Článek
„Božena“ se snaží rovněž vzbudit dojem, že tento projekt, věnovaný pohnutému životu jedné z národních ikon, boří údajné mýty. A někteří recenzenti díky tomu chválí jak scenáristky Martinu Komárkovou a Hanu Wlodarczykovou, tak režisérku Lenku Wimmerovou za to, že namísto učebnicového hesla ukazují „skutečnou ženu z masa a kostí“, což je mimochodem naprosto nesmyslný výraz. Jsou snad jiné ženy z něčeho jiného?
Navíc skutečnost, že život Boženy Němcové rozhodně nepředstavoval žádnou maloměšťáckou idylku, prozradila řada předchozích filmů či dokumentů. Již dávno není žádným tajemstvím, že tato krásná, inteligentní a svobodomyslná žena toužila ze všeho nejvíce po lásce a celý život ji marně hledala nejen v náručí manžela, ale i jiných mužů.
Pravdivý příběh?
Další problém minisérie „Božena“ spočívá v tom, že ji Česká televize propaguje jako „pravdivý příběh“. Namísto toho jsou však z životopisu Němcové vynechány mnohé důležité okamžiky, které dodnes nedají spát jak odborníkům, tak jejím čtenářům. Jak už jsem nedávno připomněla, jde především o celé množství záhad, souvisejících například s tím, kdy a kde se Němcová narodila a kdo jsou její skuteční rodiče.
Zatímco Česká televize nově ukazuje mladou Betty Panklovou coby nespoutanou venkovskou dívku se špatnou pověstí, ve skutečnosti ji od mládí provázely spekulace, že byla hýčkanou schovankou kněžny Zaháňské a její vrstevníci ji pokládali za „velkou dámu“. Nicméně, v úvodních scénách „Boženy“ ji spatříme jako chudou pradlenku, poté ji její matka dohazuje nastávajícímu ženichovi se slovy, že umí vařit a péct. Podle řady důkazů se však půvabná a výjimečně inteligentní dívka těšila nebývalým výsadám na zámku, patřícím kněžně Zaháňské. Mimo jiné se zde naučila výborně hrát na klavír a měla také k dispozici rozsáhlou knihovnu. V jednom ze svých dopisů se chlubila: „Já čítala do noci“ a na tuto dobu vzpomínala jako na nejkrásnější ve svém životě.
Dcera vs. matka
Mimo realitu jsou často i scény, odehrávající se s rodiči. Dospívající Betty měla velmi špatné vztahy s matkou, která ji dokonce bila. Donutila ji vzít výrazně staršího muže, jehož nemilovala a dceřiny svatby se dokonce nezúčastnila. V těžkých chvílích života, jimž Božena Němcová často čelila, ji nikdy nepodpořila, ani když jí zemřel milovaný syn Hynek. Právě proto, že se k ní matka chovala tak špatně, vytvořila si silný citový vztah ke své babičce. Ta ovšem v tomto „pravdivém příběhu“ zcela chybí. Také otce, pohledného Jana Pankla, měla velmi ráda a popisovala ho jako vlídného muže, pro kterého by do ohně skončila. Jenže, v rozporu s jejími slovy vidíme strhaného, přísného hrubiána, jenž své dceři nadává a fackuje ji.
A c o Babička?
Názor, že minisérie ČT „Božena“ nepřináší v zásadě nic nového, sdílí i bohemistka Libuše Heczková z Karlovy univerzity. Té navíc vadí, jak málo pracuje s texty Boženy Němcové a jak marginální roli v ní hraje její stěžejní dílo. Zároveň patří k těm kritikům, co nejsou spokojeni s hereckým obsazením, především v případě Anny Geislerové. „Musím to říct, že ona má velmi špatnou dikci, ta řeč není nositelem té krásy,“ postěžovala si. A ještě zklamaně dodala: „Vždycky si v různých obrazech děláme s Němcovou, co chceme, prostě to tak je,“ uvedla Libuše Heczková v rozhovoru pro Český rozhlas.
Adéla Hofmanová
Zdroj: Česká televize