Hlavní obsah
Názory a úvahy

Elektroauto? Ne, děkuji!

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Fotka od Nerijus jakimavičius z Pixabay

Každý má jiný vkus, jiný názor. Každému se líbí něco jiného. Kdybychom byli všichni stejní, byla by to nuda. No a ta vážnější stránka věci: Kde se na to všechno budou brát peníze?

Článek

Nevoní to benzínem, neřve motor, je to upjatá nuda. Nevidím v tom tu přidanou hodnotu, a tak mi to prosím nenuťte. Auta jsem měla vždycky ráda. Na řidičák jsem si šetřila celý rok a v létě chodila na brigády, abych tu drahocennou kartičku získala hned v 18 letech.

Moje první auto byla škodovka 120 M. V době, kdy se všichni spolužáci proháněli v jedničkových oktávkách a fábiích svých rodičů, jsem byla jediný outsider ve třídě, kdo měl takhle staré auto. Startovala se ještě přes sytič. Stála mě tenkrát 3 tisíce, pamatuju si, že jsem musela rozbít prasátko, abych měla na pojištění, technickou a gumy na zimu. Brácha mi občas dal nějakou stovku na benzín a já byla svým pánem.

Ano, přesně tak. Bydlela jsem sice v městské části, ale autobusy moc nenavazovaly. Jezdila jsem přes malé okresní město do školy a ze školy asi hodinu. Když jsme kvůli praxím nebo přednášce končili o něco později, cesta na okraj města se protáhla i na hodinu a půl. To už je docela dlouhá doba, za hodinu jsem totiž bývala doma i pěšky. Autem potom 10 až 15 minut dle dopravy.

Od dob, kdy jsem si udělala řidičák, se toho v našem městě moc nezměnilo. Když bych se chtěla vydat za rodiči autobusem na návštěvu, o víkendu mi spoje nenavazují vůbec. A proto jezdím autem, nebo jdu raději pěšky.

Tady je možná prostor pro zlepšení dopravy. Zdražením benzínu se pouze zase o něco zhorší životní úroveň lidí. Zlepšením dopravní dostupnosti MHD i v okrajových částech měst ji ale lze vylepšit ke spokojenosti všech.

Evropa nám raději bude zdražovat benzín a nakazovat kupovat ty předražená elektrická auta. A teď si představte, že bychom všichni měli peníze na to, abychom si ty minišaliny všichni koupili. Přijela bych domů, a i kdyby se mi na sídlišti povedlo zaparkovat co nejblíže mému vchodu, musela bych mít asi tisíc prodlužek, abych si to auto mohla nabít.

Kolik by proboha stálo úsilí, času a peněz, než by se jedno větší sídliště dočkalo nabíjecích stanic? A co by se udělalo se všemi těmi starými auty na spalovací motory? A co opraváři aut a dalších milion věcí, které přímo s automotive souvisí. Energie?

Rozumím tomu, že si elektroauto pořídí rodina jako druhý vůz. Do rodiného domu, pro manželku na nákupy nebo vození dětí na koníčky, zajet si na jógu nebo do kina. Už ale vidím rodinnou výpravu do zoo nebo na Pražský hrad přes půl republiky. Hodinové dobíjení po cestě tam a zpět a jste rádi, že jste dojeli domů.

Jsou velmi omezené možnosti i finance, na to aby se takový Green Deal uskutečnil. Alespoň tady u nás a alespoň prozatím.

A třeba taková ekologie. Těžba lithia? Nákladná infrastruktura a podobně. Proti tomu je pár výfukových zplodin sranda. Vzhledem k tomu jaký má Evropa na znečišťování prostředí podíl.

Největších 10 producentů skleníkového plynu CO2 dle webu O ENERGETICE.CZ:

Čína - 28,21%; USA - 15,99%; Indie - 6,24%; Rusko - 4,53%; Japonsko - 3,67%; Německo - 2,23%; Korea - 1,75%; Írán - 1,72%; Kanada - 1.71%; Saúdská Arábie - 1,56%.

Údaje jsou sice z roku 2016, ale pro ucelení představy, jaký má Evropa podíl na znečišťování je z nich zcela zřejmý.

Samotná doprava má přitom z celkové produkce CO2 na svědomí pouze 25%, a to včetně nákladní, letecké a lodní apod.

Šéf mi jakožto velký ekologický nadšenec chtěl jedno takové malé elektroautíčko pořídit jako služební. S díky, odmítám! Dokud to půjde, budu chtít slyšet bublající motor a protáhnout 250 koní, ať mě to zaboří se do sedadla.

Zdroje:

web: oenergetice.cz

web: faktaoklimatu.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám