Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: Sigma Olomouc může patřit k tuzemské špičce, klub čeká klíčové období

Foto: Michal Lenner / 90 minut

Fotbalová Olomouc pod novým majitelem nedávno vstoupila do nové ambiciózní éry. Sigma aktuálně disponuje klíčovými předpoklady k tomu, aby v budoucnu mohla dlouhodobě patřit k tuzemské špičce. O dalším směřování klubu se rozhodne v příštích letech.

Článek

Paralela na západě Čech

Konec června letošního roku. Fotbalová Sigma Olomouc po dlouhotrvajících jednáních oficiálně oznámila příchod nového majitele. Tehdejší majoritní akcionář udělil souhlas k převodu akcií na regionální společnost Sigma Sport spadající pod SPL Holding, mateřskou společnost čerpadlářského koncernu SIGMA GROUP, jenž Hanáky dlouhodobě podporuje.

Novým vlastníkem fotbalové Olomouce se stal osmašedesátiletý strojírenský magnát Milan Šimonovský. Dlouholetý člen olomouckého vedení by se navíc podle předních tuzemských médií měl v čele olomouckého klubu opírat o podporu ze strany významných regionálních miliardářů a patriotů, majitele banky Creditas Pavla Hubáčka a realitního developera Richarda Morávka.

Olomoučtí příznivci, kteří v minulosti požadovali změnu vlastníka, se tedy po dlouhých letech dočkali definitivní změny. Zpráva o prodeji klubu na Hané okamžitě zarezonovala a napříč tamní fotbalovou veřejností vzbudila výrazný optimismus. Nevalná nálada olomouckých fanoušků a také jejich postoj ke klubu se obrátil. K lepšímu.

Od prodeje fotbalové Olomouce k dnešnímu dni uplynuly zhruba tři měsíce. Moravský klub však i v tomto krátkém časovém horizontu stihl projít zásadními změnami. Sigma se po příchodu nového majitele výrazněji začala zaměřovat na strategické vylepšování slabých míst a zároveň postupné posilování svých předností.

V současné době navíc olomoucký klub disponuje oproti minulosti výraznými finančními prostředky, jejichž část Olomouc odvážně investovala na přestupovém trhu již v uplynulém přestupním termínu. Olomoučtí příznivci tedy po právu doufají, že klub bude po letech znovu patřit k předním celkům v tuzemském fotbalovém prostředí.

Optimistické scénáře se v Olomouci mohou definitivně naplnit, klub pro jejich uskutečnění disponuje ideálními podmínkami. Pokud na Hané dokáží odstranit současné slabiny olomouckého klubu a naplno využijí potenciálu, který mají k dispozici, mohla by se Sigma v budoucích letech reálně zařadit mezi úzkou tuzemskou elitu podobně, jako tomu bylo v 90. letech minulého století a na přelomu nového tisíciletí.

Inspiraci mohou na Hané hledat na západě Čech, podobným vývojem si před lety prošla také Viktoria Plzeň, v současnosti jeden z nejúspěšnějších tuzemských klubů a několikanásobný účastník Ligy mistrů. Nová fotbalová éra v západočeské metropoli přitom začala rovněž po neočekávaném triumfu v českém poháru. A navíc podobně jako Sigma také plzeňská Viktoria po senzačním vítězství v národním poháru získala nového vlastníka.

Před patnácti lety Plzeň odkoupila skupina investorů v čele s olomouckým podnikatelem Tomášem Paclíkem. Právě příchod nového majitele v západočeské metropoli odstartoval historicky nejslavnější éru plzeňského fotbalu. Období šesti mistrovských titulů, v němž se klub dokázal čtyřikrát kvalifikovat do základní skupiny slavné Ligy mistrů.

Podobně pozitivní scénáře v moravské metropoli pravděpodobně nenastanou, alespoň ne v blízké budoucnosti. Ve vysoce konkurenčním prostředí bude fotbalová Olomouc v příštích několika letech potřebovat především čas na aklimatizaci.

