Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jen cash, žádné karty

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: A. Barešová

Poslední dny taky zažívám trend, že nemohu platit platební kartou a jsem nucena shánět hotovost. Tomu říkám propad nejméně o půl století!

Článek

Ať se to někomu líbí nebo ne, vidím tam souvislost se zrušením elektronické evidence tržeb. Nebo se důsledně připravujeme na blackout a možná budeme rádi, až zase budou všichni sčítat tužkou na účtenku a připočítají si dnešní datum? Tak daleko to snad nedojde, snad někdo vezme rozum do hrsti, protože těch souvislostí je o něco víc.

Nevím, jak jinde, ale u nás třeba cestou do metra zrušili dva bankomaty. Šetří všichni, asi i banky. Nemám ho ani jinde po cestě do zaměstnání, tak si nemohu hotovost vybrat, aniž bych si zašla někam dál. Nemám ho ani blízko pracoviště, ale naštěstí se dosud dalo všude platit kartami. Skoro tři roky mi stačila v hotovosti tisícovka na měsíc a ještě mi zbývalo. Jó, tak tyhle časy už jsou asi pryč.

Dnes jsem si chtěla objednat běžnou službu, klidně sednu na křeslo, sjednám cenu, ceníky nikde neměli. Obsluha byla cizí národnosti, sice se snažila nabídnout všechno, co šlo, ale leccos jsem si musela jen domyslet. Jen cena byla od počátku jasná.

„A karty berete?“ ptám se. „Ne, jen hotově.“ Zaznělo kupodivu zřetelnou češtinou.

Nechala jsem se obsloužit a přemýšlela, kde seženu hotovost. No, snad najdu bankomat, v okolí jsou asi čtyři banky a každá v tom místě nějaký měla. Vlastně nechápu, proč v okolí metra na jiné stanici může být více než pět bankomatů a u nás ani jeden?

Služba byla provedena, říkám obsluze, že si u ní nechám batoh. Asi nerozuměla a křičí: „Telefon, nech telefon.“ No, nevěřila mi. Ukazuji na ten batoh, ona pokývala a já šla shánět hotovost. Všechno proběhlo k oboustranné spokojenosti a teď přemýšlím, kde je asi zakopaný pes.

Nebyla to restaurace, kde to občas bývá zvykem, prý z důvodu poruchy. Chápu, že technická chyba může nastat, ale solidní je, když je spotřebitel upozorněn, aby se na to mohl připravit, popřípadě jít jinam.

Včera jsem ve zprávách viděla reportáž, kde bylo přijímání plateb pouze v hotovosti zdůvodňováno. Pochopila jsem, když se obhajoval provozovatel boudy v Jizerských horách. Tam na samotě může být někdy problém s připojením internetu. To se někdy stává a v poslední době jsou výpadky i v Praze. Shodou okolností se mi to stalo zrovna včera, když jsem platila v lahůdkách dva chlebíčky kartou, tak najednou vypadl terminál.

Když padne důvod pro příjem hotovosti kvůli dodavatelům, pak si začínám myslet něco o vzájemné nedůvěře nebo nespolehlivosti, protože v normálních vztazích se posílají faktury a dohaduje splatnost. A v době, kdy se převody peněz mohou uskutečnit ihned, tohle jako důvod neberu.

A důvod, že si banka účtuje poplatky za platby kartou? To beru úplně za nehoráznost. Ano, banky si takové platby účtují, ale na to dávno pamatuje zákon o ochraně spotřebitele, který před několika lety upravil i tuto oblast. Poplatky lze převést na spotřebitele, neboť zákon v úst. § 3 odst. 2 říká: „Prodávající nesmí po spotřebiteli v souvislosti s použitým způsobem placení požadovat poplatek převyšující přímé náklady, které prodávajícímu v souvislosti s tímto způsobem placení vznikají.“ Z toho mi logicky plyne, že poplatky nemusí platit prodávající.

A víte co? Já jsem si na platby kartou zvykla a když mi to neumožní, cítím se být diskriminována. Paragraf 6 zákona zakazuje při prodeji zboží nebo služeb spotřebitele diskriminovat. Tady jsou zvýhodňováni spotřebitelé platící v hotovosti a ostatním je prodej nebo služba upírána. Tím už by se měl někdo zabývat. Tohle bychom si rozhodně neměli nechat líbit jenom tak.

Zdroj: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-634#cast2

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám