Článek
Proč?
Místo nutnosti vozit zelenou kartu, bude platnost pojištění ověřována online přes databázi České kanceláře pojistitelů (ČKP), což přináší několik zásadních výhod a změn.
Zelená karta, sloužící jako potvrzení o zaplacení povinného ručení, bude na našem území minulostí - samozřejmě ji můžete stále vozit. Nejeden řidič už díky tomu, že jí zapomněl doma, dostal pokutu. Tomu je konec.
Je však dobré mít číslo smlouvy někde poznačené. V případě dopravní nehody je číslo smlouvy povinného ručení potřeba.
Výhody nového systému:
Zjednodušení pro řidiče – Díky novému systému odpadne starost s nošením zelené karty. Policie bude schopná ověřit pojištění přímo z databáze ČKP, což zrychlí kontroly a eliminuje situace, kdy si řidič kartu zapomene
Efektivnější kontrola – Systém umožní kontrolu pojištění i bez zastavení vozidla, což znamená, že řidiči bez platného pojištění mohou být identifikováni rychleji a efektivněji
Menší administrativa – Digitální systém zjednoduší komunikaci mezi řidiči, pojišťovnami a státními orgány, čímž se zrychlí celkové procesy související s povinným ručením
Důležitost včasného zaplacení
Nový systém také přináší změny v oblasti placení pojištění. Od října 2024 bude nutné, aby platba pojistného byla provedena ještě před počátkem platnosti smlouvy. Jinými slovy, pojištění nebude platné, dokud nebude zaplaceno. Tato změna je zásadní především pro řidiče, kteří sjednávají povinné ručení online a potřebují, aby jejich pojištění platilo ihned. Pokud platba nebude provedena včas, pojišťovna může posunout začátek pojištění na další den, nebo dokonce smlouvu zrušit.
Pokud jste tedy byli zvyklí platit smlouvu „až bude čas“ máte smůlu, pokud tedy potřebujete pojištění okamžitě.
Jsou však i výjimky, kdy může smlouva vzniknout okamžitě bez nutnosti okamžité platby a tím je smlouva podpisem. Podpis však dokážete udělat jen přes pobočkovou síť, nebo přes externí partnery (makléře, finanční poradce). Přes srovnávač nikoliv.
Rozdílné přístupy pojišťoven
Každá pojišťovna přistoupila k nové legislativě trochu jinak. Podstata je pořád stejná, při vytvoření smlouvy dostanete i přístup k platební bráně - obecně je doporučené platit kartou pro okamžité propojení přes Gopay. Druhým způsobem je okamžitá platba na účet (ne všechny banky jí podporují).
Rozdíl je ovšem v tom, kolik času na případné „okamžité zaplacení“ máte. Pokud si nyní vytvoříte smlouvu s tím, aby ihned platila, musíte jí i ihned zaplatit, jak je psáno výše. Jenže! Jsou pojišťovny, kde musíte zaplatit smlouvu do hodiny od sjednání, nebo se návrh stornuje. Další pojišťovny dovolují zaplatit smlouvu téhož dne do 23:59 respektive 23:00.
Dokonce existují benevolentní pojišťovny, respektive jejich systém, kterým nevadí, pokud smlouvu nezaplatíte ještě týž den. Smlouva sice vznikne až dnem zaplacení, na zaplacení máte však až týden (pozor však, že do té doby je vozidlo nepojištěné a ČKP vám vystaví pokutu).
Ze začátku bude chaos
Už začátkem tohoto roku jedna nejmenovaná pojišťovna na tento systém aktivace najela. Po několika týdnech jej zrušila a počkala až na platnost nové legislativy, tedy 01.10.2024. Proč? Jednoduše proto, že až 25 % nových smluv nevzniklo. Klienti smlouvu nezaplatili do požadovaného počátku a systém pojišťovny návrh stornoval.
Dávejte si tedy pozor na to, do kdy musí být návrh smlouvy zaplacen. Pokud požadujete pojištění okamžitě, samozřejmě musíte i ihned zaplatit, pokud máte počátek posunut, je nutné číst podmínky pojišťoven na datum a čas zaplacení.