycefalická plemena, jako jsou mopsové a francouzští buldočci. Tato plemena se vyznačují krátkým, zastrčeným nosem a vrásčitým obličejem. Odhaduje se, že asi 50 % mopsů a francouzských buldočků má problémy s dýcháním, což právě vedlo k návrhu zákazu.
Brachycefalická plemena jsou náchylná k respiračním problémům, přehřátí a zubním problémům kvůli kratším čenichům a zvětšeným čelistem. Jejich záměrně zdeformované a omezené dýchací cesty mají za následek časté problémy s dýcháním, psi sípou, smrkají nebo se rovnou dusí.
Mezi skupinami zabývajícími se životními podmínkami zvířat a veterináři vyvolává rostoucí obliba těchto plemen obavy, které zřejmě povedou v budoucnosti k přísnější regulaci těchto plemen. Ve hře je i úplný zákaz.
Nejen ve Velké Británii a USA jsou zvířata v reklamních spotech velmi oblíbená a některé společnosti je mají dokonce jako maskoty již dávno nerozlučně spojené s určitou značkou.
Jako příklad by mohla posloužit anglická pojišťovací společnost Churchill s anglickým buldokem či opět pojišťovna Vitality s jezevčíkem. I představitelé ostatních diskutovaných plemen, jako francouzský buldoček a mops jsou v reklamách hojně využíváni a za cíl mají jediné – přitáhnout nové klienty díky své „neodolatelnosti.“
Jenomže v tom právě spočívá ten začarovaný kruh. Tito psi v reklamních spotech nejenomže lákají zákazníky pro své chlebodárce, ale také přitahují větší pozornost veřejnosti, která si je díky nim hojně pořizuje.
Dle místních zdrojů bylo v roce 2023 jenom ve Spojeném království více než půl milionu francouzských buldočků, čtvrt milionu miniaturních jezevčíků, více než 180 tisíc mopsů a 130 tisíc anglických buldoků.
Předpokládá se, že velká část této zvýšené poptávky je výsledkem pravidelného používání obrázků psů s extrémní deformací jako propagačních nástrojů v reklamě a sociálních médiích.
Přestože zákaz ještě nebyl zcela definován a v platnost nevstoupil, velké reklamní agentury se již z etických důvodů zavazují k dodržování pokynů PETA a nadále nebudou plemena s kontroverzními rysy využívat.
Poslední z velkých hráčů na reklamním poli a významná americká agentura Hill Holliday se připojil k ostatním reklamním gigantům, z nichž jmenujme kupříkladu Ogilvy a Leo Burnett, kteří již uznali dopad marketingu na spotřebitele a nadále nebudou těchto zvířat ve svých reklamách využívat.
Jak to v budoucnu s těmito psíky dopadne? Úplný zákaz dalšího chovu zřejmě v nejbližší budoucnosti nehrozí, ale tlaky veterinářů a organizací nejenom na etické šlechtění, ale i zodpovědnost majitelů psů budou pravděpodobně nadále vzrůstat.
Je otázkou, v jakém momentě poptávka po těchto psech vlivem omezené propagace a šířeného povědomí o diskomfortu a zdravotních potížích, které psi za svůj modifikovaný vzhled platí, přirozeně poklesne.
Závěrečná poznámka autorky: k uvedeným plemenům žádnou osobní averzi nemám, naopak francouzští buldočci patří díky své veselé a rozpustilé povaze k mým oblíbencům. To ale nic nemění na faktu, že bohužel tito psi skutečně velmi často trpí ztíženou průchodností dýchacích cest a mají tendenci se dusit.