Článek
Určitě. Jsou totiž nějaké pořád. Lákají na ně letáky, aplikace, zprávy v e-mailu, v mobilu, stačí se někde zaregistrovat a už dostanete spoustu nabídek.
Taky je dostávám, většinou se mi navrší v doručené poště, tak si do hledání zadám jejich e-mailovou adresu a pak je najednou smažu. Nechci je označit jako spam, co kdybych je někdy potřebovala? Sice ty nabídky nevyužívám, ale mohu mít falešný pocit, že patřím k nějaké komunitě, že nejsem sama.
Nedávno jsem vyrazila na nákup do jednoho nejmenovaného obchodu, který také posílá všelijaké letáky a do něhož docela ráda občas zajdu. Chodili jsme s manželem, hledali zboží, které bylo předmětem našeho zájmu a také pokukovali, co bychom si ještě přihodili do košíku na přilepšenou.
Podle letáku nenakupuji, protože nemám žádný podobný obchod moc blízko, a tak si obvykle stejné zboží koupím s přirážkou v nejbližší večerce. Moje nákupní politika není zrovna výhodná. Zato koupím jenom to nejnutnější a nic se mi v lednici nezkazí, ani mi suroviny nezničí potravinoví moli.
Kdo má slevy rád, může se inspirovat nejen v letácích, ale i na internetu, v mobilu a v reklamách a vyplnit v kalendáři, který den je na co kde zrovna sleva. To je totiž na slevách to nejhorší. Uhlídat to správné datum, protože i cenovky u zboží obvykle působí trochu zmateně. Trvání slevy je tam uvedeno malým písmem, přehlédnutí je opravdu lehké. Dobře to vím, řešila jsem spoustu stížností spotřebitelů právě o tom.
Sama mám obdobnou zkušenost. Při nákupu mne zaujal oblíbený sýr, cenovka ukazovala, že je zrovna ve slevě a ne malé, popošla jsem, že si ho vezmu do zásoby, ale při bližším pohledu jsem pochopila, že sleva je jenom pro ty, co mají aplikaci nebo členskou kartičku. A to jsem zrovna nebyla já. Nechala jsem si zajít chuť a přemýšlela, jestli je to takhle etické. Jestli to trochu nezavání nekalou praktikou. Po zvážení všech okolností asi nakonec ne, ale podporovat to nechci. Jako spotřebitele mne takové praktiky totiž dost obtěžují.
Kdybych si založila kartičku nebo stáhla aplikaci, prozradím o sobě spoustu osobních údajů, včetně telefonu a e-mailu. Pak mi budou chodit zprávy a spamy a pokaždé při placení budou chtít vidět čárový kód nebo si budu muset stáhnout slevové kupóny, a to je mi opravdu proti srsti, protože pak u pokladny dvojnásob vnímám nenávistné projevy těch, co jsou za mnou ve frontě.
Informace o ceně má být jednoznačná, výše ceny konečná a spotřebitel nemá povinnost si zjišťovat všelijaké výpočty a připravovat se na nákup sháněním dostupných informací. Neříkejte, že tohle někoho baví. Mě tedy ne!
Odkaz: Zákon o cenách