Článek
Tímto článkem se snažím reagovat na úvodní slovo starosty Františka Padělka v listopadovém čísle roudnických Radničních novin. Roudnický příběh o obchvatu se ale dá aplikovat na mnoho měst v ČR. V Radničních novinách jsem se dočetl, že se chystá stavba druhého mostu přes Labe. Tento most se stane součástí obchvatu města. Dle slov pana starosty je dokončení obchvatu „zásadním předpokladem pro vyloučení těžké automobilové z města dopravy a zklidnění ulic“.
Totožnou tezi pan starosta zopakoval v průběhu listopadu na veřejném slyšení s občany města. Bohužel tato teze je velmi rozšířená nejen v Roudnici nad Labem, ale právě i ve většině českých měst. V Praze se pro postoj, že s dopravou ve městě lze něco dělat až ve chvíli, kdy bude hotový městský okruh, vžil název „ažbudeokruhismus“.
Tento pohled na dopravu ve městě je však mylný, a to ze dvou základních důvodů:
- Aby auta po obchvatu opravu jela, musíme zavést taková dopravní opatření, aby pro řidiče jízda skrz centrum nebyla preferovanějším řešením. Mnoho řidičů v dnešní době (jak v Roudnici n/L, ale třeba i v Praze - magistrála) volí cestu přes centrum, i když obchvat existuje, protože cesta centrem je pro ně snažší nebo rychlejší.
- Velká část automobilové dopravy ve městě není tranzitní. Výstavba obchvatů takovou dopravu vůbec neovlivní. Pokud tedy politici chtějí dělat město příjemnější pro život (a nejsou to pouze plané sliby), začít mohou už dnes, bez dokončených obchvatů a okruhů.
Roudnice nad Labem má většinu obchvatu hotovou, změny v dopravě ale téměř nenastaly
Poslední část obchvatu má tvořit nový most přes Labe. Původní most ústí přímo v centru na náměstí. Je jasné, že dokud nebude nový most, budou muset auta jezdit přes unikátní (kolik náměstí v kopci znáte?) historické náměstí. Musím ale nesouhlasit s postojem, že bez mostu není možné zklidňovat dopravu v Roudnici.
Už dnes je velká část obchvatu hotová. Většina automobilové dopravy by městem vůbec nemusela projíždět. Špindlerova třída, byla roky zatížena nákladní dopravou. Ta sice s dokončením poslední části obchvatu vymizela, ale ulice je stále stejně nehostinná. Mohla být moderním městským bulvárem s prostorem pro cyklisty a předzahrádky restaurací. I s hotovým obchvatem je stále nepříjemnou dopravní tepnou, s jediným účelem…Umožnit co největší průjezd aut.
Riegrova ulice nedávno prošla rekonstrukcí. Desetiletí museli její obyvatelé snášet velkou dopravní zátěž pod svými okny. Dnes již existuje objízdná trasa z Bezděkova na druhou stranu města. Vede po obchvatu. Riegrova ulice ale zůstala hlavní dopravní tepnou a místním obyvatelům se vůbec neulevilo. Menší provoz v blízkosti svých domovů by jistě ocenili.
Ulice Třebízského je ulicí s historickým dlážděním. Takový povrch je naprosto nevhodný pro intenzivní tranzitní automobilovou dopravu. Přesto ulicí denně projede 2500 aut. Většina řidičů tuto ulici využívá jako zkratku z Podlusk směrem na Štětí. Je opravdu nutné, aby obyvatelé této ulice trpěli nadměrným hlukem kvůli tomu, že lidé ze Štětí nechtějí cestou z Kauflandu použít obchvat? Stačilo by omezit průjezd centrem města…
Na hezčí města nemusíme čekat
Proč se najednou v Roudnici ve veřejné diskuzi objevil názor, že musíme čekat na dokončení obchvatu? Jsem přesvědčen, že je to proto, že sílí volání po tom, aby se veřejný prostor proměnil. Naše města jsou čím dál tím méně k žití, zatížena neřešenou automobilovou dopravou. A nespokojenost, zejména mezi mladšími lidmi roste. Rodin, které by rádi poslali svoje dítě samotné do školy (tak jak to bylo běžné před několik málo lety) aniž by se museli bát, že ho srazí dvoutunové SUV, je čím dál více.
Vládnoucí politici si často s otázkou dopravy neví rady a proto se snaží řešení odsunout na neurčito. Není ale nutné čekat, dopravu v českých městech je možné zklidňovat už dnes. V Roudnici nám chybí most přes Labe, ale velká část objízdných tras existuje. Stejně tak i ve většině českých měst. Nebojte se v tomto směru apelovat na vládnoucí politiky. Klidnější ulice a příjemnější města si zasloužíme už dnes.