Pozitivní změny ve vedení

Příchod nového majitele na Hané před třemi měsíci odstartoval rychlý sled událostí. Sigma Olomouc v nové éře doposud představila množství změn a novinek. K těm nejvýraznějším došlo především na poli marketingu, tvorby na sociální sítě a také komunikace směrem k vlastním fanouškům. Klub přistoupil rovněž k poměrně výrazné personální obměně ve vedení olomouckého klubu.

K nejdůležitějším změnám v interních strukturách fotbalové Olomouce došlo v olomouckém představenstvu. Na svoje někdejší funkce v orgánu po letech rezignovali tehdejší předseda Petr Konečný, dále Adam Košař a také současný sportovní manažer Sigmy Ladislav Minář.

Novým předsedou představenstva Hanáků byl jmenován Ondřej Navrátil, čtyřiatřicetiletý finanční ředitel společnosti Sigma Group, jenž byl do orgánu zvolen společně s Jakubem Benešem, předsedou olomouckého spolku, a Alešem Škerlem, bývalým fotbalistou a odchovancem Hanáků. Dílčím personálním změnám se nevyhnuly ani další orgány olomouckého klubu. Celkově jde definitivně o pozitivní soubor změn, a to hned z několika důvodů.

Zaprvé, olomoucké vedení se v minulých letech opakovaně dostávalo do sporu s olomouckými příznivci, kteří dlouhodobě kritizovali kroky fotbalové Olomouce a požadovali změnu. K té došlo po dlouhých letech až v červnu letošního roku, i přesto se již nyní dá označit vztah mezi olomouckými fanoušky a vedením jako napravený. Nedlouho po zvolení nového vedení totiž došlo ke vzájemné konfrontaci obou stran, rychlému vyjasnění klíčových záležitostí a ke vzájemnému uklidnění situace.

V novém představenstvu navíc kooperují mladé a kompetentní persony, které mohou nabídnout nový odlišný pohled na záležitosti v olomouckém fotbale a zároveň mohou nabídnout perspektivu do budoucna. V neposlední řadě došlo po zvolení nového vedení k částečnému uvolnění pravomocí pro Ladislava Mináře, jenž nyní zastává pouze pozici sportovního ředitele klubu. Právě klíčová role ve sportovním úseku šestapadesátiletému fotbalovému funkcionáři sedí ideálně, což Minář v minulosti opakovaně fotbalové veřejnosti dokázal. Po uvolnění pravomocí by mohla být jeho práce pro klub častěji vnímána také mezi olomouckými příznivci.

Marketing a komunikace k fanouškům základem

Nové olomoucké vedení již poměrně krátce po svém zvolení začalo měnit dosavadní stav na Hané. Členové představenstva si od začátku vytyčili jednoznačné cíle, kterých by chtěli při svém působení v klubu dosáhnout. Na seznam nejvýznamnějších priorit klubu pro nadcházející roky patří především zlepšení v oblasti sociálních sítí a marketingu. Prostřednictvím těchto nástrojů fotbalová Olomouc plánuje působit na nové potenciální příznivce a zároveň poskytovat dostatečnou dávku zábavy těm stávajícím.

Po necelých třech měsících, které uplynuly od vstupu nového majitele, je progres v těchto oblastech jednoznačně patrný, a to i podle reakcí na sociálních sítích. Sigma vsadila na správnou strategii. V dnešní digitální době se prezentace na sociálních sítích stává důležitější než kdy dřív, tuzemské i zahraniční kluby v online prostoru v současnosti sledují desetitisíce fanoušků. A právě kvalita tvorby a marketingu částečně ovlivňuje celkový dojem klubu.

Klub dále vykazuje výrazné zlepšení také v komunikaci směrem k vlastním příznivcům. Jedním ze spouštěčů zásadní změny přístupu na obou stranách bylo oficiální představení nové skupiny SLO, jenž v současnosti dokonale funguje jako prostředník mezi olomouckými fanoušky a vedením klubu. V případě nutnosti tedy olomoučtí příznivci aktuálně mají možnost obrátit se na kompetentní osoby.

Od jmenování nových SLO fotbalová Olomouc na svých webových stránkách pravidelně začala zveřejňovat praktické tipy pro příznivce k domácím i venkovním fotbalovým utkáním, poděkování fanouškům a množství dalších článků. V případě vlastního pochybení navíc klub v posledních měsících veřejně dokáže přiznat chybu a omluvit se za ni. To vše pouze podtrhuje zvýšenou snahu klubu o vylepšení současného stavu a zároveň potvrzuje, že fanoušci budou pro klub v nové éře jednou z hlavních priorit.

Olomoučtí příznivci na dosavadní kroky nového vedení reagují většinově pozitivně. Na Hané po příchodu nového majitele postupně dochází k obnovení ztracené důvěry ke krokům olomouckého vedení. Fanoušci jsou v současné době přesvědčeni, že klub směřuje správným směrem a v budoucnu bude konkurenceschopný pro tuzemskou špičku. Pozitivní nastavení fanoušků hanáckého celku se projevuje nejen na sociálních sítích, ale také v návštěvnosti domácích utkání Sigmy, jež oproti minulému roku vzrostla.

Navzdory tomu, že jde dosud o poměrně malý vzorek utkání, je progres jednoznačně patrný. Podle oficiálních ligových statistik se průměrná návštěvnost Androva stadionu v úvodu aktuálního ročníku pohybovala okolo šesti tisíc diváků na zápas. V ligovém porovnání jde aktuálně o šestou nejvyšší hodnotu, nejatraktivnější zápasy s pražskými „S“ či plzeňskou Viktorií Hanáky ale v domácím prostředí stále teprve čekají.

V úvodu ročníku navíc na Andrově stadionu došlo kromě zlepšení v návštěvnosti také k viditelnému progresu v atmosféře domácích utkání Sigmy. Do olomouckých ochozů se totiž po měsících vrátili zástupci olomouckých ultras, kteří v minulém ročníku kvůli přetrvávajícím neshodám s tehdejším vedením nekompromisně bojkotovali všechna domácí utkání Hanáků. V aktuální sezóně dosud aktivní fanoušci podporují Olomouc ve výrazných počtech, a to i na venkovních utkáních.

Možná změna identity správným tahem

Sigma pod novým majitelem udělala progres v mnoha aspektech fungování klubu. Názor na určitá témata však médiím ani fanouškům olomoucký klub dosud nepředstavil. Mimo jiné nebylo Olomoucí dosud prezentováno, zda se v klubu uvažuje o případné změně identity. Podle mého názoru by byl rebranding klubu do budoucna správnou volbou, a to hned z několika důvodů.

Současná podoba loga včetně barev vznikla již v 70. - 80. letech minulého století a definitivně odráží silnou historickou tradici olomouckého fotbalu, zároveň však zdaleka nesplňuje současné moderní standardy atraktivní vizuální prezentace klubů napříč fotbalovým spektrem. V Olomouci by se tak podle mého mohlo v budoucnu uvažovat o rebrandingu menšího rozsahu, jehož součástí by byly kosmetické úpravy v logu a také lehká změna barevných tónů, aby byla zachována identita klubu daná historií a zároveň vizuální prezentace Sigmy odpovídala moderním standardům.

Tímto krokem by tradiční tuzemská fotbalová značka mohla potenciálně získat vyšší exkluzivitu a atraktivitu. Skrze sociální sítě a marketingové tahy by poté Sigma mohla přilákat nové fanoušky a vyvolat v olomoucké metropoli výraznější fotbalový boom. Zároveň by mohla profesionální a moderní prezentace klubu mohla potenciálně nalákat nové sponzory, kteří by mohli ještě navýšit olomoucký rozpočet. Celková změna identity by navíc přesně zapadla do celkového konceptu začátku nové olomoucké éry.

