Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Nekalé praktiky na sociálních sítích

Foto: A. Barešová

Sociální sítě se staly významným místem na internetu, kde trávíme spoustu volného času a jsme více přístupni všemu, co je s tím spojeno.

Článek

Nechci záměrně žádnou jmenovat, ale ačkoli nemám účet na všech, troufám si napsat, že to bude založeno na podobném principu. Jednoduše – kdo má přístup na sociální síť, může, kromě komunikace, také nabízet své služby a zboží.

A právě na sociálních sítích se zboží a služby nabízí „výhodně“ a „se slevou“, což píši do uvozovek z důvodu, že by se o tom dalo diskutovat, protože nejednou jsem se přesvědčila, že takové nabídky nejsou tak docela pravdivé. Stačilo si ověřit e-shop nebo si pořádně přečíst údaje o zboží a hned mi došlo, že je to zase pěkná habaďura.

Chápu, že využívání výhod je významným lákadlem pro klientelu, internet je neuvěřitelné médium a skýtá neskutečné možnosti. Hlavně se lákadla dostanou ke spotřebitelům neskutečně rychle a každý může sledovat to, co ho právě baví.

Mému oku však neušly některé jevy, které už hraničí s využíváním sociálních sítí k porušování obchodní etiky a troufám si napsat, i porušování práva. A to třeba nabídkou zboží nebo služeb formou některé obchodní praktiky, která je zjevná už na první pohled.

Jedna z nich je například tvrzení, že obchod zavírá a dále nebude poskytovat nabídky, proto nyní nabízí zboží se slevou. Ačkoli cena někomu přijde příznivá, v porovnání s jinými obchody je přemrštěná, nebo je subjekt v zahraničí, možná ani žádný obchod nemá, pokaždé se za tím vyklube něco podezřelého. Platbu většinou požadují on-line. Přitom nepravdivý údaj o tom, že výrobek nebo služba budou nabízeny pouze po omezenou dobu nebo že budou nabízeny pouze po omezenou dobu za určitých podmínek s cílem přimět spotřebitele k okamžitému rozhodnutí, aniž by mu poskytl přiměřenou lhůtu potřebnou k informovanému rozhodnutí, je klamavou praktikou přímo uvedenou v příloze 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v platném znění, toto jednání je v rozporu se zákonem.

Dalším jevem, který se vyskytuje v anonymním prostředí internetu, je prodej zboží porušujícího některá práva duševního vlastnictví. Samozřejmě, na obrázku je nejspíš použito originálního výrobku, ovšem zboží, které se takto prodává, bude nejspíš falzifikát. Mám tím na mysli prodej na stránkách, které se tváří seriózně, ale jsou de facto anonymní (nelze se s nimi opravdu kontaktovat). Falšuje se všechno, kromě textilu, bot a kabelek je to i kosmetika, šperky, hračky, zboží osobní potřeby, prací prášky, různé zboží do domácnosti, avšak nejvíc varující je, že i léky.

Podrobnějším průzkumem subjektů, které takové zboží nabízí, lze zpravidla dojít k závěru, že subjekt nemá sídlo v ČR nebo o něm existují na internetu dosti negativní reference. Má-li však spotřebitel touhu zakoupit si na základě takové prezentace zboží, o němž neví vůbec nic, riskuje, že se občas netrefí. Výsledkem bývá rozčarování, vrácení zboží a pak i dohady o vynaložené peníze. V případě podezření na porušování práva duševního vlastnictví je to docela problematické, protože ve stadiu „tvrzení proti tvrzení“ je nutný odborný posudek a ten už se řádově pohybuje v tisících korun. Pak následuje soudní tahanice a radost z ušetřených pár set je ta tam. Ovšem toto je pořád v moci a na rozhodnutí kupujícího. Třeba mu neznačkové stačí a těch pár stovek oželí.

Co k tomu dodat? Nákupy ve spěchu a pod náhlým dojmem výhodné nabídky se moc nevyplácí.

Zdroje:

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-634#cast2

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám