Článek
Dne 17. prosince 2024 byly otevřeny zbývající úseky dostavby dálnice D4. Na její výstavbu se využívalo kamenivo z blízkých odvalů uranových šachet číslo 11 a 19. Právě nad využitím materiálu z odvalů (hald) se dlouhou dobu vedly debaty. Tyto odvaly nevyužitého materiálu po těžbě totiž stále obsahují malé procento uranu a dalších radioaktivních látek nebo těžkých kovů. Problém byl v tom, že rozebírání, převážení a případná úprava kameniva by mohly ohrožovat především obyvatele blízkých obcí zvýšenou radioaktivitou, prašností, hlukem či provozem těžké techniky. Haldy se také staly stanovištěm mnoha ohrožených druhů flóry, které z naší krajiny jinak rychle mizí. Avšak Ministerstvo životního prostředí ve zjišťovacích řízeních dospělo k závěru, že těžba odvalů nebude mít významný vliv na životní prostředí. Protože k rozhodnutí nebyla provedena plnohodnotná studie posuzování vlivů na životní prostředí (EIA), následovalo od dotčených obcí a města Příbram podání tzv. rozkladu a následně i žaloby. Nakonec vše skončilo vzájemnou dohodou. Diamo (státní podnik, který zahlazuje následky hornické činnosti) může těžit kamenivo z odvalů šachet 11 a 19, pokud se těžba vyhne odvalu č. 15 u Brodu u Příbrami a zpracuje se pro ni komplexní dokumentace EIA.
V příbramské oblasti je odval jámy číslo 15 nejvýznamnějším zdrojem přírodních radionuklidů, které svým uvolňováním do životního prostředí způsobují zvýšenou radiační zátěž především pro přilehlé sídelní útvary Brod a Lešetice. Tato radiační zátěž nepřekračuje povolené limity. To by se však mohlo změnit při rozebírání haldy, odvozu a případném zpracovávání materiálu z ní. Mohlo by to přinést až několik desítek let provozu těžké dopravy, zvýšeného hluku a hlavně prašnosti z horninového materiálu, který obsahuje sloučeniny těžkých kovů a radioaktivní látky. Dohoda je tedy taková, že nejprve se dotěží odval 11 a 19 a mezitím se počká na výsledky šetření EIA k haldě č. 15.
Pro zajištění bezpečnosti při rozebírání a odvozu materiálu z hald 11 a 19 na dostavbu D4 byla i díky tlaku veřejnosti přijata opatření, jako je například souběžná dodávka z obou hald pro snížení množství dopravy v každé z lokalit. Dalším zásadním opatřením bylo, že všechny soupravy, které odjížděly z haldy, byly přikryté plachtou a projížděly mycím rámem, aby se snížila prašnost při převozu. Trasa se také vyhýbala zastavěné zóně. Probíhala i kontrolní měření radioaktivity kameniva. Takovýto způsob těžby materiálu z hald se tedy zdá přípustný a mohl by se využívat i v budoucnosti na další stavby.