Sportovní (ne)úspěchy primárním hodnotícím faktorem

Ať už Sigma Olomouc ke změně identity nakonec přistoupí, nebo ne, pozornost fotbalové veřejnosti bude definitivně upřena především na fotbalové trávníky. K nejvýraznějším změnám by totiž nakonec v nové olomoucké éře mělo dojít především na hřišti. Právě tam se bude rozhodovat o dalším směřování Sigmy. Zástupci olomouckého klubu již na předsezónní tiskové konferenci deklarovali, že chtějí mít pravidelně v nejvyšší tuzemské soutěži možnost hrát o evropské poháry. Před trenérem Tomášem Janotkou a celým realizačním týmem tedy stojí poměrně těžký úkol.

Hanáci však nejprve budou muset nalézt ideální základní sestavu. Za současných okolností nepůjde o nic jednoduchého. Hanáci totiž v průběhu letního transferového období intenzivně posilovali. Olomoucký kádr se v průběhu uplynulého přestupního termínu rozrostl dokonce o rekordních dvanáct fotbalistů z tuzemska i zahraničí, aktuálně na Hané v A-týmu Olomouce registrují přes třicet hráčů.

Fotbalová Olomouc tedy bude jednoznačně potřebovat dostatek času a prostoru, aby se olomoučtí fotbalisté dostatečně sehráli. Minimálně v úvodu sezóny se bude sestava postupně ladit, později v průběhu podzimu navíc bude docházet k rotaci kvůli evropským pohárům. Hledání optimální jedenáctky tak nakonec může trvat déle, než by si olomoučtí příznivci přáli.

Ideální sestavu však realizační tým Hanáků postupem času nalezne. Důležitější problém pro Olomouc představuje nutná změna strategie a organizace hry. Po příchodu nejdražší akvizice v historii klubu, tedy jabloneckého záložníka Michala Berana, a dalších talentovaných hráčů by Sigma měla začít praktikovat kombinačnější fotbal, s větší hrou na riziko a kvalitnější výstavbou od zadních řad.

Zároveň by měla Olomouc postupně definitivně opustit současný defenzivní a jednoduchý styl. V minulé sezóně efektivní strategie nakopávaných balónů se totiž v letošním ročníku již nejeví jako příliš platná. Bez produktivního dua Zorvan, Kliment by se Hanáci měli soustředit spíše na takovou hru, která naplno využívá předností současných i budoucích opor týmu.

Bilancování s olomouckou DNA

Představitelé Sigmy opakovaně deklarovali vysoké cíle fotbalové Olomouce v nové éře. Zároveň však na Hané chtějí zachovat olomouckou DNA a v základní sestavě i nadále dávat příležitost odchovancům. Produktům špičkové olomoucké akademie, vyhlášené líhně českých talentů, jež dlouhodobě patří k nejužší tuzemské špičce.

S tímto záměrem se dokáže ztotožnit valná část konzervativní olomoucké fotbalové veřejnosti. Jde o sympatické, zároveň však poměrně odvážné tvrzení. Sigma pod novým majitelem disponuje výraznými finančními prostředky a může si dovolit nakoupit hráče, kteří by ještě před několika měsíci na Hanou dorazit nemohli. Podle mého by však měli odchovanci klubu před fotbalisty z jiných tuzemských či zahraničních klubů dostávat přednost pouze v případě, že převyšují jejich kvality.

Fotbalisté do základní sestavy by v žádném případě neměli být posuzováni z hlediska regionální příslušnosti. Sigma Olomouc sice dlouhodobě ve statistice průměrného nasazování odchovanců do základních sestav patří k nejlepším evropským celkům, což znovu podtrhuje dokonalou vizitku klubu v oblasti práce s mládeží, kvalita hráčů by však definitivně měla být jediným nominačním kritériem a případná regionální příslušnost daného fotbalisty už pouze bonusem.

Olomouc má před sebou nelehké období, v němž se může rozhodnout o dalším směřování klubu. Éra pod novým vlastníkem na Hané teprve nedávno začala a v současnosti je tedy prakticky nemožné s přesností predikovat, kam bude klub směřovat v příštích letech. Pokud však Hanáci dokáží eliminovat vlastní slabiny a zároveň naplno rozvinout potenciál, může česká elita v budoucnu teoreticky registrovat nového stabilního člena.

Autor: Lukáš Janošík

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz