Hlavní obsah
Sport

Róza Hodčíková: Rozhodčí v Ďolíčku chyboval, Večerku bych za zákrok na Provoda nevyloučila

Foto: Róza Hodčíková / 90 minut

Čtvrté kolo Chance Ligy bylo bohaté na potenciálně sporné okamžiky. Rozhodčí řešili ruce Durosinmiho, Krále i druholigového Čavoše. Po týdnu fotbalové dění znovu hodnotí Róza Hodčíková.

Článek

Víkend byl tentokrát opravdu nabitý a pod drobnohledem byli kromě samotných aktérů zápasu samozřejmě i rozhodčí. V Chance Lize byly k vidění dva pokutové kopy a hned pět vyloučených hráčů. Rukama hrál Durosinmi v dresu Plzně, olomoucký Král a v Chance Národní Lize také Čavoš ze Zbrojovky. Bez komentáře nezůstanou ani některé bezohledné zákroky či chybně udělená žlutá karta v Ďolíčku. Co tedy na jednotlivé situace říká Róza Hodčíková?

O víkendu jsme byli svědky dvou na první pohled podobných zákroků, které dva různí rozhodčí posoudili diametrálně odlišně. V 66. minutě sobotního utkání Slavie s Teplicemi (3:0) byla ‚kosa‘ hostujícího Dalibora Večerky zezadu na Lukáše Provoda oceněna červenou kartou. Podobný zákrok přitom předvedl v 64. minutě východočeského derby (1:1) i hradecký Štěpán Harazim. Ten ale za faul na Vojtěcha Patráka viděl pouze žlutou kartu. Posuzovala a trestala byste také každou tuto situaci odlišně?

Když porovnám obě tyto situace, domnívám se, že by měl v obou situacích přijít stejný trest v podobě žluté karty. Oba zákroky byly provedeny bezohledným způsobem, což je způsob, při kterém se provinivší hráč chová bez ohledu na možné následky pro soupeře. Došlo k nim v souboji o míč v nepřerušené hře. Zákrok Večerky na Provoda byl více hraniční než zákrok Harazima na Patráka, ale nebyl podle mě proveden s použitím nepřiměřené síly. Večerka sice míčem nezahrál, ale nohou, kterou měl vpředu, vysoko a kolíky napřed, soupeře nezasáhl.

Druhým sporným momentem je souboj z brněnského derby mezi Artisem a Zbrojovkou (2:2). V 37. minutě se v soupeřově šestnáctce snažil prosadit domácí Quadri Adediran. Jeho průnik ale i s pomocí rukou zastavil bránící Patrik Čavoš. Nepřipravil podle vás rozhodčí Artis o pokutový kop?

Mně v tomto případě jednání Čavoše nepřijde jako dostatečné pro to, aby rozhodčí nařídil pokutový kop. Do souboje sice zapojil ruce a to za hranicí pravidel, nicméně i Adediran si počínal nedovoleně. Ze záběrů je zjevné, že Čavoš objímá oběma rukama Adedirana kolem těla, ten ho ale současně pravou rukou drží a tahá za dres. Následně, když se Adediran pokusí Čavošovi vyprostit a obejít ho, stále se vzájemně drží. Souhlasím s nenařízením pokutového kopu a souhlasím i s udělením žluté karty za Adediranovu reakci. Takové projevy protestování a gestikulace by za žádné situace neměly být směrem k rozhodčím tolerovány, i kdyby rozhodčí chyboval.

Další penaltová situace byla k vidění ve Štruncových sadech, kde změřila síly Viktoria Plzeň se Slováckem (1:1). Těsně před koncem základní hrací doby při bránění rohového kopu zahrál ve vlastní šestnáctce rukou Rafiu Durosinmi. Do situace zasahoval VAR a rozhodčí Jakub Wulkan následně nařídil pokutový kop. Souhlasíte s tímto rozhodnutím?

Podle mého názoru správně nařízený pokutový kop pro Slovácko. Durosinmi při hraní míče zvětšil rukou prostor svého těla, nijak se nesnažil předejít dotyku míče se svou rukou, míč viděl z dostatečné vzdálenosti a letěl k němu předpokládanou trajektorií. Naopak po dotyku míče s Durosinmiho rukou míč změnil trajektorii letu. Toto tedy rozhodčí na základě intervence VAR vyřešil správně.

Rozhodčí Pavel Orel si v sobotu v Ďolíčku asi moc dobrou vizitku neudělal. V utkání Bohemians proti Jablonci (0:1) udělil žlutou kartu a následně poslal do sprch domácího Sinyavského. Ten byl přitom v inkriminované situaci v 68. minutě spíš obětí než viníkem. Rozhodl v tomto případě sudí správně?

Tady rozhodčí chyboval. Rozumím tomu, že situace byla pro rozhodčího velmi nepřehledná, nicméně finální řešení bylo špatné. Naopak se domnívám, že žlutou kartu měl obdržet hráč Jablonce, nikoliv Bohemians. A to za bezohledné kopnutí do soupeře v souboji o míč v nepřerušené hře. VAR však v tomto případě intervenovat nemohl, nejednalo se o udělení přímé červené karty.

Závěr utkání mezi pražskou Spartou a Sigmou Olomouc (1:0) byl hodně divoký. V 86. minutě zahrál olomoucký Jan Král ve vlastním vápně rukou, ale penaltu jsme neviděli. Neměl rozhodčí Ondřej Pechanec nařídit pokutový kop?

V této situaci rozhodčí správně nenařídil pokutový kop a VAR správně neintervenoval. Král sice zahrál rukou, ale způsobem, který není považován za porušení pravidel. Hráč rukou neučinil své tělo nepřirozeně větším a ruka byla v přirozené poloze, která odpovídala pohybu jeho těla. Navíc dle pravidel fotbalu rozhodčí nepovažuje za hru rukou situaci, kdy hráč padá na zem, přičemž ruku použije jako podpěru. A nejednalo se ani o pohyb ruky směrem k míči. Dle mého názoru tedy správně vyřešené.

Na emocemi nabitý zápas na pražské Letné se podíváme pod drobnohledem ještě jednou. Běžela závěrečná 90. minuta, když hráč hostí Jáchym Šíp tvrdě poslal k zemi Veljka Birmančeviče. Nemělo se v této situaci spíše červenat?

Zcela správně udělený osobní trest – žlutá karta, a to za bezohledné vražení do soupeře v souboji o míč v nepřerušené hře. Udělení červené karty by v tomto případě bylo neadekvátním trestem. Zákrok nebyl proveden s použitím nepřiměřené síly, kdy musí dojít k ohrožení zdraví a bezpečnosti soupeře, a nejednalo se tedy o surovou hru.

Souhlasíte či nesouhlasíte s názorem Rózy?

Za každý váš slušný komentář pod tímto článkem budeme rádi.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz